Guvernul a transmis Parlamentului că susține adoptarea proiectului, inițiat de senatorul Daniel Zamfir, prin care suma pe care societățile de recuperare a creditelor o pot solicita debitorilor este plafonată. Executivul susține parțial și un alt proiect al senatorului, prin care este limitată dobânda legală remuneratorie și penalizatoare, opinând însă că prevederile nu ar putea fi aplicate și contractelor în derulare.
Inițiatorul proiectelor, care a ”emigrat” politic de la PNL la ALDE, a încercat promovarea acestora la votul final în cadrul sesiunii extraordinare a Parlamentului din primele zile ale lunii iulie, dar liderii coaliției de guvernare au apreciat că proiectele au nevoie de o discuție mai aplicată în comisii.
Dacă aleșii ar fi respectat calendarul dezbaterilor, proiectele ar fi trebuit votate încă din luna martie. Abia pe finalul primei sesiuni legislative a apărut însă și punctul de vedere al Guvernului cu privire la inițiativa privind plafonarea sumelor percepute de recuperatori.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De ce este important: Proiectul modifică Ordonanța de urgență 50/ 2010 privind contractele de credit pentru consumatori, stabilind că ”cesionarul nu va putea pretinde de la debitorul care are calitatea de consumator mai mult decât dublul sumei plătite de acesta pentru a cumpăra creanța de la cedent”. Totodată, proiectul prevede că ”debitorul cedent care are calitatea de consumator se va putea elibera de datori plătind cesionarului dublul prețului pe care acesta l-a plătit pentru a dobândi creanța, fără costuri suplimentare”.
Mai este important de știut: Aceste prevederi ar urma să se aplice indiferent de instrumentul juridic utilizat pentru transferul creanței, inclusiv în cazul cesiunii de contract, al cesiunii de portofoliu de creanță și al subrogației.
Guvernul Dăncilă arată că plafonarea sumelor percepute de recuperatori este justificată
În acest sens, Executivul se rezumă doar să citeze din motivarea inițiatorului, potrivit căruia ”„societăți comerciale având ca obiect de activitate recuperarea creanțelor, cumpără la sume derizorii drepturi de creanță, demarând sau continuând măsuri agresive de executare silită împotriva consumatorilor, drenând de resurse patrimoniul acestora și grevând fracțiuni importante din veniturile lor viitoare, care vor fi deturnate de la destinațiile lor normale: întreținere familială, facturi la utilități, educația copiilor, îngrijirea sănătății, activitățile sportive și culturale”.
Spre deosebire de alte proiecte avizate, Guvernul nu are în acest caz nicio observație și preia practic argumentele inițiatorului cu privire la protecția consumatorilor.
CITEȘTE ȘI Modificări privind regimul TVA aplicat la livrarea de bunuri, inclusiv pentru stingerea unor datorii, avizate de Guvern
Un al doilea proiect al senatorului Zamfir limitează dobânda anuală efectivă (DAE) la de 2,5 ori dobânda legală (2,25% în prezent) în cazul creditelor ipotecare și la 18% în cazul creditelor de consum. Exceptarea băncilor și a IFN-urilor de la aceste plafoane nu a fost, însă, eliminată din proiect, astfel încât, fără alte modificări viitoare, limitele de dobândă se pot aplica doar altor comercianți care creditează persoane fizice.
În plus, conform proiectului adoptat deja de Senat, noile prevederi ar urma să se aplice inclusiv contractelor în derulare.
În privința acestui proiect, Guvernul Dăncilă a opinat că Parlamentul este în măsură să decidă, dar a ținut să exprime susținerea pentru prevederea care stabilește că ”în raporturile juridice dintre consumatori și profesioniști, inclusiv comercianți, dobânzile penalizatoare pot produce dobânzi doar în baza unei convenții speciale și numai pentru depășirea scadenței cu mai mult de un an”.
”Dobânda reprezintă prețul pe care creditorul îl percepe pentru serviciul oferit, sens în care adăugarea unei dobânzi Ia dobânda penalizatoare nu este justificată. Mai mult decât atât, așa cum este demonstrat în practică, convențiile încheiate între consumatori și creditori/ comercianți, sunt redactate în prealabil de către aceștia din urmă, consumatorul neavând puterea de negociere asupra contractului”, arată Guvernul.
Totodată, mai arată Executivul, creditorul are interesul de a declara cât mai târziu scadența anticipată, astfel încât să perceapă dobânzi și dobânzi penalizatoare, cu atât mai mult cu cât, după declararea scadenței anticipate, creditorul poate percepe doar dobânzi penalizatoare, iar după începerea executării silite, acesta nu mai are dreptul să perceapă dobânzi sau dobânzi penalizatoare.
În schimb, Guvernul arată că limitarea DAE pentru contractele în vigoare ar putea fi neconstituțională și considerată retroactivă în măsura în care nu ar intra în sfera de aplicare a teoriei impreviziunii, spre deosebire de legea dării în plată.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV UPDATE - ANPC sancționează Bancpost pentru întreg portofoliul de credite cesionate în Olanda și dispune restituirea dobânzilor și comisioanelor plătite de consumatori în ultimii 10 ani. Impactul, estimat la 300 milioane euroProfit.ro a relatat că băncile au coamandat un studiu de impact cu privire la inițiativele legislative menționate.
Conform acestui studiu, dacă proiectele vor fi adoptate, băncile vor mări costurile creditelor și vor restrânge oferta de împrumuturi, iar pe de altă parte vor acumula credite neperformante ca urmare a restricțiilor impuse, ceea ce va afecta creșterea economică și riscul de țară.
În condițiile în care au avizul, fie și parțial al Guvernului, proiectele senatorului Zamfir au toate șansele să fie adoptate în sesiunea legislativă din toamnă.