Operatorul sistemului de transport gaze, Transgaz, a realizat în perioada 2017-2021 un profit net de peste 2 ori mai mare decât cel pe care și-l propusese prin Planul de administrare pentru perioada respectivă, în pofida faptului că veniturile din exploatare ale companiei realizate au fost doar cu 7% sau 495 milioane de lei mai ridicate decât cele asumate.
Și cheltuielile efectuate în perioada 2017-2021 au fost mai reduse cu 8%, respectiv cu 507 milioane lei față de nivelul asumat prin Planul de administrare pentru aceeași perioadă.
“Acest aspect a condus la obținerea în perioada 2017-2021 a unui profit brut mai mare cu 111% (1.133 milioane lei) și a unui profit net mai mare cu 109% (934 milioane lei) față de nivelul asumat în Planul de administrare pentru anii 2017 -2021”, se precizează într-un document al companiei.
Potrivit aceluiași document, în urma investițiilor efectuate în ultimii ani, Transgaz ocupă în prezent, conform datelor ENTSOG, a 4-a a poziție în topul operatorilor de transport și sistem (OTS) din Europa, după numărul kilometrilor de rețea administrați (14.300 km).
Transgaz și-a asumat un plan de investiții de 3,2 miliarde euro, pentru ca în următorii 10 ani, Sistemul National de Transport (SNT) să răspundă cerințelor Acordului Verde European de modernizare și adaptare a infrastructurii existente de transport gaze naturale pentru utilizarea hidrogenului și a altor gaze verzi în vederea decarbonizării, dezvoltarea activității de cercetare privind posibilitatea acceptării mix-ului de hidrogen în SNT și modalități de introducere a acestuia în SNT.
Potrivit estimărilor Fitch, investițiile brute ale Transgaz se vor ridica la 2,9 miliarde de lei în 2022-2025, inclusiv în Coridorul sudic de transport, ceea ce va duce la o creștere a datoriilor companiei până la 3,6 miliarde lei la finele lui 2025, de la două miliarde de lei în 2021.
CITEȘTE ȘI Ministrul Energiei "dă din casă": Petrom și Romgaz sunt obligate să declare oficial Neptun Deep drept zăcământ comercial până la finalul anului"De acea ne așteptăm ca gradul de îndatorare să crească semnificativ în 2022. Plecând de la ipoteza unui cadru favorabil de reglementare (în noua perioadă care va începe în octombrie 2024), precum și încheierea înghețării tarifelor și normalizarea politicii de dividende ne așteptăm ca gradul de îndatorare să se situeze la aproximativ 4,5 ori fondurile din operațiuni", mai puțin decât pragul de 4,7 ori FFO care ar avea implicații negative asupra ratingului, precizează Fitch.
Pe de altă parte, agenția de evaluare precizează că printre factorii care ar putea conduce la o retrogradare a ratingului Transgaz se numără o modificare negativă a reglementărilor în domeniul gazelor naturale din România precum și o retrogradare a ratingului suveran al României. De asemenea, o acțiune negativă de rating ar putea fi decisă în cazul în care gradul de îndatorare va trece de nivelul de 4,7 ori fondurile din operațiuni, posibil ca urmare a prelungirii actualei înghețări a tarifelor de transport sau ca urmare a distribuirii către acționari a unor dividende peste așteptări.
Transgaz și-a majorat profitul net în primul trimestru al acestui an cu 67%, la 258 milioane lei, în principal ca urmare a reducerii cheltuielilor pe seama diminuării ajustărilor cu deprecierea activelor curente și a creșterii veniturilor financiare pe seama înregistrării actualizării valorii activelor reglementate cu rata inflației.
Transgaz și-a majorat profitul net cu 1% în 2021, în special ca urmare a dublării veniturilor financiare, dar și din majorarea altor venituri din exploatare pe seama înregistrării la venituri a fondurilor nerambursabile încasate pentru finanțarea proiectelor majore de investiții.
CITEȘTE ȘI FOTO ULTIMA ORĂ Ion Iliescu, Gelu Voican Voiculescu și fostul șef al Aviației Militare Iosif Rus, trimiși în judecată în dosarul Revoluției pentru crime împotriva umanitățiiTransgaz, la care statul român este acționar majoritar, cu 58,5%, estima, în proiectul de buget, o înjumătățire anuală pentru 2 ani consecutivi a profitului, de la un profit net de 229,8 milioane lei în 2020 la 116,5 milioane lei în 2021, pentru ca în acest an acesta să coboare la 41,4 milioane lei.