Profitul operatorului de transport și sistem gaze Transgaz s-a redus cu 34% în 2020 comparativ cu anul precedent, în principal ca urmare a scăderii veniturilor din transportul internațional în urma expirării pentru conducta Isaccea 2-Negru Voda 2. În ziua publicării rezultatelor preliminare pe 2020, Transgaz a anunțat încetarea prin acordul părților a contractului istoric cu Gazprom privind tranzitul prin România al gazelor rusești și prin conducta de tranzit T3, încheiat în 1999 și care era valabil până la finalul anului 2023.
Profitul net al Transgaz pe întreg anul 2020 a fost de 229,8 milioane lei, cu 118,5 milioane lei sau 34% sub profitul net raportat în 2019, de 348,3 milioane lei.
Cel mai important element care a contribuit la scăderea profitului pe 2020 a fost reducerea veniturilor din transportul internațional al gazelor naturale cu 213,5 milioane de lei “din cauza încetării contractului de transport cu Gazprom Export Ltd pentru conducta Isaccea 2-Negru Vodă 2 și a reglementării venitului din transport pe conducta Isaccea 1 – Negru Voda 1 în conformitate cu prevederile ANRE ca urmare a conectării acestei conducte cu SNT începând din 01 octombrie 2019”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Astfel, dacă în 2019, Transgaz încasa de la Gazprom venituri de 327,7 milioane de lei, în 2020 suma a scăzut cu 213,5 milioane lei sau 65,15% ca urmare a expirării contractului Take or Pay pe conducta de tranzit T2.
Potrivit comunicatului emis de Transgaz, același lucru se va întâmpla și pe conducta de tranzit T3. Cum Gazprom și-a mutat traseul de alimentare al Balcanilor de pe fostul coridor transbalcanic (din care fac parte conductele T1, folosită în prezent pentru import, T2 și T3, utilizate marginal până în prezent), rezultă că șansele ca Transgaz să încaseze venituri de pe T2 și T3 sunt legate de o potențială schimbare a direcției gazului, de la sud la nord, înspre Ucraina (și eventual Republica Moldova).
Pierderile din tranzitul internațional au fost compensate de majorarea veniturilor din rezervarea de capacitate, în special în prima jumătate a anului.
Astfel, în pofida unei capacități rezervate mai reduse cu 2,2 TWh (cu un efect negativ de 5,2 milioane lei), veniturile obținute din rezervarea de capacitate au fost mai mari 64,2 milioane lei ca urmare a tarifului de rezervare a capacității mai mare cu 0,19 lei/MWh, cu influență pozitivă de 69.510 mii lei, creștere determinată în principal de facturarea veniturilor din prima de licitație, ca urmare a licitațiilor de rezervare de capacitate desfășurate pe punctele de interconectare.
Numai că, pentru primele 9 luni ale anului, tarifele de rezervare capacitate au fost de 6-7 ori superioare celor de pornire, iar la licitația pentru noul an gazier, care a debutat în octombrie, ele s-au ridicat doar de aproximativ 2 ori peste prețul de pornire, ceea ce a afectat veniturile din rezervări din ultimul trimestru, dar și pe cele din primele 9 luni ale anului viitor.
Pentru a compensa scăderea veniturilor din tranzitul internațional (cele din transportul intern au rămas relativ constante), Trasgaz și-a redus cheltuielile cu 216,6 milioane lei. Cele mai importante scăderi au fost înregistrate la capitolul ajustărilor pentru deprecierea activelor curente, de 64 milioane lei, și la cheltuielile cu provizioanele, de 65,6 milioane lei.
În ceea ce privește cheltuielile cu provizioanele pentru riscuri, acestea au scăzut în principal ca urmare a înregistrării în anul 2019 a provizionului privind investigația derulată de Consiliul Concurenței în valoare de 41.758 mii lei, și a reducerii valorii acestuia în anul 2020 cu suma de 7.591 mii lei, urmare a deciziei Consiliului Concurenței de a sancționa societatea cu suma de 34.166 mii lei.
Profit.ro a anunțat că Transgaz a trecut pe pierdere în trimestrul al treilea și și-a redus profitul net cu 9%, la circa 200 milioane de lei, în primele 9 luni ale anului comparativ cu perioada similară a anului trecut, în principal ca urmare a reducerii veniturilor din transportul internațional, dar și a micșorării cantității de gaze transportate și a ieftinirii tarifului de transport volumetric. Majorarea veniturilor percepute de la traderi pentru rezervarea de capacitate în trimestrul al treilea, de 31,8 milioane de lei, nu a mai putut compensa pierderea de venituri din tranzitul internațional, de 57,2 milioane de lei, în urma mutării rutei de transport gaze către Balcani de către Gazprom de pe coridorul interbalcanic (din care făceau parte cele 3 conducte dintre Isaccea și Negru Vodă) pe nou construitul TurkStream. Astfel, Transgaz a terminat trimestrul al treilea cu o pierdere de 26,3 milioane lei. În același trimestru al anului trecut, operatorul de transport autohton obținuse un profit de 29,1 milioane lei.
Din datele prezentate, rezultă că pe trimestrul al patrulea Transgaz a revenit pe profit, însă unul redus, de aproximativ 30 de milioane de lei, în pofida unei majorării sezoniere a volumelor manipulate, ca urmare a apropierii iernii.
Cheltuielile pentru investiții preliminate la 31 decembrie 2020 ale Transgaz au fost de 1.7 miliarde lei, principalele obiective puse în funcțiune fiind BRUA faza 1, conducta de transport gaze Craiova Calafat sau interconectarea sistemului național de transport gaze naturale cu conducta de transport internațional gaze naturale T1 și reverse flow Isaccea.