Banca Comercială Română a primit solicitări de la 20.000 de clienți pentru amânarea ratelor a 24.000 de împrumuturi, de la lansarea ofertei băncii pentru debitorii cu dificultăți financiare ca urmare a pandemiei. Vicepreședintele de retail al băncii estimează că ponderea debitorilor cu cereri de amânare a ratelor nu va depăși 10% din portofoliu până pe 15 mai, când expiră termenul până la care pot fi făcute solicitări în temeiul OUG 37.
BCR a oferit clienților persoane fizice posibilitatea să amâne cu până la 3 luni plata ratelor la credit la scurt timp după declararea stării de urgență pe fondul pandemiei COVID 19. Din aprilie este în vigoare și OUG 37/2020 care permite debitorilor să amâne până la 9 luni plata ratelor, cu garantarea dobânzilor pentru bănci în cazul creditelor ipotecare. BCR păstrează și oferta proprie în vigoare.
“Lăsăm flexibilă oferta”, spune Dana Dima, vicepreședinte de retail al BCR. “Peste 40% din clienți au optat pentru soluția BCR (...) Procentul clienților cu credite de consum care optează pentru soluția băncii e mai mare decât în cazul celor care aplică pentru OUG”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pentru peste 6.000 de clienți, ratele pe martie și aprilie au fost amânate de urgență, spune Demetria. Acum sunt analizate solicitările venite de la clienți. În cazul celor formulate în temeiul OUG 37, banca trebuie să răspundă în 15 zile.
“De vineri oferim amânarea la plată prin soluția BCR prin George, clienții au cu câteva clickuri inclusiv graficul de rambursare. Dorim să implementăm și pentru OUG 37”, explică oficialul BCR.
Pe 2 aprilie erau 13.000 de cereri de la persoanele fizice, circa 2-3% din portofoliu. Numărul celor care solicită amânarea ratelor a crescut al 20.000, pentru 24.000 de împrumuturi, având în vedere că unii clienți au și credite de consum pe lângă cele ipotecare.
Dana Dima spune că nu poate face o prognoză cu privire la evoluția ratelor amânate până la finele anului, dar estimează că până pe 15 mai, termenul limită prevăzut în OUG 37, ponderea debitorilor cu solicitări nu va depăși 10% din portofoliu.
Procentul clienților neeligibili – adică care nu vor avea acceptate solicitările de suspendare a ratelor - nu va depăși 1-2%, estimează Dana Dima pe baza ratei de nerambursare de 1% pentru creditele acordate în ultimii 7-8 ani. Ordonanța prevede că debitorii trebuie să nu aibă restanțe înainte de solicitarea suspendării ratelor.
Peste 70% dintre clienții BCR cu împrumuturi de consum au asigurare de șomaj inclusă, însă clauzele nu au fost activate încă, având în vedere că angajatorii au preferat să trimită angajații în șomaj tehnic și mai puțin să-i concedieze. “Nu există încă un impact pe cifra de șomaj. Trebuie să fim pregătiți pentru perioada lunilor următoare”, spune Dana Dima.
Mai puțin cash retras de Paște
“Retragerile de numerar au fost destul de mari în primele zile, mai ales în sucursale. Zona de gestiune a cashului a fost prioritatea numărul 1”, spune oficialul BCR. Banca are cea mai mare rețea de ATM din țară.
Retragerile de bani au început să scadă ulterior astfel că în aprilie, deși exista în anii trecuți o creștere a 10% a volumelor, anul acesta avem o scădere de 20%. Tranzacțiile cu cardurile la POS-uri au rămas la un nivel similar celui de anul trecut.
“Nu se observă o scădere a salariilor. Probabil că lumea a consumat mai puțin de Paști, având în vedere că nu au avut prea multe posibilități”, explică Dana Dima.
Banca se așteaptă la un impact asupra creditului retail, mai ales în al doilea trimestru.
“Vom aplica un model care va susține în continuare creditare, dar o creditare sustenabilă”, spune Dana Dima.
Banca a menținut deschise toate unitățile din țară, cu excepția celor din mall-uri care au fost închise ca urmare a ordonanțelor militare, și a achiziționat măști și viziere pentru personal.
O mare parte din interacțiune a fost mutată la distanță. BCR a înregistrat un record în call center, cu peste 16.000 de apeluri pe zi.
“Am putut să reducem timpul de așteptare spre 10 minute, exceptând zilele de plăți ale pensiilor și la stat”, explică Dana Dima.