Agenția de evaluare financiară S&P a confirmat astăzi ratingul de țară al României la nivelul "BBB-", cu perspectivă negativă. Decizia agenției a fost așteptată cu interes ridicat de piețele financiare și de către autorități, în contextul în care economiștii vedeau un risc ridicat ca S&P, cea mai conservativă dintre cele trei mari agenții de rating la nivel global, să retrogradeze România, situație care ar fi dus pentru datoria guvernului la pierderea statului de "recomandat pentru investiții" și cel mai probabil la dobânzi mai mari pentru stat, companii și populație.
Menținerea pentru moment a ratingului de țară de către S&P va reprezenta un semnal și pentru celelate două agenții, Fitch și Moody's, ambele având în prezent în derulare evaluări ale ratingului României, cu perspectivă negativă.
De ce este important: Agențiile de rating, în principal S&P, Fitch și Moody's, evaluează periodic bonitatea unor state și companii, mai exact capacitatea acestor de a rambursa împrumuturi, acum, dar și în viitor. Deciziile cum sunt cele de a crește cheltuielile, mai ales cele înregistrate în fiecare an, cum sunt pensiile, slăbesc capacitatea statului de a rambursa în viitor datorii. Un alt factor negativ este că guvernul are deficite bugetare ridicate, adică trăiește în parte pe datorie, iar o majorare a cheltuielilor în astfel de momente scade bonitatea.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Este de asemenea important: Deciziile celor trei agenții de rating sunt urmărite cu atenție de către investitorii din piețele financiare, inclusiv bănci și fonduri de investiții, cei care împrumută statului o mare parte din sumele necesare pentru a-și acoperi deficitul bugetar. Când acești investitori primesc semnalul că Guvernul României a devenit mai riscant, cer dobânzi mai ridicate.
"Deși ne așteptăm ca efectele negative economice și fiscale induse de COVID-19 să împingă datoria publică netă a României la 43% din PIB în 2020, iar cheltuielile cu dobânzile să crească până la aproape 5% din veniturile fiscale, anticipăm o consolidare fiscală semnificativă după alegeri. Considerăm că accesul României la finanțare externă și nivelul moderat al datoriei externe încă atenuează presiunile generate de reducerea investițiilor străine directe și a remiterilor în 2020", se arată în raportul agenției de rating.
CITEȘTE ȘI Cinci pași pentru relansarea și reinventarea afacerilor în epoca Covid-19Ratingul României ar putea fi retrogradat dacă dezechilibrele fiscale și externe rămân ridicate pentru o perioadă mai lungă decât anticipează agenția în prezent, iar absența consolidării fiscale va conduce la o datorie mai mare sau un cost cu dobânzile mai ridicat decât este estimat.
CITEȘTE ȘI „Creierul” operațiunilor care coordonează intervențiile în caz de dezastre, echipat cu aparatură de ultimă generație în valoare de peste 500.000 de lei provenind din donațiiDe altfel, majorarea pensiilor cu 40% în toamnă a fost semnalată ca principala problemă imediată de către toate cele trei agenții de evaluare financiară. În ultimele luni, reprezentanții guvernului au încercat să se îndeparteze de mesajul majorării pensiilor cu 40%, așa cum prevede legislația în vigoare, și să transmită că o creștere a punctului de pensie va avea loc, dar în limitele pe care le va permite evoluția economiei și situația finanțelor statului. Economia și bugetul se confruntă în prezent cu dificultăți semnificative, cauzate de restricțiile impuse de guvern pentru a limita o posibilă extindere a epidemiei de coronavirus.
Ratingul României din partea S&P, "BBB-" este cel mai scăzut din categoria recomandată pentru investiții, astfel că o retrogradare ar trimite datoria guvernului în categoria "junk" (nerecomandată investitorilor. Impactul ar însemna cerere mai redusă pentru datoria statului, care pentru a atrage totuși investitorii, ar trebui să ofere dobânzi mai ridicate. În plus, unele fonduri investesc în titlurile unui stat doar dacă are calificativ investment grade de la toate cele trei agenții mari.
CITEȘTE ȘI Interviu SARTO despre premium în Business - Andrea Catto, Commercial Manager pentru Europa de Sud la flydubaiRecent, în aprilie, Fitch și Moody's au înrăutățit de la stabilă la negativă perspectiva ratingului suveran al României. Decizia S&P reprezintă un semnal privind abordarea Fitch și Moody's.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Crește garantarea de stat a creditelor pentru marile companii. O nouă categorie de companii, printre beneficiariEvoluția ratingului României
România are rating recomandat pentru investiții din partea tutror celor trei mari agenții abia din 2014. Ultima dintre cele trei care a crescut ratingul la investment grade după scăderea din criza financiară din 2009-2011, a fost S&P, în mai 2014.
S&P și Fitch au retrogradat România la junk în octombrie 2008.
După această decizie, Fitch a readus mai repede calificativul suveran al României în rândul celor recomandate investitorilor, în iulie 2011.
Singura dintre cele trei care nu a scăzut calificativul României pe toată durata crizei este Moody's (Baa3). România are de la Moody's calificativ recomandat pentru investiții încă din octombrie 2006.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFICE Starea de urgență a gripat creditarea în aprilie. Creditul în lei acordat populației - prima contracție lunară în peste 7 ani. Împrumuturile noi pentru consum - cel mai scăzut nivel din ultimii 5 aniÎmprumuturi uriașe ale Guvernului în acest an
Totalul împrumuturilor pentru primele cinci luni ale anului se situează la 62,2 miliarde de lei, ușor mai mult de jumătate din necesarul brut de finanțare stabilit de Guvern pentru întreg anul 2020.
Bugetul are probleme deja din cauza epidemiei de coronavirus
Creșterea deficitul bugetar aferent primelor patru luni ale anului curent, comparativ cu cel înregistrat în perioada similară a anului trecut, este explicată în principal prin evoluția nefavorabilă a încasărilor bugetare în lunile martie si aprilie ca urmare a amânării plății unor obligații fiscale de către agenții economici pe perioada stării de urgență (11,1 miliarde lei) și restituirile suplimentare de TVA de 3,11 miliarde lei pentru susținerea lichidității în sectorul privat cu un impact semnificativ în martie, în timp ce în luna aprilie dinamica veniturilor a revenit în teritoriul pozitiv.
De asemenea, pe partea de cheltuieli, față de creșterea prin efectul legilor, cum ar fi majorarea salariilor la stat, s-au înregistrat o creștere a cheltuielilor de investiții cu 3,15 miliarde lei față de aceeași perioadă a anului precedent, precum și plăți cu caracter excepțional generate de epidemia COVID-19 de aproximativ 1,2 miliarde lei.