Vodafone România a fost obligată de Tribunalul București, printr-o decizie care poate fi atacată cu apel, să elimine mai multe clauze abuzive legate de despăgubirile pe care clienții trebuie să le achite operatorului dacă reziliază contractele înainte de expirarea duratei minime a acestora.
În dosar, Vodafone Romania, al doilea operator local de telefonie mobile după numărul de clienți, are calitatea de pârât, iar reclamant este Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
“Admite în parte cererea. Constată caracterul abuziv al următoarelor clauze din contractele seria POS nr. 12492547/31.01.2013, seria POS nr. 13452193/18.12.2013, seria UFE 16538493/20.09.2013, seria POS nr. 12830778/10.06.2013 și seria UFE nr. 15018690/10.06.2013 ce fac obiectul procesului-verbal de constatare a contravenției nr. 0619993/749 din 21.02.2014 (…). Obligă pârâta să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum și să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate de același tip, destinate a fi utilizate în cadrul activității profesionale”, se arată pe pagina web a instanței.
Totodată, instanța a amendat operatorul cu 200 lei pentru încălcarea prevederilor articolului 1, aliniatul 3 din Legea 193/2000, care interzice comercianților stipularea de clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii.
CITEȘTE ȘI Poliția face upgrade la sistemul de monitorizare a telefoanelor mobileLegea 193/2000 mai spune că “sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care (…) permit profesionistului obținerea unor sume de bani de la consumator, în cazul neexecutării sau finalizării contractului de către acesta din urmă, fără a prevedea existența compensațiilor în sumă echivalentă și pentru consumator, în cazul neexecutării contractului de către profesionist”.
Potrivit sentinței din 20 noiembrie, Vodafone Romania va elimina din contracte obligația clientului de a plăti “o despăgubire în cazul încetării contractului înainte de expirarea duratei minime contractuale (…)” și paragrafele conform cărora clientul declară, la încheierea contractului, că “a citit, a înțeles și a acceptat clauzele cuprinse contract”.
De asemenea, operatorul va elimina prevederile din contract care fac referire la modul de calcul al prejudiciului cauzat, care ia în calcul o sumă exprimată în euro, durata minimă contractuală și numărul de luni rămase până la expirarea duratei minime contractuale.
În plus, viitoatele contracte ale operatorului nu vor mai face referire la plata de către client a unei despăgubiri atunci când acesta va dori să utilizeze o extraopțiune lunară de Internet pe Mobil în roaming cu valoare în euro mai mică înainte de expirarea perioadei minime contractuale.
CITEȘTE ȘI Poșta vrea un credit de 60 mil. lei pentru finanțarea capitalului de lucru pe 3 ani“Admite excepția lipsei calității procesuale active pe capătul de cerere având ca obiect restituirea către clienții pârâtei a sumelor de bani încasate în temeiul clauzelor abuzive și respinge acest capăt de cerere ca fiind formulat de o persoană fără calitate procesuală activă. Cu apel în 30 de zile de la comunicare. Apelul se depune la Tribunalul București. Pronunțată prin punerea soluției la dispoziția părților prin mijlocirea grefei instanței, 20.11.2015”, se mai spune în decizie.
Parte a grupului britanic de telecomunicații Vodafone, subsidiara locală avea 8,43 milioane de clienți la finele lunii septembrie, în creștere cu 6,6% față de perioada similară din 2014.
La această cifră se adaugă aproximativ 621.000 de utilizatori pe segmentul de voce fixă, internet fix și pe zona M2M (Machine to machine).