Sistemul Bursei de Valori București a procesat numai 485 de ordine pentru 1,11 milioane acțiuni, reprezentând cu puțin peste 75% din pachetul de 1,47 milioane de acțiuni pus în vânzare pentru investitorii individuali. Caracterizarea de a fi fost „scumpă” și rezerva față de „securiști” au împiedicat fluxul retailului. Oferta se va închide, fiind acoperită în întregime pe tranșa investitorilor instituționali.
„Firmă de dinamoviști securiști.” Caracterizarea pentru Sphera Franchise Group (SFG) făcută de un utilizator al forumului bursier agf.ro este simptomatică pentru o rezervă a investitorilor față de listarea companiei care operează lanțurile de alimentație publică Pizza Hut și KFC. Contraintuitiv, investitorii nu au vrut să cumpere acțiunile unei companii vizibile și ale cărei servicii mulți le și folosesc. Referirile la „securiști” au revenit în comentariile legate de oferta Sphera.
Neîncrederea față de grupul oamenilor de afaceri Radu Dimofte, Nicolae Badea și Lucian Vlad a fost potențată și de condamnarea unui partener al acestora, Gabriel Popoviciu, în prezent la Londra. Este o imagine care a cântărit în participarea scăzută a retailului – oferta nefiind subscrisă integral pe segmentul investitorilor individuali - însă care nu corespunde neapărat realității.
Dumitru Miheș, investitor de portofoliu care a fost acționar în firme deținute de grupul Popoviciu-Dimofte, a declarat pentru Profit.ro că experiențele au fost mai degrabă pozitive. Astfel, la Practic SA București (PRBU) performanța a fost bună, iar acționarii au câștigat egal în valoare de 10 ori față de prețurile de intrare din anii imediat post-criză. De asemenea, la Metav București (METV), au fost distribuite constant dividende.
CITEȘTE ȘI „Vulturul” de la Fondul Proprietatea, finanțator al organizației care stă în spatele dosarului anti-Trump. Câți bani ia din vânzările de pe bursa româneascăÎn sistemul bursei au fost procesate 485 de ordine pentru 1,11 milioane acțiuni, reprezentând cu puțin peste 75% din pachetul de 1,47 milioane de acțiuni pus în vânzare pentru investitorii individuali, conform platformei de tranzacționare a IFB Finwest. Valoarea plasamentelor, realizate conform prospectului la prețul maxim de 33,00 lei/acțiune, se ridică la 36,78 milioane lei (8,00 milioane euro).
Reticența nu poate fi pusă pe seama unei lipse de apetit sau de resurse a retailului. Dovadă stă faptul că oferta Transilvania Broker de Asigurare (TBK), intermediată de SSIF Goldring și adresată covârșitor retailului, a fost închisă după numai 2 zile în condițiile unei suprasubscrieri de 2,5 ori.
CITEȘTE ȘI Conpet acordă dividende suplimentare de 85 milioane lei, la cererea acționarului majoritar, Ministerul EnergieiOferta însă se va închide. Profit.ro a obținut încă de marți informația potrivit căreia oferta era deja acoperită integral pe tranșa investitorilor instituționali. Absența de debușee de investiții, și resursele acumulate de fondurile de pensii și fondurile de investiții a determinat, în general, o participare bună la ofertele publice de listare.
Micii investitori au avut, însă, un comportament diferit față de multiplii de evaluare. Nivelul prețurilor de 16-21 de ori câștigul pre-taxare EBITDA a fost considerat de majoritatea investitorilor individuali și a brokerilor de retail cu care am vorbit. De asemenea, absența unui discount pentru tranșa de retail a frânat participarea pe acest segment.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Elvila vine pe bursă. Compania realizează o listare tehnică pe piața AeRO de la BVB, fără ca majoritarul Viorel Cataramă să vândă sau să majoreze capitalul. „Caut transparență maximă”Compania care din luna octombrie deține și franciza Taco Bell a realizat anul trecut vânzări din restaurante de 514,47 milioane lei, în creștere cu 26,77% față de cele de 405,83 milioane lei din 2015. Profitul din exploatare s-a majorat cu 6,16%, la 60,28 milioane lei, de la 56,78 milioane lei, iar profitul net a urcat cu 9,20%, la 51,64 milioane lei, de la 47,29 milioane lei. Aceasta înseamnă că valoarea indicatorului P/E, care raportează prețul acțiunilor la câștigul obținut, ar fi de 19-25, în funcție de prețul de închidere al ofertei intermediată de un consorțiu format din Wood & Company, Raiffeisen Bank și Alpha Finance România.
Cu aproximativ 100 de restaurante și puncte de livrare, Sphera și-a păstrat dinamica și la 6 luni, cu vânzări din restaurante în valoare de 287,83 milioane lei și un rezultat net al exercițiului de 28,33 milioane lei. Compania a forțat îndatorarea în anul listării. La data de 30 iunie, compania avea active totale în valoare de 195,02 milioane lei, cu 63,00% mai mari decât cele de 119,64 milioane lei de la sfârșitul anului trecut. În același interval, datoriile totale s-au majorat cu 54,21%, la 94,67 milioane lei, de la 61,39 milioane lei.
KFC, numără 63 de restaurante atât în București, cât și în alte orașe precum Timișoara, Cluj-Napoca, Suceava, Oradea, Pitești sau Brașov. De asemenea, operează două restaurante la Chișinău, Republica Moldova, cât și unul în Verona, în zona de nord-est a Italiei. Pizza Hut a intrat pe piața din România în 1994, odată cu deschiderea primei locații din Calea Dorobanților, iar în prezent deține 21 de restaurante la nivel de rețea. Pizza Hut Delivery, conceptul de livrare la domiciliu lansat de Pizza Hut, furnizează produse numai la pachet și prin livrare. Brandul a intrat pe piața românească în decembrie 2007, odată cu deschiderea primei locații în zona Vitan din București. În prezent, Pizza Hut Delivery deține 12 unități în București și câte una în Brașov, Cluj și Popești Leordeni.