Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, controlat de stat prin Ministerul Economiei cu peste 58% din acțiuni, a convins în iunie ministerul să accepte ca Transgaz să distribuie către acționari sub formă de dividende doar 50% din profitul pe 2018 (circa 255 milioane lei) și nu 90% (446,1 milioane lei), cât voia instituția, pentru ca operatorul de transport să rămână cu mai mulți bani de investiții. Ministerul a acceptat asta doar cu condiția ca Transgaz să-și realizeze integral planul de investiții pe anul acesta, ceea ce, potrivit chiar estimărilor companiei, nu se va întâmpla .
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
"În situația în care Transgaz nu realizează programul de investiții aferent anului 2019 până la finele acestui an, societatea are obligația de a convoca adunarea generală a acționarilor în vederea redistriburii și virării ca dividende, până la finele anului 2019, a profitului nerepartizat și neutilizat pentru investiții, până la concurența sumei ce reprezintă 90% din profitul anului 2018", a decis AGA Transgaz.
În plus, acționarii au trasat sarcină conducerii companiei să prezinte până pe 30 septembrie un raport privind gradul de îndeplinire a programului de investiții al Transgaz pe 2019.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Raportul a fost deja elaborat și urmează să fie prezentat acționarilor într-o AGA convocată pe 26 septembrie.
Documentul vine cu vești proaste pentru companie. "Având în vedere termenele și angajamentele asumate de Transgaz, se estimează, pentru finalul anului, un nivel de realizare a programului de investiții în valoare de 1.372.473.000 lei, ceea ce reprezintă o pondere de cica 56% din total program aprobat", se afirmă în raport.
Asta ar însemna ca Transgaz să fie obligată să mai vireze acționarilor încă circa 191 milioane lei, sub formă de dividende suplimentare, până la finalul anului 2019.
CITEȘTE ȘI A început ridicarea mașinilor parcate neregulamentar în Capitală. Zonele vizateNumai că operatorul de transport încearcă să convingă Ministerul Economiei, chiar în textul raportului menționat, că n-ar fi deloc o idee bună să se țină de decizia din iunie.
Astfel, Transgaz arată că, la data de 12 august, după plata dividendelor de 255 milioane lei, reprezentând 50% din profitul pe 2018, precum și a cheltuielilor de investiții și a obligațiilor fiscale către stat, mai avea în conturi 380 milioane lei. Pe de altă parte, potrivit aceleiași surse, la aceeași dată, operatorul avea în derulare contracte încheiate în valoare de peste 1,8 miliarde lei, lucrări aflate în proceduri de achiziție estimate la circa 1,92 miliarde lei, plus licitații viitoare programate pentru anul în curs în sumă de peste 550 milioane lei.
"Fundamentarea surselor de finanțare a programului de investiții s-a realizat prin repartizarea la surse de finanțare a 50% din profitul net al societății aferent anului 2018. Aceste surse au fost folosite pentru realizarea obiectivelor de investiții sau urmează a fi folosite până la sfârșitul anului 2019 sau în anii următori, angajamentele contractuale pentru proiectele majore de investiții derulate de Transgaz fiind încheiate sau în proceduri de achiziții. Neasigurarea surselor de finanțare la nivelul contractelor încheiate, ca urmare a distribuirii de dividende suplimentare, obligă societatea să reconsidere angajamentele aferente și la efectuarea demersurilor legale în vederea reducerii gradului de realizare a investițiilor. Finalizarea cu întârziere a obiectivelor de investiții pentru care Transgaz a vândut capacitate de transport sau a obiectivelor care reprezintă angajamente încheiate cu Comisia Europeană pot avea un impact nefavorabil major asupra Transgaz", arată compania.
CITEȘTE ȘI FOTO Mercedes-Benz a semnat contractul cu Primăria Capitalei și va livra 130 de autobuzeLucrările Transgaz de dezvoltare a interconectărilor cu sistemele vecine din Ungaria și Bulgaria, în vederea majorării capacității de export și tranzit de gaze naturale a României, se află sub supravegherea directă a Comisiei Europene, potrivit angajamentelor asumate de Transgaz în urma unei investigații a Comisiei, care suspectează compania de stat de "întârzierea strategică" a lucrărilor, de natură să blocheze exporturile românești de gaze. Nerespectarea acestor angajamente, care presupun finalizarea integrală a BRUA, poate duce la impunerea de către Comisia Europeană a unei amenzi de până la 10% din cifra de afaceri anuală a Transgaz.
În raportul Transgaz privind investițiile ce urmează a fi prezentat acționarilor în septembrie, operatorul mai arată că finanțarea proiectelor companiei este afectată și de faptul că ANRE nu îi recunoaște în tarifele de transport aprobate costul impozitului pe monopol plătit la bugetul de stat, precum și de reducerea volumului de gaze rusești tranzitate de Gazprom prin România din direcția Ucraina.
CITEȘTE ȘI Jaf în miezul zilei la o casă de amanetVeniturile Transgaz din tranzitul gazelor rusești pe teritoriul României pot scădea cu peste două treimi după expirarea actualelor contracte cu gigantul rus de stat Gazprom, iar programul de investiții al companiei este ambițios, însă prezintă totodată risc de execuție, estima recent agenția de evaluare financiară Fitch, în primul document de rating emis pentru operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale.
Transgaz mai arată, în raportul privind investițiile, că mai multe lucrări majore au fost întârziate din cauza necesității de a repeta procedurile de achiziții, ca urmare a contestațiilor și neconformităților, iar la altele s-au consemnat depășiri de bugete aprobate, din cauza majorării costurilor cu manopera generate de majorarea salariului minim în construcții prin OUG nr. 114/2018. De exemplu, la lucrările de execuție a stațiilor de comprimare de pe traseul conductei BRUA faza I, depășirea este estimată la 72 milioane lei, față de o sumă aprobată inițial prin buget de circa 144,1 milioane lei.
Transgaz și-a redus profitul net cu 30% în prima jumătate a a acestui an, de la 280 la 195,5 milioane lei. Veniturile din activitatea principală, cea de transport intern, au scăzut cu 2,5%, de la 631 milioane de lei la 582 milioane lei, în pofida majorării cantității de gaze transportate, de la 71,4 la 73,2 milioane TWh. În ceea ce privește veniturile din activitatea de transport internațional, deși volumul de gaze transportat pe Isaccea-Negru Vodă s-a redus considerabil, Transgaz a raportat venituri mai mari cu 6,58%, de la 159,9 milioane lei la 170,4 milioane lei.
Extras din raportul Transgaz privind stadiul investițiilor