ANCOM sancționează Vodafone cu 100.000 lei pentru neaplicarea plafonului maxim la internet mobil în roaming

ANCOM sancționează Vodafone cu 100.000 lei pentru neaplicarea plafonului maxim la internet mobil în roaming
Adrian Dumitrache
Adrian Dumitrache
scris 5 oct 2016

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a sancționat Vodafone Romania, al doilea jucător de profil, cu amendă de 100.000 lei pentru că nu a aplicat plafonul financiar sau de volum maxim care limitează consumul de date în roaming la costul implicit de 50 euro/lună (fără TVA) sau la un alt nivel ales de utilizatori dintre cele puse la dispoziție de propriul furnizor.

Stabilit prin Regulamentul Uniunii Europene 531/2012, plafonul maxim trebuie aplicat de furnizorii care oferă servicii de date în roaming tuturor utilizatorilor acestor servicii, inclusiv celor care au optat pentru pachete/extraopțiuni care conțin resurse de date în roaming.

Urmărește-ne și pe Google News

Plafonul maxim a fost stabilit pentru a-i proteja pe utilizatori de șocul facturilor mari pe care le poate genera consumul de date în roaming. 

Acțiunea de control derulată de ANCOM în urma unei sesizări primite în cursul acestui an a arătat că Vodafone nu a aplicat și nu a pus la dispoziție cel puțin un plafon financiar sau de volum maxim pentru serviciile de comunicații de date în roaming în cazul mai multor categorii de abonați.

Neaplicarea plafonului de date în roaming încalcă dispozițiile din Regulamentul 531/2012 și constituie contravenție conform OUG 111/2011.

În consecință, ANCOM a sancționat operatorul Vodafone cu amendă în valoare de 100.000 lei și a dispus o serie de măsuri de remediere a situației.

Vodafone România lansează o aplicație pentru servicii TV și anunță un parteneriat cu Netflix CITEȘTE ȘI Vodafone România lansează o aplicație pentru servicii TV și anunță un parteneriat cu Netflix

“Operatorul trebuie să restituie celor două categorii de abonați mai sus menționați, la cerere, în condițiile legii, orice sumă achitată de aceștia peste nivelul de 50 de Euro/lună (fără TVA) pentru consumul de date în roaming efectuat începând cu data de 1 iulie 2012 și până în prezent. Au dreptul la restituirea sumelor plătite în plus inclusiv cei care la data cererii nu mai dețin calitatea de abonați ai Vodafone”, se arată într-un comunicat al instituției.

Procedura pe care utilizatorii o pot urma pentru a obține restituirea acestor sume trebuie afișată de operator pe paginea proprie de internet, la secțiunea Roaming, iar cele două categorii de abonați afectați trebuie informați individual despre posibilitatea de a primi aceste sume în condițiile legii.

Totodată, până cel mai târziu la 1 decembrie, Vodafone are obligația să pună la dispoziția acestor categorii de abonați un serviciu de informare cu privire la consumul cumulat exprimat în volum sau în moneda în care le este emisă factura, care să garanteze astfel aplicarea plafonului de date.

Tot până la această dată, operatorul are obligația de a nu le percepe celor două categorii de abonați nicio sumă ce depășește cuantumul de 50 de Euro/lună ( fără TVA) pentru serviciile de comunicații de date în roaming.

Potrivit Regulamentului 531/2012, utilizatorii care călătoresc în străinătate au dreptul să beneficieze de un “plafon” financiar implicit la utilizarea serviciului de date în roaming (inclusiv internet mobil), dincolo de care accesul la acest serviciu este blocat automat, cu excepția cazurilor in care clientul își exprimă explicit consimțământul pentru continuarea utilizării serviciilor și depășirea plafonului.

Pentru a evita șocul facturilor mari rezultate din utilizarea serviciilor de date în străinătate, în cazul în care utilizatorii nu optează explicit pentru un alt plafon din oferta comercială a operatorilor sau nu renunță în mod expres la plafonul implicit, operatorii au obligația să aplice automat plafonul financiar implicit, a cărui valoare este de 50 euro/lună (fără TVA), sau un plafon exprimat în volum de date care corespunde unei sume de maximum 50 de euro/lună (fără TVA).

În plus, operatorii au obligația să avertizeze utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci când valoarea consumului înregistrat atinge 80% din plafonul financiar sau de volum maxim, precum și atunci când valoarea stabilită prin plafon este consumată.

Mesajul care semnalează consumarea cantității de trafic incluse în plafon trebuie să conțină și informații cu privire la procedura ce trebuie urmată pentru a beneficia în continuare de servicii de date în roaming, precum și costurile suplimentare per unitate de consum. Dacă utilizatorul nu urmează această procedură, serviciul de roaming de date trebuie sistat de operator.

viewscnt
Afla mai multe despre
ancom
vodafone
sanctiune
roaming
amenda