Valoarea creanțelor colectate de firmele din domeniu a crescut de 27% anul trecut, până la 359 de milioane de euro, afacerile fiind susținute în continuare de recuperarea datoriilor populației, potrivit Asociației de Management al Creanțelor Comerciale (AMCC).
Cea mai mare creștere, de 29%, s-a înregistrat pe segmentul business to consumer (B2C), care reprezintă datorii ale persoanelor fizice către companii. Firmele din domeniu susțin că recuperarea creanțelor se realizează prin metode neagresive, scrie News.ro
“Companiile de colectare a creanțelor din România rămân concentrate să ofere solutii debitorilor în etapa de colectare a creanțelor pe cale amiabilă, iar corespondența scrisă rămâne cea mai utilizată metodă pentru colectarea creanțelor în România”, a declarat președintele AMCC, Georg Kovacs.
Datele au fost influențate, în 2015, de creșterea creanțelor externalizate, cu 11% față de 2014. Astfel, firmele din domeniu au externalizat anul trecut creanțe în valoare de 10,2 milioane euro, aferente unui număr de circa 6 milioane cazuri. Creanțele internaționale externalizate reprezintă 8,8 milioane euro și 825 de cazuri, potrivit datelor asociației.
Firmele din domeniu au încasat anul trecut, din colectarea de creanțe, cu 19% mai mult comparativ cu 2014, pe fondul creșterii cu 28% a creanțelor cesionate și cu 49% a colectării datoriilor populației către firme. În schimb, colectarea de creanțe deținute de firme la alte companii a scăzut cu 61%.
"Tendința care a început în primul semestru al anului 2015, în urma modificării segmentului țintă de clienți (concentrare pe B2C în detrimentul B2B) este dată de unii dintre cei mai importanți jucători din piață”, se arată într-o prezentare a asociației.
În legătură cu proiectele legislative din ultimul timp, asociația consideră binevenită și necesară o nouă legislație care să reglementeze acest domeniu de activitate. Reprezentanții AMCC solicită reglementarea profesiei de colector de creanțe și stabilirea unui set de principii etice profesionale ce trebuie respectate de către companiile de colectare în relația cu debitorii.
Un proiect de ordonanță de urgență publicat, la începutul acestui an, de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), prevede că firmele de recuperare de creanțe nu vor mai avea voie să hărțuiască o persoană în vederea recuperării debitelor.
Astfel, firmele de colectare de creanțe nu vor mai avea voie să îi contacteze pe debitori între orele 20 seara și 9 dimineața și nu îi vor mai putea căuta la locul de muncă și nici prin intermediul altor persoane.
În plus, ordonanța, care ar putea fi aprobată în Guvern în această primăvară, interzice cesionarea contractului de credit ipotecare sau de consum, o măsură care ar lovi puternic în activitatea recuperatorilor de creanțe.
AMCC a fost înființată în anul 2007 și reprezintă interesele a 14 companii de colectare de creanțe, care dețin în jur de 80% din piața românească.