După 13 ani de la demararea procesului de asigurare obligatorie a locuințelor împotriva cutremurelor, inundațiilor și alunecărilor de teren, miercuri, 15 noiembrie, a fost depășit pentru prima dată borna de 2 milioane de locuințe asigurate, a anunțat PAID România, societatea care emite aceste asigurări.
Profit.ro organizează pe 27 noiembrie, cu transmisiune în direct inclusiv la PROFIT NEWS TV, cea de-a șasea ediție a Profit Financial.forum, cu lideri ai piețelor financiare și autorităților din domeniu, respectiv din conducerea Băncii Centrale, Guvernului, Ministerului de Finanțe, Autorității de Supraveghere Financiară, ca și cu manageri de top din bănci comerciale, companii din piața de capital, asigurări și administratori de fonduri
Evenimentul va fi organizat cu sprijinul Alpha Bank, Banca Transilvania, CITR, Nordis Group, UniCredit Bank - DETALII AICI
„Deși astăzi sărbătorim această realizare, peste 7,4 milioane de familii sunt încă expuse riscului de a rămâne fără nimic în cazul în care locuința le este distrusă de un dezastru natural major”, a anunțat PAID România.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Proprietarii de locuințe sunt obligați prin legea 260/2008 să-și asigure locuințele împotriva cutremurului, inundațiilor și alunecărilor de teren, iar primele contracte de asigurare împotriva dezastrelor (PAD) au fost fost emise în vara anului 2010.
În teorie, amenda este între 100 și 500 de lei. În practică, însă, până acum nu a fost aplicată nicio amendă. Cei care trebuie să aplice sancțiunea sunt primarii, care, însă, au nevoie de voturile oamenilor și se feresc să fie personaje negative.
Prețul asigurării obligatorii pentru locuințele cu structura mai rezistentă, în special din orașe, a crescut de la 100 de lei la 130 de lei pe an, începând de sâmbătă, 11 noiembrie, în timp ce despăgubirea maximă în cazul unui dezastru produs de cutremur, inundații sau alunecări de teren a rămas aceeași - 100.000 de lei.
Pentru locuințele din chirpici ori paiată, prețul asigurării obligatorii a rămas 50 de lei, sumă pentru care proprietarii pot primi despăgubiri de maxim 50.000 de lei în cazul producerii unui dezastru.
Cele 5 schimbări legale care i-ar putea forța pe proprietari să-și asigure casele
Pentru că oamenii nu-și fac asigurare obligatorie pentru locuințe și primarii nu au aplicat niciodată amenzi, autoritățile au adus recent noii legi câteva schimbări menite să-i determine pe proprietari să-și încheie aceste polițe PAD.
CITEȘTE ȘI Profit Financial.forum - Lideri ai piețelor financiare, autorități din conducerea BNR, Guvernului, Ministerului de Finanțe, ASF, manageri de top din bănci, companii listate, firme de asigurări și administratori de fonduriCosmin Tudor, directorul de dezvoltare al PAID (societatea care emite asigurările obligatorii de locuințe) a precizat pentru HotNews.ro care sunt cele 5 schimbări legislative, intrate în vigoare sâmbătă, care au rolul de a crește gradul de cuprindere in asigurare a fondului locativ.
1. Orice înregistrare sau modificare din Cartea Funciară - doar dacă există asigurare PAD
Pentru prima dată, ANCPI va face verificările poliței PAD cu ocazia înscrierilor și modificărilor de carte funciară.
- „Pentru înregistrarea sau modificarea înregistrării unei locuințe în cartea funciară, proprietarul acesteia este obligat să prezinte un contract de asigurare obligatorie a locuinței.
- Înregistrarea sau modificarea înregistrării locuinței în cartea funciară este condiționată de existența unui contract de asigurare obligatorie a locuinței în vigoare la data solicitării.”, se arată în lege.
2. Amenzile care ar trebui date de primari pentru lipsa poliței PAD rămân în totalitate la bugetul local
În teorie, amenda prevăzută de lege pentru lipsa asigurării PAD este între 100 și 500 de lei. În practică, însă, până acum nu a fost aplicată nicio amendă. Cei care trebuie să aplice sancțiunea sunt primarii, care, însă, au nevoie de voturile oamenilor și se feresc să fie personaje negative.
Dacă s-ar fi dat vreo amendă până acum, 60% din cuantumul acesteia s-ar fi dus la bugetul central și 40% ar fi rămas la bugetul local.
Prin schimbarea adusă acum legii, amenzile aplicate se vor duce acum integral la bugetele locale.
3. Calendar de notificare a proprietarilor fără asigurare
A apărut pentru prima dată în lege un calendar strict pe care primariile trebuie să îl îndeplinească atunci când înștiințează proprietarii despre lipsa asigurării PAD – semestrial, începand cu 15 ianuarie 2024.
- „Compartimentele de specialitate ale primăriilor transmit semestrial, începând cu data de 15 ianuarie 2024, scrisori de înștiințare, cu confirmare de primire, către persoanele care nu au încheiat contracte PAD pentru locuințele pe care le dețin în proprietate.”, se arată în lege.
4. Polițele PAD vor putea fi vândute și de angajații primăriilor. Ce bani pot primi
O altă modificare este aceea că polița PAD va putea fi distribuită și de catre angajatii primariilor si institutiilor subordonate.
- „Aceștia se pot înrola în activitatea de distribuție în condițiile legilor actuale, devenind fie asistenți în brokeraj pentru un broker din piață, fie agenți ai unei companii de asigurări, fie angajați ai unor asemenea entități.
- Remunerația acestora pentru distribuirea de asigurări PAD se va discuta așadar tot cu aceste entități precizate.
- PAID oferă în acest moment un comision de 10% asigurătorilor mijlocitori și va oferi același comision și pentru brokerii cu care va avea contract.
- Legile actuale cer ca distribuitorii de asigurări să parcurgă cursuri de specialitate, să susțină examene și să obțină autorizarea ASF sub forma unui cod RAF”, a declarat pentru HotNews.ro directorul PAID.
5. Brokerii vor putea vinde PAD fără mijlocirea unui asigurător
Nu în cele din urmă, o altă schimbare menită să impulsioneze vânzările de asigurări PAD vizează brokerii de asigurare, care vor putea distribui PAD și fără mijlocirea unei alte societăți de asigurare, sub contract direct cu PAID.
PAID România, societatea care emite și gestionează asigurările obligatorii pentru locuințe, a transmis marți la solicitarea HotNews.ro detalii despre dosarele de daună deschise în acest an și în anul 2022, plățile făcute, dosarele respinse și motivele invocate pentru neplata respectivelor daune solicitate de asigurați.
Conform acestor date, în acest an au fost achitate despăgubiri în valoare de peste 21,8 milioane de lei pentru un număr de 2791 de dosare de daună, din care 2705 dosare au fost avizate în acest an.
Cele mai mari despăgubiri, de peste 18,2 milioane de lei, au fost plătite pentru daune provocate de cutremure.
În acest an au avut loc două cutremure majore unul în luna februarie în județul Gorj și altul în luna iunie în Arad.
Spre comparație, în 2022, PAID a plătit despăgubiri de aproape 3 milioane de lei, cea mai mare parte din această sumă pentru daune provocate de inundații.