Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor arată că Înalta Curte de Casație și Justiție a motivat soluția în dosarul pierdut definitiv de Raiffeisen Bank cu privire la un ordin de încetare a practicilor comerciale incorecte. Este vorba despre sumele încasate în plus cu titlul de dobânzi pentru credite acordate înainte de 2009. Autoritatea îndeamnă clienții implicați, reprezentând peste 9.000 de persoane, să solicite băncii rambursarea sumelor, pe care le estimează la 19 milioane de euro.
Lawrence Summers, fost secretar al Trezoreriei SUA, președinte al Universității Harvard și economist șef al Băncii Mondiale, cel care a anticipat actuala criză inflaționistă, deschide Gala Profit.ro. Premii speciale, într-un an special
Procesul, deschis în 2017, a fost pierdut definitiv de Raiffeisen Bank în luna martie, însă abia acum a venit motivarea ÎCCJ, potrivit ANPC. Banca a contestat un ordin al Autorității prin care se solicita încetarea unor practici comerciale incorecte și restituirea sumelor încasate fără temei de la debitori.
Ordinul în cauză a venit după un control și o sancțiune în care ANPC arăta că Raiffeisen a premeditat majorarea discreționară și unilaterală a ratelor de dobândă pentru creditele acordate înainte de criza din 2009-2010 încă de la semnarea contractelor cu clienții. Și această sancțiune a fost contestată, separat, de Raiffeisen Bank, însă acțiunea a fost respinsă definitiv încă din iunie 2020.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acțiunea ANPC a fost declanșată după ce în spațiul public au apărut mai multe documente interne ale băncii – ce s-au dovedit autentice – în care putea fi observată politica comercială a băncii (mai ales în legătură cu creditele în franci elvețieni) – dar și pașii pentru majorarea costurilor plătite de clienți.
”Având în vedere pronunțarea sentinței definitive și motivarea acesteia, în Dosar 8763/2/2017, operatorul economic Raiffeisen Bank SA urmează să restituie sumele recalculate în raport cu cele încasate cu titlu de dobânzi, celor care au contractat credite în RON, EUR și CHF (franc elvețian), în perioada 2006-2009”, se arată într-un comunicat de presă al Autorității.
Creditele vizate sunt cele care au avut dobânda inițială fixă și care a fost apoi majorată de către bancă ”în funcție de evoluția pieței financiare” – cu un punct procentual pentru creditele ipotecare în franci elvețieni acordate înainte de mai 2007, respectiv cu 1,1 puncte procentuale pentru cele de consum cu ipotecă, în timp ce pentru creditele în euro dobânda creștea cu 1,6 puncte procentuale, conform corespondenței interne.
ANPC menționează că au dreptul să primească banii inclusiv debitorii care au achitat între timp împrumuturile sau nu mai au creditele în derulare din diverse motive.
”Indiferent de situația actuală a raportului dintre creditor și debitor (credite închise, ajunse la maturitate, executate, restructurate, aflate în plată etc.), consumatorii persoane fizice și/sau moștenitorul/moștenitorii titularului/titularilor, acolo unde este cazul, au dreptul să primească sume de bani care vor fi calculate, de la caz la caz, în funcție de tipul de credit, suma și perioada de creditare”, se arată în comunicatul instituției.
CITEȘTE ȘI Guvernul se împrumută din ce în ce mai scump și mai greu. Dobânzile se îndreaptă spre 10%Autoritatea îndeamnă consumatorii să se adreseze Raiffeisen Bank și calculează diferențele de dobânzi care au fost încasate și care trebuie restituite clienților la aproximativ 19 milioane de euro, fără a lua în calcul dobânzile aferente acestor sume care ar trebui eventual plătite pentru aceste sume, ”ceea ce va face subiectul unor discuții separate, la nivel individual, caz cu caz”.
ANPC mai precizează că 9.155 de credite deschise la Raiffeisen Bank se încadrează în ordinul confirmat de instanță.
Raiffeisen Bank transmitea, în primăvară, că va pune în practică ordinul ANPC în maximum o lună de la momentul publicării motivării ÎCCJ.