Includerea unui medicament în listele de de compensare imediat ce a primit autorizație de punere pe piață și decizie de preț, eliminarea din liste a produselor care sunt puse pe piață în cantități insuficiente și utilizarea de medicamente generice sunt câteva dintre soluțiile propuse de Consiliul Concurenței pentru eficientizarea sistemului de sănătate.
”Disponibilitatea unor medicamente sigure la un preț accesibil ar trebui să fie unul dintre obiectivele sistemului de sănătate din România. Întrucât sursele de finanțare pentru cheltuielile din domeniul sănătății sunt limitate, fondurile trebuie alocate eficient, pentru a permite ca un număr crescut de pacienți să beneficieze de tratament”, se arată într-un raport al Consiliului Concurenței.
În acest sens, eficientizarea cheltuielilor realizate cu medicamente pentru care există echivalente generice ar putea permite medicamentelor noi, care prezintă beneficii din punct de vedere terapeutic, să fie incluse în circuitul de rambursare cât mai curând după înregistrarea acestora pe piață.
Medicamentele generice sunt echivalente terapeutice ale produselor farmaceutice originale ale căror brevete au expirat.
În raportul citat se arată că, în România, 57% dintre pacienți solicită o anumită denumire comercială de medicamente, ca urmare a recomandării medicului, deși prescrierea medicamentelor se realizează pe substanță activă și, doar în situații excepționale, justificate, pe denumire comercială.
În cazul medicamentelor unde există referențiere, pacientul plătește diferența dintre prețul dereferință (de obicei al celui mai ieftin generic) și prețul medicamentului care este eliberat efectiv, în funcție de gradul de compensare. În urma analizei realizate, a reieșit că, în cele mai multe cazuri, cel mai ieftin medicament generic lipsește de pe piață sau este comercializat în cantități mici.
În acest context, Consiliul Concurenței propune eliminarea din listele de compensare a medicamentelor care sunt puse pe piață în cantități insuficiente, fiind menținute doar pentru a da prețul de referință.
De asemenea, Consiliul Concurentei susține limitarea cheltuielilor de marketing pentru anumite categorii de activități, sau, alternativ, o mai bună definire a cheltuielilor care pot fi înregistrate pentru fiecare tip de activitate de marketing sau promovare.
Autoritatea de concurență recomandă, de asemenea, realizarea unei analize cu privire la posibilitatea reglementării unei sume maxime care poate fi alocată unui medic prescriptor, în decursul unui an.
În cadrul anchetei sectoriale a fost analizată și situația medicamentelor care au lipsit de pe piață, fiind identificat un anumit procent de exporturi pentru fiecare dintre acestea.
CITEȘTE ȘI Lipsa medicamentelor de pe piață: Investigație finalizată de Consiliul ConcurențeiPrin urmare, Consiliul Concurenței recomandă monitorizarea mai eficientă a obligației de serviciu public, de către ANMDM (Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale), la fiecare nivel al lanțului de aprovizionare cu medicamente, inclusiv la nivel de farmacie.
Astfel, producătorii trebuie să asigure, în primul rând, cantități suficiente pentru acoperirea nevoii naționale, iar distribuitorii să aprovizioneze cu precădere piața internă, exportul fiind posibil în situația în care există cantități excedentare.
Pentru îmbunătățirea disponibilității medicamentelor, autoritatea de concurență recomandă distribuitorilor aprovizionarea tuturor farmaciilor, nu doar a celor integrate.
De asemenea, Consiliul Concurenței consideră necesară dezvoltarea unei metodologii pentru definirea mai clară a conceptului de serviciu public, reglementare care ar clarifica cadrul legal existent și ar conduce la o autoevaluare corectă a comportamentului agenților care au această obligație, prin lege.