ING Bank România lansează o nouă inițiativă de combatere a fraudelor în mediul online, un fenomen care a luat amploare în ultimii ani. Un studiu recent realizat de Ipsos pentru ING arată că opt din zece români sunt de părere că atacurile cibernetice sunt în creștere, însă patru din zece încă spun că nu știu cum să procedeze în cazul unei fraude.
”ING Bank România lansează o nouă inițiativă de combatere a fraudelor în mediul online, un fenomen care a luat amploare în ultimii ani. În ciuda intensificării acțiunilor de informare cu privire la riscurile de fraudă, uneori, mirajul câștigurilor rapide este mai puternic, iar victimele continuă să cadă în capcana hoților de pe Internet”, anunță banca.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Prin campania „Fraudatori de poveste”, ING vrea să atragă atenția într-un mod inedit asupra pericolelor la care se expun toți cei care „mușcă” momeala oferită de fraudatori în mediul online, care promit fix ce vor să audă potențialele victime, scrie News.ro.
„Un studiu recent realizat de Ipsos pentru ING arată că opt din zece români sunt de părere că atacurile cibernetice sunt în creștere, însă patru din zece încă spun că nu știu cum să procedeze în cazul unei fraude. Prin urmare, am decis să continuăm acțiunile de conștientizare privind tentativele de fraudă din mediul online. Cu toții am crescut cu basme și chiar și atunci când devenim adulți, poveștile ne farmecă în continuare și, uneori, ne dorim să trăim în ele. Fraudatorii mizează exact pe acest lucru si, pentru a se îmbogăți rapid, ne oferă roluri în poveștile lor false. Digitalizarea are o mulțime de beneficii, însă trebuie să îi cunoaștem și riscurile. Când vine vorba de tranzacții financiare, cel mai bine este să fim suspicioși și să punem întrebări. Interlocutorul de pe Internet care ne spune cuvintele pe care vrem să le auzim se poate dovedi fraudatorul care vrea să ne golească contul. Dacă respectăm, însă, regulile de bază, putem evita aproape toate amenințările din mediul online”, spune Raluca Voicu, manager Issuer and Acquirer Fraud Investigations, în cadrul ING Bank România.
1. „Preslii și merele de aur” – Atenție la fraudele de tip „romance scam”
„Bună, sunt Preslii. Locuiesc într-un palat, la Milano. Mi-a atras atenția profilul tău de Insta. Avem aici un pom cu mere de aur pe care le oferim fetelor frumoase, așa ca tine. Trimite-mi 500 de euro în acest cont bancar și devii fotomodelul nostru oficial. În câteva luni o să ai un coș plin cu mere de aur.”
Înșelătoria de tip „iubire prefăcută” sau „romance scam” exploatează dorința firească de a crea relații și conexiuni cu cei din jur, dar mai ales încrederea pe care multe persoane o au în cei cu care interacționează în mediul online, cum ar fi aplicațiile și site-urile de întâlniri sau rețelele sociale.
„Dacă persoana care îți face declarații de dragoste îți cere, în același timp, sume mari de bani sau datele cardului, invocând diverse motive, trebuie să îți trezească suspiciuni. Chiar și o simplă căutare pe Internet a identității persoanei care te contactează online îți poate fi de ajutor. În plus, indiferent de activitatea noastră în online, este important să știm că nu trebuie să oferim niciodată informații precum datele cardului, parole, PIN, dar și copii ale actelor de identitate, indiferent cine cere aceste date”, completează Raluca Voicu, Manager Issuer and Acquirer Fraud Investigations, în cadrul ING Bank România.
2. „Punguța cu mulți bani” – De ce ofertele „de nerefuzat” precum „Ai câștigat un iPhone!” trebuie evitate
„Într-o zi, un cocoș asculta rock și căuta pe net filme cu gangsteri, când a dat peste un banner ce promitea reduceri mari la chitară electrică. Totul costa 10 lei. Cucurigu, boieri mari, așa ocazii mai rar. N-a stat pe gânduri, a comandat 10 instrumente și a început alături de restul ogrăzii o trupă de renume mondial.”
E-mail-urile de tip phishing, anunțurile privind false investiții, ofertele „de nerefuzat” precum un telefon mobil de ultimă generație sau un city break la super preț sunt printre cele mai utilizate metode de fraudare pentru accesarea datelor personale și financiare ale utilizatorilor. Mesajele înșelătoare sunt promovate pe platformele de social media, dar și în motoarele de căutare, pentru a ajunge la cât mai multe potențiale victime.
O ofertă greu de refuzat este ușor de identificat atunci când utilizatorii sunt familiarizați cu existența acestui tip de fraudă, astfel că eforturile privind informarea utilizatorilor trebuie să continue.
3. „Capra cu trei iezi” – preveniți tentativele de phishing, smishing și malware
„Era odată o capră cu trei iezi. Într-o zi a primit un mail din Africa, ce promitea câștiguri garantate.
A dat click, a trimis datele cardului și (puf!) s-a îmbogățit. Apoi s-a măritat cu un țap nigerian iubitor și bogat, iar iezii fac acum TikTok-uri de pe cele mai noi telefoane.”
”Iată care sunt cele mai simple măsuri pe care le putem lua pentru a ne apăra de fraudatorii din mediul online: NU răspundeți la mesaje nesolicitate sau neașteptate. Dacă o cerere de contact apare pe neașteptate, cel mai bine este să nu îi dați curs; NU deschideți atașamente și nu dați click pe link-uri din mail-uri și alte mesaje primite de la destinatari necunoscuți, chiar dacă pare că adresa expeditorului seamănă cu una cunoscută (în realitate, în majoritatea cazurilor, vor fi caractere în plus sau lipsă față de mail-ul real); NU oferiți informații personale sau date financiare și nu vă introduceți datele personale și bancare pe pagini web neoficiale; NU așteptați să deveniți victima fraudei”, spun specialiștii băncii.
ING Bank România este parte a ING Group, instituție financiară internațională globală, care oferă servicii bancare unui număr de peste 38,4 de milioane de clienți individuali, companii sau instituții din peste 40 de țări.
Înființată în 1994, ING Bank România este a patra bancă în top 10 bănci locale, conform activelor. ING Bank România este o bancă universală cu peste 1,6 milioane de clienți din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri și Mid-Corporate și Wholesale Banking.