Piața IT&C nu a fost ocolită la rândul său de problemele cauzate de pandemia de COVID-19. Dacă până la începutul acestui an totul era într-o continuă dinamică, acum lucrurile se așează, foarte puține părți își mai asumă riscuri, companiile sunt atente la bugetele disponibile, iar angajații preferă stabilitatea.
"Toată lumea este grijulie din toate punctele de vedere. Companiile sunt precaute la bugete, la decizii, la măriri de salariu. De exemplu, în general, toamna sunt prevăzute măriri de salariu pentru angajații foarte buni. Acum se mai amână aceste măriri: acestea fie vor avea loc în totalitate la primăvară, fie managerii au luat decizia ca o mică parte din mărire să fie acum, în toamnă, iar restul peste șase luni. Inițial, așteptările erau ca zona de automotive să aibă de suferit, însă piața dă semne că își revine, la fel, cu precauție. Firmele angajează în continuare, dar preferă experiența, tinerii entry-level își găsesc mai greu un loc de muncă", spune Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În prezent, aproximativ 90% dintre angajații din domeniul IT&C lucrează de acasă. Contextul epidemiologic a dat peste cap planurile multor companii, care estimau inițial că din septembrie o mare parte din angajați se vor întoarce în birouri. Perioada se va prelungi până spre sfârșitul anului, acolo unde se poate lucra de acasă, iar acest lucru are efect în strategia de recrutare a fiecărei companii. Din discuțiile cu reprezentanții companiilor, rectorul susține că este dificilă partea de formare a noilor angajați, cu puțină experiență. Din acest motiv, companiile mari recrutează doar să își acopere pozițiile libere și preferă oameni cu experiență.
“Oferta salarială este plafonată, iar companiile nu mai acceptă mofturile celor care nu au ce oferi. De altfel, și în rândul angajaților se observă că dacă firma la care lucrează este stabilă, nu vor să riște până când nu se clarifică situația. Sunt puține firme noi care intră pe piață sau care vor să se extindă. De exemplu, în trecut, când o companie avea astfel de planuri, venea spre noi să ne întrebe dacă le putem oferi tineri pe care să îi angajeze. În ultimele luni nu s-a mai întâmplat acest lucru”, a completat rectorul.
Efectele pandemiei se văd în rândul studenților: au scăzut considerabil pozițiile de internship
Perioada verii însemna de obicei primul contact al studenților, cu piața muncii.
Multinaționalele aveau sute de poziții deschise numai la Timișoara, dar în acest an numărul de locuri pentru studenți s-a diminuat considerabil.
Firmele mici sunt cele mai expuse în această perioadă
Potrivit raportărilor din piață, firmele mici își găsesc mult mai greu acum angajați. Fiecare salariat își dorește stabilitatea unei companii mari, așa că startup-urile sunt ocolite de oamenii cu experiență. Compensează acest dezavantaj cu faptul că au acces mult mai ușor la resursa umană din universități. Practic nu au procedurile unei firme mari, care este blocată în reguli și bugete. Firma mica se adaptează mult mai ușor din acest punct de vedere, dar trebuie să aloce mai mult timp pentru pregătirea angajatului.
CITEȘTE ȘI Andrei Pitiș și Fitbit se despart. Antreprenorul lasă postul de VP și se dedică integral proiectului "100 milionari în tech", anunțat de Profit.roDe altfel, firmele mici au pierdut un alt atu în comparație cu multinaționalele: beneficiul de a le permite angajaților să lucreze de acasă. De obicei, le ofereau o mare libertate programatorilor, însă acum, și companiile mari, care înainte erau mult mai rigide, pun accentul pe a lucra de acasă.
“Lucratul de acasă nu este viitorul în IT. Probabil o variantă hibridă, care exista deja în companiile de dincolo, din zona anglo-saxonă, va rămâne și la noi după pandemie. Acolo, de exemplu, angajații vin două zile pe săptămână la birou, restul timpului lucrează de acasă. La ora actuală, ca mentalitate, nu suntem pregătiți. Noi suntem un popor destul de comunicativ și nu prea agreăm izolarea. Nu mai vorbim de legislație, care nu este foarte prietenoasă cu home office-ul”, a declarat rectorul Universității Politehnica Timișoara.
Pe de altă parte, firmele mici sunt mult mai afectate dacă pierd un client. De obicei, acestea lucrează în două-trei proiecte, iar daca pierd unul, atunci devine o problemă majoră.