Producătorul de cabluri din fibră optică Romcab Târgu Mureș și-a redus în primele 3 luni ale acestui an veniturile operaționale de peste 10 ori, iar în bilanț a prins o pierdere de 34,11 milioane lei.
Compania intrase în insolvență în luna februarie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
Temerile investitorilor că la Romcab este „liniștea dinaintea clopotului” primesc o confirmare astăzi de rezultatele publice pe primul trimestru care au fost furnizate de compania aflată în insolvență cu aproximativ 5 luni întârziere. Conform acestora, producătorul de cabluri electrice a înregistrat o pierdere finală de 35,98 milioane lei, comparativ cu profitul net de 7,21 milioane lei din primele 3 luni ale anuui 2016.
Rezultatul negativ survine pe fondul unei prăbușiri cu 89,17% a veniturilor operaționale de 24,13 milioane lei, de la 222,80 milioane lei. Acestea cad probabil în mare parte în sarcina vânzărilor de stocurilor estimate la finalul anului 2016 la aproximativ 480 milioane lei și confirmă informațiile publicate încă din luna ianuarie de Profit.ro potrivit cărora muncitorii de la fabrica din Acățari a Romcab erau cu plata salariilor întârziată și producția fusese sistată.
În același interval, cheltuielile operaționale s-au redus cu 72,12%, la 58,25 milioane lei, de la 208,93 milioane lei. Compania a tins să-și stingă și obligațiile de plată. Astfel, datoriile pe termen scurt s-au diminuat cu 4,62%, la 854,03 milioane lei, de la 895,41 milioane lei, iar datoriile pe termen lung au fost micșorate cu 7,80%, la 65,86 milioane lei, de la 71,43 milioane lei.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Fondul Suveran de Investiții așteaptă aprobarea Eurostat și nu are șanse să fie funcțional până la 1 ianuarieRatările de obligații de plată publicate în Centrala Riscului de Credit de la Banca Națională a României au fost cele care au precipitat prăbușirea la bursă a acțiunilor Romcab cu peste 90% în decembrie 2016 și până la jumătatea lunii februarie a acestui an, când au fost suspendate de la tranzacționare prin decizia Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). O alertă a fost dată când banca americană de investiții Morgan Stanley a ieșit din acționariat, înstrăinându-și deținerea de 22,87% din titlurile producătorului de cabluri.
Informații obținute de Profit.ro indică faptul că șocul de la Romcab s-a transmis atât în piața asiguratorilor de credit comercial, unde pierderile acoperite ar urma să se ridice la echivalentul a aproximativ 30 milioane euro, cât și în piața distribuitorilor de cabluri. „A făcut țăndări industria asta”, declara un manager din domeniu, completând că relansarea sectorului poate dura și 2-3 ani.
Romcab și-a redus în primul trimestru activele proprii cu 8,74%, la 866,21 milioane lei, de la 949,12 milioane lei. Rezultatele la 3 luni indică un colaps aproape instantaneu al unei companii care încă în primele 3 trimestre din anul 2016 raporta un profit net de 39,59 milioane lei. În luna ianuarie, fostul președinte al Consiliului de Administrație al companiei, Sebastian Vlădescu, era în negare și declara că o companie cu o cifră de afaceri anuale de 1 miliard de lei, nu poate fi afectată de incidendele de plată de aproximativ 23 milioane lei raportate inițial în Centrala Riscului de Credit.
Istoricul companiei
Fabricația conductorilor electrici izolați a început în Târgu Mureș în 1950, în cadrul atelierelor industriei locale. După înregistrarea unei dezvoltări dinamice, această activitate a fost trecută în industria republicană prin înființarea Fabricii de Conductori Târgu Mureș (FCTM), în 1960, având sediul pe actualul amplasament al Romcab.
Fabrica de conductori și cablaje a devenit, în scurt timp, principalul furnizor de conductori și cablaje pentru industria românească și un important exportator pentru piețele din Europa.
Pe propriul site, compania afirmă însă că "perioada de tranziție la economia de piață a condus la disfuncționalități în activitatea firmei, până la înregistrarea de dificultăți financiare, supradimensionare personal, reducere nivel comenzi''.
Astfel, în anii 1990 - 1999, lipsa unei planificări centralizate și adaptarea imperfectă a Electromureșului și apoi a Romcab la condițiile economiei de piață au dus la pierderea unor sectoare de activitate importante pentru Romcab.
În 1999, Paneuro Company a cumpărat de la fostul Fond al Proprietății de Stat (FPS) pachetul majoritar de acțiuni și a început un amplu proces de restructurare a fabricii, urmărind recâștigarea pozițiilor pe piața internă și cea externă. În 2004, compania este forțată să preia plata unor datorii în numele altor firme din grupul Paneuro și a intrat astfel în reorganizare judiciară.
n 2007 a reușit să încheie importante contracte în industria auto, atât pe gama conductorilor auto, cât și pe gama cablajelor auto, volumul vânzărilor la export crescând la 40% din totalul cifrei de afaceri, ajunsă la la 21 milioane dolari.
În 2008, Romcab și-a păstrat evoluția ascendentă care a caracterizat-o în cei 3 ani anteriori, ajungând la o cifră de afaceri record, de 23 milioane dolari, și la un număr mediu de 302 angajați, dar criza financiară din 2009 și 2010 a redus drastic vânzările.
Până în aprilie 2010, Romcab a reușit să plătească toți creditorii și să iasă de sub incidența Legii insolvenței, după care a accesat fonduri europene.
În 2013, a primit ajutor de stat de 17 milioane euro nerambursabil pentru un proiect de eficientizare a consumului energetic, prin înlocuirea tuturor utilajelor vechi. Ultimul obiectiv anunțat pe site-ul companiei este că Romcab se află în plin proces de dezvoltare având un mare potențial pentru a deveni un lider pe piața de cabluri din România și un jucător important pe piața cablurilor din Europa.