Gigantul danez din domeniul transportului maritim Moeller-Maersk taie cheltuielile în anticiparea unor scăderi ale costurilor de shipping pe segmentul petrolier. Managementul se așteaptă un nou declin ale cotațiilor internaționale ale țițeiului pe fondul contracției cererii.
Prețul petrolului a urcat cu 60% față de minimele din acest an, însă nu toți jucătorii cred că este o revenire sustenabilă. Între aceștia, holdingul din industria shipping-ului Moeller-Maersk. Șeful executiv al companiei Nils Smedegaard Andersen a anunțat un plan de tăieri ale costurilor în anticiparea reluării perioadei grele pentru sectorul petrolier.
„Prețul va fi evident determinat de raportul dintre cerere și ofertă, iar pentru următoarele luni încă va exista supraofertă", a declarat acesta, potrivit Bloomberg. „Cu siguranță nu putem exclude că prețul petrolului va cădea din nou.”
Petrolul Brent se tranzacționează la Londra marginal sub reperul de 45 dolari/baril, potrivit investing.com, față de minimul de 28 dolari/baril din ianuarie. „Am spus înainte că prețul țițeiului este prea coborât, însă este foarte plauzibil ca balanța dintre ofertă cerere să continue să fie nefavorabile”, spune Andersen.
Maersk Oil, divizia de transport martitim petrolier a companiei de shipping, și-a ridicat prognoza de câștiguri indicând o menținere la pragul de rentabilitate după ce anticipările inițiale pentru anul în curs includeau un scenariu cu pierderi. Dacă petrolul se tranzacționaează înre 40-45 dolari/baril, unitatea se va putea menține la „break even”, în timp ce înainte estimările erau că este nevoie de un coridor de variație între 45 dolari/baril și 55 dolari/baril petru ca Maersk Oil să evite pierderile.
Este rezultatul unor tăieri cu 21% a costurilor în primul trimestru (peste nivelul de 20% propus până la finele anului) pentru compania care operează în special în Marea Nordului și în Qatar. Declarațiile actuale ale lui Andersen sugerează că divizia de transport petrolier al holdingului danez ar putea opera noi reduceri de cheltuieli. „Suntem fericiți că ne-am atins obiectivul pe care l-am stabilit. Lucrăm, cu siguranță, pentru a tăia costurile pe mai departe”, a spus CEO-ul Moeller-Maersk.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În primele trei luni ale anului Maersk Oil a raportat pierderi operaționale nete de 29 milioane dolari, comparativ cu profitul net de 208 milioane doalri obținut în primul trimestru din 2015. Pierderea a fost, oricum, mai mică decât cea prognozată ințial la 58 milioane dolari. „Nu ne așteptăm pur și simplu că prețul petrolului va cădea, dar vrem să ne asigurăm că avem un business solid pe segmentul transportului de țiței chiar și cu prețul petrolului între 40 dolari/baril și dolari/baril”, a conchis Andersen.
Costurile de shipping pentru materiile prime sunt corelate cu prețurile acestora. La începutul lunii februarie, indicele Baltic Dry care măsoară costul de contractare a transportului maritim de mărfuri pe 26 de rute transoceanice a atins un minim sub nivelul de 300 de puncte, valoare la jumătate față de minimul atins în precedenta criză financiară, în decembrie 2008.