Băncile avertizează cu privire la riscurile de fraude online. Clienții nu vor fi despăgubiți dacă au autorizat tranzacțiile

Băncile avertizează cu privire la riscurile de fraude online. Clienții nu vor fi despăgubiți dacă au autorizat tranzacțiile
Mihai Baniţă
Mihai Baniţă
scris 14 iun 2021

Băncile din România recomandă clienților să fie vigilenți la plățile pe care le fac online și la site-urile în care introduc datele, astfel încât să nu fie victimele unor fraude, caz în care nu-și vor putea recupera paguba dacă au făcut tranzacțiile cu autorizarea strictă.

Fraudele online s-au amplificat în timpul pandemiei și atacatorii au devenit tot mai abili în încercările de a copia datele personale ale clienților băncilor. Hoții folosesc pagini false, care le imită pe cele ale companiilor și comercianților și prin care încearcă să obțină credențialele de autentificare. În cazul în care tranzacțiile sunt autorizate de către clienți prin metoda convenită cu banca, atunci nu vor mai recupera banii, avertizează băncile.

Urmărește-ne și pe Google News

“Pentru tranzacțiile efectuate cu autentificarea strictă a clienților, reglementate conform noii Directive Europene privind Serviciile de Plăți - PSD2, transpusă în legislația română în Legea 209 /2019, coroborat cu prevederile regăsite în reglementările organizațiilor de carduri, băncile nu pot iniția dispute pe motiv de fraudă, iar șansele să recupereze sumele pentru clienții lor sunt aproape nule”, arată băncile.

VIDEO PROFIT NEWS TV - Să ajutăm business-ul. Cristian Bărhălescu, Organizația Mamaia-Constanța: Litoralul este pregătit să facă față oricăror restricții, la prețuri bune. Statul trebuie însă să sprijine un sector vital, nu a investit nici în toalete! CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV - Să ajutăm business-ul. Cristian Bărhălescu, Organizația Mamaia-Constanța: Litoralul este pregătit să facă față oricăror restricții, la prețuri bune. Statul trebuie însă să sprijine un sector vital, nu a investit nici în toalete!

Pe lângă elementele de securitate ale cardului - numărul cardului, data de expirare și CVV2/CVC2 – clienții trebuie să mai aprobe tranzacțiile și în aplicația de internet banking/aplicația de autorizare a semnăturii sau prin validarea unei parole și trimiterea unui cod unic primit de titularul cardului pentru autorizarea fiecărei plăți. Autentificarea strictă a clientului înseamnă folosirea a două elemente din următoarele categorii: ceva ce clientul cunoaște (codul PIN, parola), ceva ce clientul deține (telefonul mobil, verificat prin parola transmisă prin SMS) și ceva ce clientul este (amprenta, recunoașterea facială).

După ce autorizează o tranzacție frauduloasă, clienții victimă pot pierde toți banii.

Unele dintre fraudele de tip phishing care au circulat în acest an au vizat clienții OLX.

Pentru a se proteja împotriva fraudelor, băncile au următoare recomandări către clienți:

• Datele bancare sunt confidențiale și nu trebuie furnizate;

• Nu furnizați niciodată datele cardului dacă aveți produse de vânzare postate pe diferite site-uri sau aplicații. Nu introduceți datele cardului pe paginile primite și nu le oferiți altor persoane. Cardul bancar are doar rolul de plată, niciodată de încasare. În cazul în care trebuie să primiți bani, puteți trimite doar codul IBAN. Un mesaj cu cod de autorizare nu va veni niciodată când trebuie să primiți bani, iar trimiterea codului primit înseamnă autorizarea unei plăți.

• În cazul în care doriți să achiziționați produse de pe site-urile de vânzare, asigurați-vă că site-ul este cel corect. Cel mai sigur este să introduceți adresa website-ului în bara de navigare și să nu dați click pe link-uri necunoscute (primite pe SMS/ WhatsApp/ e-mail), deși acestea pot fi similare paginii platformei de vânzare. Aceste recomandări sunt valabile și în alte cazuri (site-urile companiilor de curierat, a celor care oferă pachete de vacanță etc.).

• În cazul în care ați achiziționat un produs de pe un site extern/ intern și ulterior, primiți mesaje în care vă sunt solicitate datele de card pentru plata unor taxe de vamale sau de curierat, luați legătura cu respectivul comerciant pentru a confirma autenticitatea acestora. În cazul achiziționării unui produs de pe un site extern, comerciantul menționează încă de la început valoarea acestuia și eventuale cheltuieli de livrare. Prin urmare, în majoritatea cazurilor, trebuie să rețineți că astfel de solicitări vin din partea atacatorilor.
• În cazul în care ați furnizat totuși datele de card și primiți o solicitare pentru autorizarea unei tranzacții, verificați cu atenție detaliile afișate și renunțați la efectuarea acesteia. Detaliile afișate sunt următoarele:

o Faptul că se autorizează o plată;
o Numele comerciantului la care se efectuează plata;
o Valoarea tranzacției;
o Data tranzacției;
o Terminația numărului de card utilizat.

• Dacă ați efectuat totuși o astfel de tranzacție, blocați imediat cardul din aplicația de Internet Banking sau sunați banca emitentă la numărul de telefon de pe spatele cardului pentru blocarea de urgență a cardului. Anunțați întotdeauna banca dacă primiți mesaje suspecte. Păstrați întreaga corespondență purtată cu autorul fraudei și depuneți o sesizare la Poliția Română.

viewscnt
Afla mai multe despre
frauda online
frauda plati
autentificare stricta
psd 2