Cu mai puțin de o săptămână înainte de liberalizarea pieței, Guvernul vrea să îi oblige pe furnizorii de gaze naturale să cumpere gazele cu preț maxim scoase la vânzare în mod impus de către marii producători interni, în cadrul așa-numitului program de ofertare de gaze (gas release), și majorează procentul din producție pe care OMV Petrom și Romgaz trebuie să-l elibereze pe piață în cadrul acestuia.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Asta în contextul în care ministrul Economiei a acuzat că "Anumiți furnizori abuzează de o poziție dominantă și nu își reduc prețurile la consumatorul final în momentul în care pe piață cumpără gazul de la producători la un preț mult mai mic", iar în replică, unul dintre cei doi mari furnizori de gaze din România, E.ON, a susținut că, în prezent, nu poate oferi un preț mai redus de 96 de lei/MWh pentru gazul marfă (fără tarife de transport și de distribuție) din cauza faptului că, deocamdată, “cantitățile disponibile pentru piața internă nu vor putea fi cumpărate la prețuri rezonabile și pe termen lung”.
ANRE a introdus un program de ofertare de gaze prin care cei doi mari producători, Romgaz și OMV Petrom, sunt obligați să scoată la licitație pe bursele din România 30% din producție la un preț inițial maximal egal cu 95% din prețul de pe bursa austriacă CEGH. În faza următoare, prețul maximal urmează a fi stabilit în proporție de 80% în funcție de prețul mediu de pe OPCOM și BRM și în proporție de doar 20% de cel de pe CEGH.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acum, Guvernul vrea să majoreze la 40% cota din producție pe care cei doi mari producători sunt obligați să o pună pe piață în cadrul programului de ofertare, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență.
Mai mult, furnizorii vor fi obligați să cumpere gazele scoase la vânzare prin acest program.
Astfel, furnizorii vor fi obligați "să achiziționeze gazele naturale pe care le furnizează clienților casnici, în condiții de minimizare a costului resurselor alocate, pe baza unor proceduri proprii, elaborate în corelare cu prevederile art. 177, alin. (3.15), (3.16) și (3.17) (cele care reglementează programul de ofertare de gaze al producătorilor – n.r.), care să asigure caracterul transparent al procesului de achiziție a gazelor naturale și, în același timp, tratamentul egal și nediscriminatoriu al persoanelor care participă la procedura de achiziție a gazelor naturale, în calitate de ofertanți".
Practic, toți participanții de pe piața de gaze, nu numai marii producători, ci și traderii, importatorii și furnizorii care contractează gaze en gros, vor fi obligați să depună oferte (de vânzare și de cumpărare, după caz) pe piețele centralizate. În cazul producătorilor, actualul procent obligatoriu de ofertat, de 30%, stabilit în prezent de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), va fi majorat prin OUG la 40% din producție.
CITEȘTE ȘI Restructurarea Ministerului Finanțelor a fost suspendată parțial de instanță. Guvernul, obligat la plata cheltuielilor de judecatăDeși piața va fi liberalizată de la 1 iulie, Guvernul intenționează să oblige furnizorii “să achiziționeze gazele naturale pe care le furnizează clienților casnici, în condiții de minimizare a costului resurselor alocate, pe baza unor proceduri proprii, care să asigure caracterul transparent al procesului de achiziție a gazelor naturale și, în același timp, tratamentul egal și nediscriminatoriu al persoanelor care participă la procedura de achiziție a gazelor naturale, în calitate de ofertanți”.
Cu alte cuvinte, Guvernul vrea să-i oblige pe marii furnizori, Engie și E.On, să cumpere gazul ieftin pe care tot Guvernul îi obligă pe marii producători, Romgaz și OMV Petrom, să-l scoată la vânzare pe BRM și OPCOM.
Prevederea este cel puțin bizară, ca și cum furnizorii ar avea nevoie de o lege care să-i facă interesați în minimizarea costurilor de achiziție.
"În perioada 01 iulie 2020 – 31 decembrie 2022, toți participanții la piața de gaze naturale, cu excepția producătorilor a căror producție anuală realizată în anul anterior depășește 3.000.000 MWh, în măsura în care contractează vânzarea de gaze naturale pe piața angro, într-un an calendaristic, au obligația să oferteze anual, în calitate de vânzător, în anul calendaristic în care livrează gazele naturale, contracte pe piețele centralizate, transparent, public și nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementările emise de ANRE”, mai prevede proiectul de act normativ.
Formularea participanții la piață “care contractează vânzarea de gaze naturale pe piața angro” este ambiguă, însă ea i-ar putea cuprinde inclusiv pe importatori, nu numai pe traderii autohtoni care intermediază vânzarea de gaze.
În ceea ce-i privește pe marii producători (Romgaz și OMV Petrom, cu o producție anuală de peste 3 TWh), aceștia vor fi obligați ca în acest an (perioada 1 iulie - 31 decembrie) să oferteze pe piețele centralizate o cotă procentuală de 40% din volumul de gaze ce urmează a fi comercializat în această perioadă, cu excepția consumului propriu.
Pentru a “compensa” majorare procentului de la 30 la 40% de gaz ofertat obligatoriu pe piețele centralizate, OUG-ul prevede eliminarea obligativității tranzacționării a 50% din producție pe OPCOM și BRM.
Pentru cei doi ani următori în care este funcțional programul de ofertare obligatorie (Gas Release Program), și anume 2021 și 2022, cota procentuală va fi aceeași, dar ea va fi aplicată producției anuale înregistrată în anul anterior ofertării, cu excepția consumului propriu, dar și a consumului tehnologic.
În ceea ce-i privește pe ceilalți producători sau traderi/importatori, cota procentuală nu este stabilită prin OUG, urmând probabil a fi impusă prin ordin ANRE.
Programul de ofertare obligatorie va cuprinde repartizarea cantităților ofertate pe produse standardizate lunare, trimestriale, semestriale, sezoniere și anuale, identic cu actualul program lansat de ANRE.
În plus, programul de ofertare de gaze la prețuri maximale va fi impus și operatorilor concesionari din Marea Neagră, prin modificarea în acest sens a Legii offshore.
Totodată, guvernul intenționează să relaxeze condițiile de licențiere a furnizorilor de gaze pentru a ușura accesul noilor intrați pe piață.
Astfel, furnizorii nu vor mai fi obligați să înființeze puncte fizice de lucru, ci pot înființa și puncte virtuale, dar care “să asigure clienților finali modalități adecvate de informare cu privire la drepturile acestora, la legislația în vigoare, la căile de soluționare a litigiilor în cazul unor cereri, plângeri, sesizări, reclamații sau contestații, inclusiv informatii privind preturile medii de achizitie a gazelor naturale furnizate, pentru toate categoriile de consumatori. Aceste puncte unice de contact pot face parte din punctele de informare generală a consumatorilor și oferă clienților finali informații în mod gratuit”.
Proiectul de OUG elimină și o barieră la intrarea pe piața de furnizare de gaze pentru consumatorii casnici, abrogând prevederea din Legea energiei potrivit căreia punctele unice de contact pentru informarea clienților casnici înființate de furnizori trebuie să fie situate la distanță de maximum 50 km de locul de consum și stipulând că aceste puncte pot fi și virtuale.
De asemenea, dispare obligația furnizorilor de a desfășura activitatea de furnizare "pe bază de contracte comerciale încheiate conform reglementărilor ANRE".
CITEȘTE ȘI CFR Călători reintroduce în circulație din iulie trenurile internaționale spre Budapesta, Viena și RuseMinistrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, a declarat ieri că este posibil ca gazele pentru populație să nu se ieftinească de la 1 iulie, odată cu liberalizarea prețurilor, însă i-a avertizat pe principalii furnizori, Engie și E.ON, că Guvernul are pârghiile necesare pentru a face ca acest lucru să se întâmple.
"Că nu va fi cu 1 iulie, că va fi cu 15, că va fi cu 1 august, dar va trebui să fie (ieftinirea – n.r.), pentru că nu putem să rămânem așa", a spus Popescu, la evenimentul de lansare a Barometrului securității energetice, studiu din care a reieșit că doar 21,5% dintre români consideră că au informații suficiente cu privire la ce înseamnă și care sunt efectele liberalizării pieței de gaze.