Părerea publicului larg este că doar vehiculele vechi au kilometrajul dat înapoi, însă un studiu realizat în România dovedește că acesta este un mit: chiar și mașinile vechi de numai 5 ani au kilometrajul manipulat, iar o parte semnificativă a acestora ascund și un istoric de accidente.
Vehiculele cu cel mai ridicat risc sunt cele produse în 2009 - 13,2% dintre aceste modele care au fost verificate pe carVertical aveau kilometrajul manipulat, relevă analiză a datelor privind fraudarea kilometrajelor în România pentru mașinile produse între 2000 și 2023.
Chiar dacă mașinile mai noi au kilometrajul mai rar dat înapoi, tot sunt afectate de această problemă: dintre toate vehiculele fabricate în 2021, 1,7% aveau kilometrajul derulat, 1,3% pentru dintre cele produse în 2022 și 1,5% pentru 2023.
O mașină cu kilometrajul dat înapoi valorează întotdeauna mai puțin decât prețul cerut de vânzător, ceea ce înseamnă că șoferii riscă să plătească în plus atunci când achiziționează astfel de vehicule. Cu cât mașina este mai scumpă, cu atât pierderile financiare sunt mai mari pentru noul proprietar.
În România, modelele fabricate în 2000 au avut kilometrajul dat înapoi în medie cu 107.200 km. Mașinile mai recente prezintă și ele reduceri semnificative de kilometraj: 73.000 km în medie pentru modelele fabricate în 2020, 83.000 km pentru cele din 2021, 29.800 km pentru mașinile din 2022 și 35.200 km pentru cele din 2023.
Unii vânzători necinstiți reduc kilometrajul mai des, dar nu îl reduc mai mult decât este înregistrat în certificatele MOT sau în registrele oficiale. Cu toate acestea, chiar dacă proprietarul anterior a menținut kilometrajul relativ scăzut, alte componente ale mașinii pot dezvălui kilometrajul real.
Cu cât mașina este mai veche, cu atât sunt mai mari șansele să aibă un istoric de accidente
Studiul a mai arătat că în România mașinile produse între 2008 și 2016 au suferit cele mai multe daune: 62-63% din totalul vehiculelor care au fost fabricate în această perioadă și verificate pe carVertical aveau înregistrări de accidente.
Până și mașinile mai noi sunt implicate frecvent în accidente: dintre toate vehiculele fabricate în 2021, 45,3% aveau înregistrări de daune, 45,4% pentru cele din 2022 și 51,8% pentru cele din 2023.
Valoarea daunelor la mașinile mai noi este semnificativ mai mare din cauza pieselor scumpe și a tehnologiilor avansate cu care sunt dotate.
În timp ce costul mediu de reparație pentru modelele din 2000 a fost de 1.700 de euro, pentru modelele din 2020 acesta a ajuns la 3.700 de euro, iar pentru modelele din 2023 la 7.900 de euro.














