Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a identificat practici comerciale înșelătoare cu privire la modul de calcul al ratelor la 11 bănci de pe piața locală, acestea fiind sancționate cu 550.000 de lei, iar pentru a putea restabili echilibrul contractual s-a propus emiterea unor noi grafice de rambursare, a declarat directorul general al ANPC, Paul Anghel.
"ANPC a identificat practici comerciale înșelătoare săvârșite de către operatorii economici financiari bancari cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că pe graficul de rambursare rata era compusă, în primii ani, 25% principal și 75% dobândă. Prin această modalitate de calcul, consumatorii plăteau, de fapt, preponderent dobândă.
Pentru a putea restabili echilibrul contractual, pe lângă sancțiunea contravențională, respectiv 11 amenzi în valoare de 550.000 lei, comisarii ANPC au propus măsura de emitere a unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât și pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului", a precizat Anghel, citat de Agerpres.
CITEȘTE ȘI GRAFICE Fuziunile și achizițiile de bănci în Europa Centrală și de Sud-Est frânează în T1. Banca Transilvania, printre cei mai activi cumpărători în ultimii 5 aniPotrivit sursei citate, această măsura va permite consumatorilor medii să beneficieze de egalitatea dintre părțile contractului, dar va asigura și echilibrul contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacționare în cunoștință de cauză și de a anticipa orice cost sau metoda de calcul înșelător.
Cele 11 bănci sunt: ING Bank, First Bank, Credite Europe Bank, OTP Bank, Alpha Bank, Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, BCR, Patria Bank, Unicredit Bank, BRD Groupe Societe Generale.
ANPC a realizat o serie de verificări ale modului în care băncile pun în practică contractele de creditare pe termen mediu și lung, cu termen de rambursare de peste 10 ani, către consumatorul-persoană fizică, în lei sau valută, precum și dacă elementele prevăzute în condițiile contractuale respectă drepturile consumatorilor.