După ce în precedentele 3 zile de subscriere nu a mai adunat plasamente decât echivalente cu valoarea unui automobil, operațiunea de listare de la JT Grup Oil este la ultima strigare.
În sistemul Bursei de Valori București, pe operațiunea de piață inițiată de JT Grup Oil s-au cumulat 2.150 de ordine care exprimă opțiuni pentru achiziția a 3,62 milioane titluri, echivalent cu 36,20% din totalul celor 10,00 milioane de acțiuni puse în vânzare de emitent. Plasate la prețul de 6,50 lei/acțiune, aceste subscrieri au o valoare agregată de 23,53 milioane lei (4,73 milioane euro),
Este fotografia înaintea ultimeio zile de subscriere care este programată să se încheie astăzi la ora 12.00. Dacă vineri nu s-a strâns mai nimic, în general, oferta a stagnat după trecerea etapei în care alocările se făceau la 5,46 lei/acțiune. În cele 5 zile lucrătoare în care se obține așa-numitul discount de 16%, se cumulaseră subscrieri pentru 3,55 milioane titluri. Așa cum Profit.ro a anticipat încă dinaintea ultimei zile a acestei etape de subscriere. structura ofertei lasă puține stimulente pentru intrarea în zilele următoare, pentru dobândirea acțiunilor la prețul de 6,50 lei/acțiune.
CITEȘTE ȘI Rectificare bugetară cu profit în scădere și la Romgaz. Cauza principală: prețul gazelor, estimat acum să se reducă de peste 2 ori mai accentuat decât în prima variantă de bugetDacă în prima zi fără discount, subscrierile au depășit echivalentul a 300.000 de lei, în ultimele 2 zile s-au mai strâns opțiuni pentru doar aproximativ 20.000 de acțiuni, echivalent cu 0,20% din titlurile puse în vânzare, valoarea agregată a acestor plasamente fiind de aproximativ 130.000 de lei, undeva la prețul unui autovehicul sedan.
Oferta JT Grup Oil are propriile sale particularități care lăsau să se întrevadă această încetinire a ritmului subscrierilor care a fost mai brutală decât în cazul altor operațiuni de piață.
Astfel, pe mai departe, nu a existat un catalizator care să adune subscrieri la un preț mai mare în perioada care mai este până la închiderea programată astăzi. Nu există nici perspectiva unui plasament major de la instituționali și nici o suprasubscriere care să determine introducerea unor noi ordine pentru dobândirea pachetelor-țintă, ceea ce a funcționat în cazul altor operațiuni de piață de la BVB, ca factor declanșator.
În general, pentru o ofertă publică, momentele de aglomerare a ordinelor sunt cele ale ultimei zi în care este valabil un discount și orele de final ale operațiunii de piață. Orerta JT Group Oil are, însă, o particularitate: promovată la cota pieței AeRO, nu are tranșă dedicată investitorilor instituționali pe care să se formeze un preț. Deci singurul criteriu al prețului „cu discount” este cel al subscrierii din primele zile ale ofertei și nu un stimulent al investitorilor de retail față de o cotare prețuită de fondurile de investiții și unde, de regulă, se realiza 80% din tranzacție.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Hidroelectrica schimbă bugetul: minus de 14% la profit și dividende. Cauze: ieftinirea energiei și creșterea unor cheltuieli, inclusiv a salariilor. Investiții mai mici. Problemele din domeniu, la Maratonul EnergieiAșadar, dacă, dimpotrivă, peste 90% din valoarea subscrierilor se strânge în primele zile ale ofertei și către finalul acesteia ordinele se adună doar sporadic, atunci prețul de 5,46 lei/acțiune este cel la care se face majoritatea alocărilor și, de facto, acesta este prețul ofertei. În acest caz, 6,50 lei/acțiune este o ancoră în nimic și discountul de 16% este aplicabil la un preț care, de fapt, nu se realizează în piață.
De ce este important: Intrarea investitorilor de retail la prețul cu discount din primele 5 zile ale ofertelor publice a fost stimulată în istoria trecută a listărilor, de perspectiva unei arbitrajări printr-o vânzăre la un preț superior (cel al ofertei) – cotare validată de instituționali – în contextul în care nivelul suprasubscrierii indica faptul că investitorii nu și-au atins ținta de deținere în cadrul exercițiului primar.
În cazul ofertei de la JT Grup Oil, argumentul discountului față de o evaluare certificată de investitorii instituționali și cel al unei potențiale cereri din partea fondurilor de investiții nu va exista. De aici, subscrierile slabe din ultimele zile arată că nu este nici sentimentul bun dat de suprasubscriere.
CITEȘTE ȘI CEO: Ritmul de scădere a producției OMV Petrom va acceleraSocietatea, care a obținut anul trecut o cifră de afaceri netă de 224,44 milioane lei, îi are ca acționari inițiali pe Jean-Paul Tucan, cu o deținere de 22,50 milioane titluri (90% din totalul acțiunilor), și pe Bogdan Florin Aldea, cu restul participației de 2,50 milioane titluri (10% din drepturile de vot).
Dacă acestea adăugăm cele 10,00 milioane de acțiuni puse în vânzare în urma unei operațiuni de majorare de capital, aceasta ar rezulta într-un număr total de 35,00 milioane de acțiuni, în cazul unei subscrieri integrale. Compania ar avea astfel o valoare de 227,50 milioane lei (45,71 milioane euro), dacă reperul luat în calcul este prețul de 6,50 lei/acțiune. În acest caz, raportat la rezultatul net de 5,73 milioane lei din anul 2023, indicatorul PER, ce raportează prețul de piață la câștigul companiei, ar fi de 39,70. Acesta ar fi, însă, de 33,35 în cazul mai probabil în care prețul de facto al ofertei va fi cel de 5,46 lei/acțiune.
Cum stau lucrurile prin prisma PER-ului viitor? Pentru anul în curs, compania bugetează un profit net de 11,75 milioane lei, dublu față de exercițiul financiar anterior. În acest caz, indicatorul PER viitor ar fi de 19,36 la o închidere la prețul de 6,50 lei/acțiune și de 16,26 la cel de 5,46 lei/acțiune