Radarele indică existența unor congestii majore de vase petroliere în zona marilor porturi ale orașelor industriale. Reuters estimează la 200 milioane de barili cantitatea de petrol – cu prețuri de achiziții de 7,5 miliarde dolari - care așteaptă să fie livrată rafinăriilor. Sute și sute de petroliere stau în apropiere de Strâmtoarea Ormuz, a marilor porturi asiatice și a principalei porți de intrare maritime din Europa, conform hărților interactive ale portalului marinetraffic.com, preluate de Profit.ro.
Marinarii au pe petrolier 1.000 de DVD-uri cu filme. Căpitanul știe că vor avea nevoie de ele: „Stăm aici de mult timp”, a declarat el pentru Reuters, adăugând că nu a văzut nicicând așa aglomerare de vase în rada portului din China în care se află.
Acesta este tabloul industriei maritime de transport petrolier la momentul acestui week-end în care la Doha puteri exportatoare de petrol negociază condițiile în care ar putea muicșora producția astfel încât să prevină tranzacționarea țițeiului la prețuri mult prea coborâte.
Vase având în containere în total nu mai puțin de 200 milioane de tone de petrol (în total aproximativ 7,5 miliarde dolari) la prețul de achiziție, plutesc în derivă în zona porturilor care deservesc marile aglomerări industriale ale lumii. În special în Asia zonele din afara porturilor sunt congestionate de petroliere fără destinație.
În zona Strâmtorii Ormuz care leagă Golful Persic de Oceanul Indian sunt peste 300 de petroliere, conform portalului care afișează interactiv rezultatele citirilor pe radar marinetraffic.com, consultat de Profit.ro.
În zona porturilor Shanghai și Hangzhou din China sunt nu mai puțin de 500 de vase de transport al țițeiului, în timp ce la Singapore aglomerarea este, de departe, cea mai impresionantă. Japonia, țară industrială dependentă de importul de petrol, lasă să aștepte tancurile cu hidrocarburi. La Yokohama sunt peste 100 de vase, la Nagoya peste 40 de nave, iar în zona de sud (Osaka, Hiroshima, Fukuoka) cea mai majoritatea covârșitoare a celor peste 200 de petroliere stau.
Costurile sunt mari. În medie, închirierea unui petrolier costă 50.000 de dolari pe zi, iar multe stau de săptămâni în afara porturilor, așteptând să fie preluate.
Chiar și poarta de intrare martimă principală din Europa – zona Rotterdam – există un blocaj, în timp ce la orașul cu cele mai importante terminale petroliere din America, Houston, încă armatorii țin navele în afara portului în număr impresionant.
Afișam în cele ce urmează capturi de ecran de pe portalul marinetraffic.com la acest început de week-end dominat de reuniunea de la Doha, realizate de Profit.ro. Elementele grafice de culoare roșie reprezintă vase petroliere, cele în formă de săgeată fiind cele care se deplasează, iar cele în formă de patrulater fiind statice.
Singapore, o strâmtoare parcă prea mică pentru așa aglomerare de petroliere.
Atelierul lumii China, încă nu se grăbește să pună combustibil pe foc. În zona porturilor Shanghai și Hangzhou plutesc în derivă sute de nave cu petrol.
„Houston, ai o problemă!” Poarta de ieșire a petrolului texan deocamdată nu preia țițeiul.
Ghici cine își face sejurul în Dubai! Cea mai mare parte a celor peste 300 de petroliere din zona Strâmtorii Ormuz stau în preajma portului Dubai.
Blocaj naval made in Taiwan. În zona portului principal din Taiwan sunt peste 40 de petroliere.
Yokohama, principalul port al Japoniei nu preia petrolul pentru Tokyo.
La Nagoya, tot în Japonia, așteaptă aproximativ 40 de petroliere.
Congestie de vase și în golful nipon Osaka.
Economia Europei crește prea puțin pentru a se grăbi să preia hidrocarburile. În zona portului Rotterdam sunt o mulțime de tancuri petroliere.
Kolkata, India.
Ulsan – Busan – Yeosu. Pe axa porturilor din Coreea de Sud, un numitor comun: navele cu țiței care nu sunt preluate.