Șefii instituție au averizat că vor începe să dea amenzi, chiar și procent din cifra de afaceri, dacă neregulile se perpetuează, așa cum a anunțat Profit.ro.
Violeta Topa, șef serviciu în cadrul ANPC, prezintă următoarele exemple de probleme care, în opinia sa, pot fi încadrate în categoria de publicitate înșelătoare:
1. Prețurile puse pe site-urile dezvoltatorilor imobiliar sunt prezentat cu „plus TVA“ și consumatorul trebuie să stea să calculeze și poate nu știe.
2. Distanțele nu se specifică cum se măsoară: scrie 2 minute până la metrou.
3. Mai e publicitatea comparativă de genul "sunt cel mai frumos din oraș".
4. În campaniile publicitare nu se specifică când începe și se termină și ce apartamente sunt incluse în campanie, conform datelor Profit.ro.
Paul Anghel, director general al ANPC a continuat cu alte exemple:
1. Pe site-ul dezvoltatorului este prezentat un apartament cu o anumită suprafață și, când mergi să îl vezi, se spune că e vorba despre alt apartament.
2. Sunt prezentate cumpărătorilor niște randări în care încape un pat de mijloc cu două noptiere laterale plus șifonier, dar sunt subdimensionate ca scală ca să pară o cameră mare.
3. Se prezintă la târguri ansambluri rezidențiale care cuprind parcuri, loc de joacă pentru copii, tufe și flori, iar când cumpără, consumatorul constată că e beton peste tot, iar locul de joacă este sub bloc, la subsolul blocului, dar la altă scară și trebuie să ieși prin viscol, prin frig, până la scara 7, unde e locul de joacă.
4. Trebuie informat clar dacă apartamentele au sau nu uși. Au existat situații în care s-a cumpărat o garsonieră și între hol și cameră nu exista ușă. Când a fost întrebat dezvoltatorul de ce nu e ușă, pentru că pe schițe apărea ușă, a răspuns că pe schiță apărea grinda, nu ușa.
5. La fel se prezintă pe randări locul unde e aerul condiționat, dar în realitate li se spune consumatorilor că acela era doar cu titlu de prezentare și la fața locului sunt doar o gaură și o priză, în ideea că apartamentul este pregătit pentru aerul condiționat.
6. Mai e și situația, pe care Bobonete o spune în gluma, cu "vedere la parc și spre mare". E adevărat, în direcția aceea e parcul, dar mai sunt 3 blocuri între vedere și parc.
7. Au fost reporteri cu camera ascunsă care s-au prezentat drept cumpărători ai unui apartamente într-un proiect rezidențial și au atras atenția vânzătorului că nu corespunde suprafața, care era de 28 de metri pătrați. Au primit răspuns că au și suprafețe mai mici, în funcție de ce buget are fiecare.
8. Sunt dezvoltatori care oferă posibilitatea vânzării în rate, dar nu știu că pentru asta trebuie să se înregistreze la ANPC. E gratuit și se poate face direct pe site-ul instituției, transmite Anghel.
Tot el consideră că ar trebui făcut un ghid minimal cu informațiile esențiale ce trebuie oferite consumatorilor.
Comisarii ANPC au controlat aproape 500 de dezvoltatori imobiliari. Principalele nereguli descoperite au fost legate de nerespectarea suprafețelor utile minime.
S-au dat amenzi de aproape un milion de lei și au fost retrase de la vânzare peste 3.000 de unități locative care nu respectau cerințele privind suprafețele minime utile.
Dezvoltatorii au fost avertizați să se informeze și să se pregătească să pună în aplicare noile prevederi ale legii Nordis ca să mai poată vinde locuințele pe care le au acum în lucru.
















