Dispută la guvernare pentru mega-proiectul imobiliar de la Romexpo. USR-PLUS se opune, PNL susține transferul gratuit către Camera de Comerț, dar cu garanții: Proiect de dezvoltare durabilă realizat în circa jumătate de secol

Dispută la guvernare pentru mega-proiectul imobiliar de la Romexpo. USR-PLUS se opune, PNL susține transferul gratuit către Camera de Comerț, dar cu garanții: Proiect de dezvoltare durabilă realizat în circa jumătate de secol
scris 14 iun 2021

USR-PLUS și PNL se află pe poziții radical opuse în ceea ce privește proiectul de lege prin care dreptul de proprietate asupra terenurilor Romexpo ar fi transmis în mod gratuit Camerei de Comerț și Industrie a României, care le deține acum doar în folosință gratuită. La solicitarea șefului statului de reexaminare a proiectului, PNL a depus amendamente despre care susține că răspund observațiilor președintelui și care stabilesc drept garanție un termen de 40 de ani în care Camera de Comerț să dezvolte un proiect de dezvoltare durabilă în sprijinul mediului de afaceri, în caz contrar terenurile revenind statului.

La Romexpo este pregătită o investiție de aproape 3 miliarde euro - anunțată în premieră de Profit.ro - în cel mai mare plan din București și unul din cele mai mari în România: cele mai înalte clădiri, cea mai mare piață, cel mai mare coworking.

Urmărește-ne și pe Google News
VIDEO PROFIT NEWS TV - Să ajutăm business-ul. Cristian Bărhălescu, Organizația Mamaia-Constanța: Litoralul este pregătit să facă față oricăror restricții, la prețuri bune. Statul trebuie însă să sprijine un sector vital, nu a investit nici în toalete! CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV - Să ajutăm business-ul. Cristian Bărhălescu, Organizația Mamaia-Constanța: Litoralul este pregătit să facă față oricăror restricții, la prețuri bune. Statul trebuie însă să sprijine un sector vital, nu a investit nici în toalete!
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

De ce este important: Camera de Comerț si Industrie a României beneficiază, pentru o perioadă de 49 de ani, până în anul 2053, de un drept de folosință gratuită asupra terenurilor corespunzătoare Complexului Expozițional Romexpo constituit din construcțiile aflate în proprietatea Romexpo și amplasate pe terenul acordat în folosință gratuită Camerei de Comerț și Industrie a României.

De asemenea important: Proiecut de lege, semnalat de Profit.ro încă de la inițierea acestuia, a fost adoptat în septembrie anul trecut și viza o modificare mai largă a Legii camerelor de comerț, plecând de la situația centrului expozițional Romexpo. Proiectul prevede că dreptul de proprietate asupra terenurilor Romexpo va fi transmis în mod gratuit Camerei de Comerț si Industrie a României, care le deține acum doar în folosință gratuită. Proiectul a fost inițiat de PMP, dar susținut atât de PSD, cât și de PNL. 

Președintele Iohannis a retrimis, la finalul lunii martie, Parlamentului spre reexaminare proiectul de lege, după publicarea, la începutul lunii martie, a deciziei Curții Constituționale, care a admis sesizarea de neconstituționalitate asupra proiectului formulată de deputați aparținând grupurilor parlamentare ale USR, UDMR.

Sunt penalizat dacă nu trec pe piața concurențială de energie? Schimb și contorul odată cu contractul la electricitate? Răspunsuri la cel mai des întâlnite întrebări despre liberalizare CITEȘTE ȘI Sunt penalizat dacă nu trec pe piața concurențială de energie? Schimb și contorul odată cu contractul la electricitate? Răspunsuri la cel mai des întâlnite întrebări despre liberalizare

Mai este interesant: După cum a relatat exclusiv Profit.ro, Comisia Europeană a solicitat autorităților române explicații cu privire la proiectul de lege prin care dreptul de proprietate asupra terenurilor Romexpo ar fi transmis în mod gratuit Camerei de Comerț și Industrie a României, care le deține acum doar în folosință gratuită. Bruxelles-ul a întrebat autoritățile de ce folosința gratuită a terenului, pentru o perioadă de 49 ani, acordată în anul 2004, nu ar constitui deja ajutor de stat. Mai mult, Comisia apreciază că noua lege prevede atribuții clare pentru CCIR în sensul de întreprindere și implicare în proiecte de afaceri.

Important: Regulile de ajutor de stat sunt aplicate în toate situațiile în care sunt îndeplinite criteriile prevăzute la art. 107 alin. (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene. În conformitate cu aceste prevederi, este considerată ajutor de stat orice măsură care îndeplinește, cumulativ, următoarele criterii: i) este acordată de stat sau din resurse de stat, inclusiv din resurse ale unităților administrativ-teritoriale; ii) favorizează anumite întreprinderi sau sectoare; iii) distorsionează sau amenință să distorsioneze concurența; iv) afectează comerțul între statele membre.

Ajuns în opoziție, PSD vrea limitarea indemnizațiilor pentru membri și a numărului de CA ocupate în companiile de stat. La fel au făcut și liberalii până să preia puterea, iar acum amână decizia CITEȘTE ȘI Ajuns în opoziție, PSD vrea limitarea indemnizațiilor pentru membri și a numărului de CA ocupate în companiile de stat. La fel au făcut și liberalii până să preia puterea, iar acum amână decizia

Investiție de aproape 3 miliarde euro este pregătită după ce Romexpo a ajuns la o înțelegere cu dezvoltatorul ieșean Iulian Dascălu, generând nemulțumirea NEPI Rockastle, de asemenea interesat de proiect.

În toamna anului trecut, Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR), o organizație reprezentativă a mediului de afaceri, a transmis că dezaprobă decizia Parlamentului României de a transfera cu titlu gratuit un teren cu suprafața de 46 ha din zona de nord a Capitalei din proprietatea statului în proprietatea unei entități private. Potrivit CDR, decizia este lipsită de fundament economic, de transparență procedurală într-un moment în care economia României traversează o perioadă dificilă, ceea ce conferă acestei decizii un caracter îndoielnic și ridică semne de întrebare privind corectitudinea întregului proces, indiferent care ar fi numele beneficiarului.

Termenele de executare a obligațiilor de plată ale instituțiilor publice - reduse drastic. Listă cu bunurile și veniturile ce pot fi urmărite de creditori CITEȘTE ȘI Termenele de executare a obligațiilor de plată ale instituțiilor publice - reduse drastic. Listă cu bunurile și veniturile ce pot fi urmărite de creditori

Disputa de acum din Parlament

Ajuns la Senat pentru reexaminare, proiectului i-ar fi trebuit întocmit raport pentru votul din plen de către comisia economică, industrii și servicii, condusă de senatoarea USR-PLUS Slivia Dinică. Comisia juridică, condusă de senatoarea PNL Laura Scântei, a solicitat să fie co-raportoare la proiect.

Între timp, comisia juridică a întocmit un raport proiectului de lege, iar liberalii au solicitat în Biroul Permanent al Senatului ca raportul asupra proiectului de lege să nu mai fie întocmit și de către comisia condusă de USR-PLUS, pe motiv că s-ar fi depășit termenul limită stabilit pentru întocmirea documentului.

Conducerea Senatului a respins solicitarea liberalilor, dar a stabilit ca termen limită săptămâna viitoare pentru votul proiectului, pe care USR-PLUS l-a criticat vehement încă de la prima adoptare.

”Nu putem oferi 400 milioane euro cadou unei instituții private pentru perspectiva unui proiect de dezvoltare, probabil necesar și util, fără îndoială, pentru România. Trebuie să existe o valorificare, un beneficiu și pentru statul român. E de neacceptat ca statul român să nu primească niciun ban și să ofere din proprietatea sa un cadou de cel puțin 400 milioane euro în București”, a arătat acum liderul USR, Dan Barna.

Surse politice au declarat pentru Profit.ro că, în urma deciziei CCR - care a admis legalitatea proiectului, deși judecătorii Mona Pivniceru, fost ministrul al Justiției, și Daniel Morar, fost procuror-șef al DNA, au făcut opinie separată -, nici UDMR, nici PSD nu s-au mai exprimat împotriva proiectului.

DOCUMENT Decizie CJUE vizând acțiuni ale ANAF: Firmele care intră în procedură de faliment nu își pierd dreptul de a regulariza TVA dacă desfășoară activități economice CITEȘTE ȘI DOCUMENT Decizie CJUE vizând acțiuni ale ANAF: Firmele care intră în procedură de faliment nu își pierd dreptul de a regulariza TVA dacă desfășoară activități economice

Propunerile liberalilor

Prin cererea de reexaminare, șeful statului a solicitat garanții că scopul/finalitatea transferului dreptului de proprietate cu titlu gratuit asupra terenurilor în favoarea CCIR va fi reprezentat de “punerea în aplicare a proiectului de dezvoltare”.

Rămâne în sarcina legiuitorului obligația ca, în momentul în care stabilește că transferul de proprietate supus discuției reprezintă o direcție de dezvoltare socio-economică adecvată, să reglementeze prin lege și un mecanism juridic de natură să ofere garanții suficiente cu privire la rezultatele urmărite”, a solicitat șeful statului.

Liberalii consideră că au răspuns acestei solicitări stabilind un termen de 40 de ani pentru realizarea proiectului de dezvoltare.

”Terenurile proprietate privată a statului transmise in folosința gratuită a Camerei de Comerț și Industrie a României până la data intrării in vigoare a prezentei legi și care nu sunt revendicate, se transmit cu titlu gratuit in proprietatea Camerei de Comerț și Industrie a României, în scopul desfășurării exclusiv a activității specifice cu caracter de continuitate și al realizării în termen de maxim 40 de ani de la data dobândirii dreptului de proprietatede proiecte de dezvoltare urbană durabilă pe terenurile respective, menite să susțină mediul de afaceri”, este amendamentul formulat de liberali și votat în comisia juridică, conform documentelor analizate de Profit.ro.

LISTA Servicii digitale pentru populație și firme promise de Guvern în următorii 2 ani - de la certificat de naștere și buletin, pensionare, declarații pe firmă, până la înmatricularea unui automobil CITEȘTE ȘI LISTA Servicii digitale pentru populație și firme promise de Guvern în următorii 2 ani - de la certificat de naștere și buletin, pensionare, declarații pe firmă, până la înmatricularea unui automobil

Liberalii au dezvoltat și condiția ca terenurile dobândite de Camera de Comerț să nu poată poată fi ipotecate și să nu li se schimbe destinația stabilită timp de 49 de ani de la data dobândirii dreptului de proprietate. 

Amendamentul propus prevede că terenul ”nu poate fi vândut, donat, adus ca aport la capitalul social al unei societăți comerciale sau dat în plată pentru stingerea unor obligații și nu fi ipotecat timp de 49 de ani de la data dobândirii, iar destinația terenurilor (...) nu poate fi schimbată în același termen, sub sancțiunea nulității absolute a actelor juridice de înstrăinare, de ipotecare sau de schimbare a destinației terenurilor”.

Președintele Iohannis a mai arătat că ”deși statul este liber să dispună de proprietatea sa privată, inclusiv prin transmiterea cu titlu gratuit ca orice alt titular al dreptului de proprietate privată, exercitarea prerogativelor dreptului de proprietate privată a statului impune din partea autorităților ce dețin prerogativa dispoziției cu privire la acest drept o diligență sporită față de cea a unui proprietar de drept privat obișnuit”.

Și la această solicitare PNL consideră că a răspuns stabilind, printr-un alt amendament, ca Guvernul României, la inițiativa Secretariatului General al Guvernului, să verifice îndeplinirea condițiilor legale și abia apoi să adopte hotărârea prin care se transmite cu titlu gratuit dreptul de proprietate asupra terenurilor, dar tot în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a noii legi.

Eșec al puterii în Senat - PSD se răzgândește și se opune introducerii semnăturii electronice în contractele de muncă: ”Nu e momentul acum!” CITEȘTE ȘI Eșec al puterii în Senat - PSD se răzgândește și se opune introducerii semnăturii electronice în contractele de muncă: ”Nu e momentul acum!”

Liberalii mai susțin, printr-un ultim amendament, că soluționează și o altă critică din cererea de reexaminare, și anume cea privind nulitatea absolută a hotărârii de guvern având ca obiect transmiterea dreptului de proprietate.

Acum articolul respectiv este formulat astfel: ”Terenurile dobândite de Camera de Comerț și Industrie a României în condițiile prezentei legi nu pot fi vândute/ipotecate și nu li se poate schimba destinația stabilită conform alin. (1) timp de 49 de ani de la data dobândirii dreptului de proprietate”.

Noua redactare propusă de PNL este: ”Nerespectarea dispozițiilor alin. (1) și (2) atrage nulitatea absolută, totală sau parțială, a hotărârii de guvern adoptate în condițiile alin. (3) și repunerea în situația anterioară, cu consecința revenirii în proprietatea privată a statului a terenurilor care nu îndeplinesc condițiile legale pentru a fi transmise cu titlu gratuit în baza prezentei legi”.

Alineatul 1 privește respectarea termenulkui de 40 de ani pentru realizarea proiectului de dezvoltare, iar alineatul 2 prevede că pentru terenurile în cazul cărora există cereri de restituire în curs de soluționare, transmiterea cu titlu gratuit a dreptului de proprietate către Camera de Comerț și Industrie a României se face numai după clarificarea regimului lor juridic.

Modificare importantă pregătită la regimul PFA: Vechimea în muncă - recunoscută CITEȘTE ȘI Modificare importantă pregătită la regimul PFA: Vechimea în muncă - recunoscută

CCIR ar trebui tratată ca firmă, conform Comisiei Europene

Documente oficiale analizate de Profit.ro arată că proiectul de lege a intrat în atenția Comisiei Europene, care, printr-o scrisoare, transmisă în 12 martie, cere autorităților române să explice motivul pentru care Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) nu ar trebui considerată o întreprindere, ținând seama de jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene, fiind astfel exceptată de la aplicarea normelor privind ajutoarele de stat.

Comisia a observat că ”pe pagina sa de internet, Camera de Comerț și Industrie din România face publicitate serviciilor pe care le oferă: posibilitatea de a închiria săli de conferință sau spații de birouri, organizarea de evenimente, cursuri de afaceri și ateliere”. De asemenea, sunt prezentate ”societățile pe care le deține și alte produse sau servicii pe care le vinde: CCR vinde cărți de afaceri și fumizează servicii comerciale contra cost, cum ar fi „certificatele partenerilor de risc", care sintetizează infonnații complexe bazate pe rezultatele financiare ale întreprinderilor, necesare pentru luarea deciziilor privind aspectele comerciale și gestionarea riscurilor”.

”Vă rugăm să explicați în detaliu motivul pentru care CCIR nu ar trebui considerată o întreprindere, ținând seama de jurisprudența CJUE, menționată mai sus. Vă rugăm să explicați, de asemenea, motivul pentru care CCR este exceptată de Ia normele privind ajutoarele de stat, având în vedere activitățile sale ce constau în furnizarea de servicii și bunuri pe o piață în concurență cu operatori care urmăresc obținerea de profit”, arată Comisia Europeană.

DECIZIE Certificarea constructorilor, amânată cu încă 2 ani. Patronatele reclamaseră anterior că autoritățile vor să controleze certificarea CITEȘTE ȘI DECIZIE Certificarea constructorilor, amânată cu încă 2 ani. Patronatele reclamaseră anterior că autoritățile vor să controleze certificarea

Folosința gratuită a terenurilor Romexpo, posibil ajutor de stat

Bruxelles-ul mai arată că terenurile Romexpo au fost folosite gratuit de către CCIR, începând cu 2004, pentru activități de interes public, cum ar fi târguri și expoziții.

”Vă rugăm să explicați de ce dreptul de folosința gratuită a terenului, pentru o perioadă de 49 ani, nu ar implica un avantaj selectiv în sensul normelor privind ajutoarele de stat, având în vedere activitățile economice pe care CCIR fe desfășoară alături de eventualele activități de interes public. În plus, vă rugăm să furnizați toate actele juridice relevante (sau un link web) și orientările administrative privind orice obligații de interes public care ar justifica folosința gratuită a terenului drept compensație pentru Servicii de Interes Economic General (SIEG) și ar demonstra că valoarea folosinței gratuite nu compensează în mod excesiv costul prestării SIEG și nici nu subvenționează vreuna dintre activitățile economice secundare pe care le desfășoară CCR”, solicită Comisia.

Cât ar fi \ CITEȘTE ȘI Cât ar fi "șpaga" în București pentru un Plan Urbanistic Zonal? Nicușor Dan susține că ajunge și la 300.000 de euro

Comisia Europeană mai consideră că proiectul de lege prin care se acordă dreptul de proprietate asupra terenului public conferă, de asemenea, noi drepturi și competențe CCR, cum ar fi: posibilitatea de a fi implicat în alte forme de asociere economică în scopul desfășurării activităților sale, inclusiv prin punerea în aplicare a proiectelor de dezvoltare urbană durabilă care vizează susținerea mediului de afaceri.

”Vă rugăm să clarificați și să explicați de ce noile atribuții conferite CCIR nu s-ar califica drept activități economice în sensul jurisprudenței instanțelor europene și de ce, în ceea ce privește aceste activități, CCIR nu s-ar califica drept întreprindere în sensul legislației privind ajutoarele de stat, de vreme ce CCIR ar oferi bunuri și servicii pe piețe competitive, cum ar fi proiectele de dezvoltare imobiliară și urbană”, mai cer funcționarii Comisiei.

EXCLUSIV DOCUMENT Guvernul pregătește schimbarea impozitării proprietății pentru firme și populație, eliminarea \ CITEȘTE ȘI EXCLUSIV DOCUMENT Guvernul pregătește schimbarea impozitării proprietății pentru firme și populație, eliminarea "stimulentelor fiscale excesive" la impozit și contribuții sociale și anularea "distorsiunilor" la impozitare, pentru bani la buget

Consiliul Concurenței: Se poate ajunge la investigare oficială și suspendarea dreptului de folosință 

Într-un document oficial analizat de Profit.ro, Consiliul Concurenței atenționează că, în cazul în care forul european nu primește suficiente informații, serviciile sale ar putea fi obligate să propună emiterea unei decizii de furnizare a informațiilor, iar ulterior s-ar putea ajunge

”În situația în care serviciile Comisiei nu primesc informații de la autoritățile române care să clarifice aceste aspecte, ar putea fi deschisă procedura oficială de investigare, în baza informațiilor disponibile. În acest caz, Comisia poate adopta o decizie prin care să solicite statului membru să suspende acordarea oricărui ajutor ilegal până la adoptarea de către Comisie a unei decizii privind compatibilitatea ajutorului cu piața internă, iar dacă ajutorul a fost acordat, după ce îi acordă statului membru în cauză posibilitatea de a-și prezenta observațiile, Comisia poate adopta o decizie prin care îi solicită statului membru recuperarea provizorie a oricărui ąjutor ilegal, până la adoptarea unei decizii privind compatibilitatea ajutorului cu piața internă, dacă sunt îndeplinite toate criteriile următoare: (a) în conformitate cu o practică consacrată, nu există îndoieli cu privire la caracterul de ajutor al măsurii în cauză; (b) o intervenție este urgentă; (c) există un risc serios de prejudiciere semnificativă și ireparabilă a unui concurent”, arată Consiliul Concurenței.

DECIZIE Contractele de credit cu băncile vor putea fi încheiate la domiciliul clientului sau prin e-mail CITEȘTE ȘI DECIZIE Contractele de credit cu băncile vor putea fi încheiate la domiciliul clientului sau prin e-mail

Autorii proiectului precizează însă că, în baza legislației actuale, Camera de Comerț și Industrie a României nu poate valorifica dreptul său de folosință gratuită în vederea demarării ”amplelor obiective investiționale propuse”, autorizațiile de construire/desflințare fiind acordate doar titularilor de drepturi reale principale.

Prin urmare, proiectul prevedea inițial transmiterea cu titlu gratuit a acestor terenuri în proprietatea Camerei de Comerț, sub condiția neschimbării destinației și înstrăinării acestora pentru 30 de ani. 

”Noua dezvoltare aferentă zonei Complexului Expozițional Romexpo este gândită ca un parc expozițional permanent cu funcțiune multiplă, cu capacitatea de a concentra evenimentele expoziționale majore, naționale și internaționale, prin poziția strategică în centrul de business al capitalei României, constituind punctul de întâlnire pentru publicul larg, oamenii de afaceri, reprezentanții mediului guvernamental și legislativ, academic, asociativ, profesional, al cercetătorilor etc. Pavilionul Central Romexpo va fi parte integrantă a noii dezvoltări, care are premisele de a avea un impact major asupra traiectoriei de evoluție a capitalei, precum și potențialul de a transforma Bucureștiul într-unul dintre principalele puncte de destinație pentru întreaga Europă”, susțin inițiatorii proiectului.

INFOGRAFIC “Inflația din România devine serioasă!”. Analiștii revizuiesc în sus prognozele de creștere a prețurilor și se așteaptă la rate chiar și de 5% spre finele anului CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC “Inflația din România devine serioasă!”. Analiștii revizuiesc în sus prognozele de creștere a prețurilor și se așteaptă la rate chiar și de 5% spre finele anului

Proiectul de lege a fost propus inițial în Senat pentru respingere de către comisia de industrii, dar, fiind retrimis la comisie pentru un raport suplimentar, în cele din urmă a fost adoptat în mod tacit în luna iulie a anului trecut.

În Camera Deputaților, PSD și PNL au căzut de acord să îl voteze în prima ședință de vot a noii sesiuni legislativ. Astfel, formei adoptate în comisia de industrii, a cărei propunere a fost adoptată și de comisia juridică a Camerei Deputaților, forma adoptată a proiectului prevede dispozițiile de mai jos.

(1) Terenurile proprietate privată a statului transmise în folosinţa gratuită a Camerei de Comerț și Industrie a României până la data intrării în vigoare a prezentei legi, care nu sunt revendicate, se transmit cu titlu gratuit în proprietatea Camerei de Comerț și Industrie a României, în vederea desfăşurării exclusiv a activităţii specifice cu caracter de continuitate.

(2) În cazul terenurilor menţionate la alin.(1) pentru care există cereri de restituire în curs de soluţionare, transmiterea cu titlu gratuit a dreptului de proprietate către Camera de Comerț și Industrie a României se face numai după clarificarea regimului lor juridic. 

(3) Guvernul României, prin Secretariatul General al Guvernului, emite, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, hotărârea prin care se transmite cu titlu gratuit dreptul de proprietate pentru terenurile prevăzute la alin.(1) şi, respectiv, în termen de 30 de zile de la data soluţionării definitive a cererilor de revendicare, pentru terenurile prevăzute la alin.(2). 

(4) Terenurile dobândite de Camera de Comerț și Industrie a României în condiţiile prezentei legi nu pot fi vândute/ipotecate şi nu li se poate schimba destinaţia stabilită conform alin.(1) timp de 49 de ani de la data dobândirii dreptului de proprietate.” 

(5) Nerespectarea dispoziţiilor alin. (1) - (4) atrag nulitatea absolută a hotărârii de transmitere a proprietăţii şi repunerea în situaţia anterioară. 

Guvernul împrumută primăriile cu peste jumătate de miliard de lei, pentru proiecte de investiții CITEȘTE ȘI Guvernul împrumută primăriile cu peste jumătate de miliard de lei, pentru proiecte de investiții

Proiectului i s-au opus deputații USR și UDMR, care au și sesizat Curtea Constituțională cu privire la prevederile adoptate.

Liderul deputaților USR, Cătălin Drulă, a susținut, în acest context, că este vorba de un ”tun imobiliar” inițiat de  PMP și susținut de PNL și PSD, deoarece terenuri în valoare de până la 400 milioane de euro sunt transmise din proprietatea publică a statului în proprietate privată în mod neconstituțional., în loc de a fi licitate și vândute la cel mai bun preț.

Liderul deputaților PNL, Florin Roman, care a susținut proiectul, a afirmat în schimb că ar fi vorba de o situație similară terenurilor Academiei Române, iar scopul transferului este de dezvoltare a activităților expoziționale.

Cîțu renunță la ordonanța cu limitarea membrilor în CA-urile companiilor de stat după ce Profit.ro a semnalat existența în Parlament a unui proiect în acest scop CITEȘTE ȘI Cîțu renunță la ordonanța cu limitarea membrilor în CA-urile companiilor de stat după ce Profit.ro a semnalat existența în Parlament a unui proiect în acest scop

De partea cealaltă, Camera de Comerț și Industrie a României a transmis că proiectul prin care statul îi dă dreptul de utilizare gratuită a terenurilor Romexpo timp de 49 de ani a trecut testul constituționalității, iar o eventuală vânzare a lor va necesita plata unor despăgubiri de 300 de milioane de euro către CCIR. 

Camera de Comerț precizează că terenul aferent Complexului Expozițional Romexpo este deja în folosința CCIR până în anul 2053, potrivit unor hotărâri de lege din anul 2004 prin care s-au dispus transmiterea unor terenuri în suprafață de 9,83 ha și, respectiv, de 403.867 mp, proprietate privată a statului, din administrarea Camerei de Comerț și Industrie a României și a Municipiului București în administrarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat”, precum și darea în folosința gratuită a Camerei de Comerț și Industrie a României și a Municipiului București, pe o perioadă de 49 de ani, a terenului corespunzător.

„Arătăm încă o dată faptul că, Guvernul României, prin H.G. nr. 501/2010, a încercat să retragă CCIR inclusiv dreptul de folosință gratuită asupra acestor terenuri, însă, ca urmare a Deciziei nr. 3522/2013 a Înaltei Curți de Casație și Justiție (I.C.C.J.) – Secția de Contencios Administrativ și Fiscal, irevocabilă, pronunțată în Dosarul nr. 6370/2/2010, în ședința publică din 19 martie 2013, instanța supremă a anulat hotărârea Guvernului și a consfințit dreptul CCIR de utilizare gratuită a acestor terenuri pentru 49 de ani”, potrivit CCIR.

CCIR afirmă că tot ceea ce se regăsește deasupra terenurilor Romexpo, și anume: platforme betonate, clădiri, hale etc. reprezintă proprietate privată. „În consecință, orice încercare a statului de a vinde acest teren ar putea fi făcută numai cu despăgubirea prealabilă și la justa valoare a CCIR, estimată, conform discuțiilor din comisiile de specialitate din Parlament, la 300 de milioane de euro (mult peste prețul pieței în ceea ce privește valoarea terenului)”, potrivit instituției.

CCIR menționează că toate camerele de  comerț din Europa (ex.: Germania, Austria, Italia, Franța) au legi speciale prin care statul asigură mijloace de finanțare indirecte pentru ca acestea să-și poată exercita în condiții adecvate atribuțiile și competențele.

Totodată, CCIR precizează că proiectul de lege pentru modificarea legii camerelor de comerț din România, care a trecut testul constituționalității anterior promulgării, are în vedere exclusiv CCIR și nu o altă entitate.

viewscnt
Afla mai multe despre
comisie europeana
ajutor
stat
bruxelles
investigatie
camera
comert
tarife
avizare
forta
majora
catalog
firme
certificat
profesionist
taxa
curs
romexpo