Băncile din România au primit 7.872 de solicitări pentru suspendarea obligațiilor de plată a ratelor până la finele lunii august 2022, în conformitate cu prevederile Ordonanței 90/2022 care instituie un nou moratoriu public. Spre comparație, în timpul moratoriului din timpul pandemiei COVID-19 au fost suspendate ratele pentru circa 700.000 de clienți. Un număr considerabil de debitori persoane fizice au schimbat indicele de referință din contracte.
Persoanele fizice au transmis 7.649 de solicitări în baza moratoriului legislativ aferent anului 2022 prin care pot beneficia de suspendarea ratelor pe o perioadă de până la nouă luni, reprezentând aproximativ 97% din total, în timp ce persoanele juridice au înaintat 223 de solicitări, arată datele Asociației Române a Băncilor.
Aproape jumătate dintre solicitările clienților, care se calificau la condițiile prevăzute de Ordonanța 90/2022, au fost soluționate până la data de 29 august 2022, restul fiind rezolvate după data respectivă.
Băncile au continuat să aplice măsuri proprii pentru clienții cu dificultăți temporare la plată (în afara moratoriului public), fiind primite 16.184 de cereri - 15.547 de la persoane fizice și 637 de la persoane juridice.
CITEȘTE ȘI Raiffeisen Bank a plasat o nouă emisiune de obligațiuni, denominate în leiRomânii cu credite au profitat de nivelul mai redus al indicatorului de referință pentru creditele acordate consumatorilor și și-au schimbat referința variabilă din contracte. 26.177 de debitori persoane fizice au trecut de la ROBOR la IRCC până în august.
Valoarea IRCC a crescut de la 1 octombrie și va crește din nou de la 1 ianuarie și, cel mai probabil, și de la 1 aprilie, dar va rămâne în continuare cel mai probabil sub ROBOR - diferența dintre media celor două a fost de două puncte procentuale în trimestrul al treilea. Unele bănci au permis schimbarea indicatorului de referință cu menținerea marjei fixe din contract, ceea ce a adus o scădere a ratelor lunare.
Alți 1.421 de debitori persoane fizice au solicitat schimbarea indicelui ROBOR cu dobânda fixă în contract în perioada primelor opt luni ale anului 2022, tot la instituția de credit la care dețineau inițial împrumutul. În primele opt luni ale anului curent, un număr de 54.024 de clienți persoane fizice au optat pentru refinanțarea creditului la altă bancă, mai arată datele ARB.
CITEȘTE ȘI Cea mai veche bancă a SUA devine prima mare instituție financiară americană care va primi monedele virtuale ale unora dintre cliențiPotrivit datelor prezentate de BNR în primăvară, din cei 577.000 de debitori cu credite ipotecare, 47% aveau ratele legate de ROBOR, 36% de IRCC și restul de 17% aveau dobândă fixă.
În 2020 și 2021 băncile au soluționat peste 700.000 de cereri provenite de la clienți. În această statistică sunt incluse și măsurile de amânare la plată a dobânzilor pentru cardurile de credit.