Deși cei mai mulți adulți din mediul urban dețin un card bancar, doar 20% îl utilizează pentru plăți frecvente. La țară, puțin peste o treime din populație are acces la servicii financiare de baza precum un cont bancar.
85% dintre adulții din mediul urban mare și metropolă, 78% din urbanul mic și doar 35% din rural au un cont bancar, potrivit rezultatelor cercetării de piață realizate de Brandberry la comanda NOCASH, potrivit unui comunicat de presă. Peste 15 milioane de carduri sunt în circulație în România.
Aproape 9% din populația orașelor mici și medii care nu recunoaște diferența dintre un card bancar și un alt tip de card. La nivel național media este de 2%.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Circa jumătate dintre respondenți declară că obișnuiesc să păstreze o evidență a cheltuielilor zilnice. Totuși, la întrebarea legată de cum anume fac acest lucru, jumătate dintre ei a declarat că ”țin minte”.
În zona rurală, circa un sfert din cei care au declarat că nu dețin cont curent spun că au deținut unul, dar că au renunțat la el din diferite motive. 80% dintre ei nu-și doresc să-și mai facă un card nou, spre deosebire de mediul urban unde același procent înclină pentru un nou card.
În 2015 numărul tranzacțiilor cu cardul a depășit pentru prima oară numărul de retrageri de la bancomate. Cercetarea relevă că doar unul din cinci posesori face plăți cu cardul, în timp ce restul de 80% îl folosesc preponderent pentru retragerea de numerar.
CITEȘTE ȘI BNR avertizează asupra supraîncălzirii economiei, dacă scad taxele sau cresc salariile bugetarilorPeste jumătate dintre respondenții de la oraș își primesc salariul pe card, față de doar 23% dintre cei de la sat. Cu toate acestea, 95% din populație utilizează numerarul des și foarte des, arată cercetarea, bancomatele necesre fiind printre facilitățile cele mai dorite de respondenți în apropierea casei, alături de faramacie și cabinetul medical.
În acest context al facilităților de pe lângă casă, foarte important este și faptul că peste 50% din populația rurală consideră serviciul “cash back” folositor și foarte folositor.
Preferința pentru numerar este arătată și de așteptăriile de viitor. Aproape o treime dintre respondenți consideră că numerarul va rămâne majoritar și nu va dispărea niciodată, în timp ce 23% dintre respondenți consideră că plata în numerar va înceta să mai fie majoritară pentru cumpărăturile uzuale într-un interval de 5-10 ani.
Româniii au făcut mai multe cumpărături online cu cardul. În primele nouă luni, 20% dintre respondenți a făcut cumpărături din magazinele online românești și 6% din magazinele online din afară țării, potrivit studiului.
La întrebarea ”cu ce obiecte ați vrea să puteți face plăti?”, 42% dintre subiecții intervievați au declarat că ar face plăti cu telefonul mobil.
“Românii au parcurs un drum lung dar saltul este semnificativ. În urmă cu 20 de ani se șoptea PIN-ul la ATM iar cardul era aruncat la coșul de chitanțe de lângă bancomat după ce se făcea retragerea. Astăzi, milioane de români fac plăti online iar hipermarcheturile au început deja să introducă posibilitatea de plata cu mobilul a cumpărăturilor. La începutul anilor 2000, tot ele au dat startul dezvoltării pieței odată cu acceptarea la plata a cardurilor. Acum intrăm într-o nouă etapă: cea a plăților mobile, în care cardul “dispare” în smartphone”, a declarat Sergiu Cone, director general NO CASH Capital Consult.
Studiul a fost realizat în perioada 10-21 Octombrie 2016, prin interviuri față-în-față la domiciliul respondenților (urban mare, mic, mediu și rural), pe un eșantion de 1091 persoane selectat aleator cu pas statistic de 5, fiind reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peste. Marja de eroare maximală este de ±2,9%, la un nivel de încredere de 95% și o distribuție de 50% (marja de eroare scade pe măsură ce rezultatul unei variabile este mai distanțat de limita de distribuție (de 50%). Eșantionul a fost calibrat după datele oficiale ale Recensământului Populației din 2011. Colectarea datelor s-a realizat în mod securizat, operatorii utilizând tablete cu soft dedicat, conectate la internet, cu trimitere criptată a datelor direct în serverele brandBerry.