Agenția de Privatizare de la Atena s-a declarat nemulțumită de ofertele ambelor consorții participante la licitația de vânzare a 66% din acțiunile operatorului grec de transport de gaze naturale DESFA, la care participă și compania românească de profil Transgaz, și a cerut prețuri mai mari.
Deadline-ul de depunere a ofertelor financiare îmbunătățite a fost fixat pentru după Paște.
Conform surselor din Grecia, prețul avansat de cele două consorții a variat între 400-450 milioane euro.
De ce este important: DESFA asigură transportul spre Grecia al gazelor din Bulgaria și Turcia. Achiziția va permite Transgaz și României să-și sporească și consolideze rolul în dezvoltarea coridorului vertical integrat nord-sud de transport al gazelor naturale, care pleacă de la bogatele zăcăminte din regiunea Mării Caspice și ajunge până în Europa Centrală, dar și în diversificarea surselor de import de gaze în Europa.
Mai este interesant: Transgaz a câștigat recent licitația pentru privatizarea Vestmoldtransgaz, operatorul moldovean al gazoductului Iași-Ungheni.
Transgaz luptă în Grecia, în consorțiu alături de Regasificadora del Noroeste (Reganosa - Spania), Reganosa Asset Investments și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Cealaltă asociere participantă este formată din companiile Snam (Italia), Enagas Internacional (Spania) și Fluxys (Belgia).
Procedura stabilită de autoritățile de la Atena, anunțată anterior de Profit.ro, prevedea că oferta de pe primul loc va fi automat declarată câștigătoare dacă va fi mai mare cu 15% decât cea de pe locul secund, ceea ce nu a fost cazul, astfel că va exista o a doua rundă de ofertare.
Presa elenă specula săptămâna aceasta că Uniunea Europeană și Statele Unite sprijină din rațiuni geopolitice oferta consorțiului Transgaz - Reganosa - BERD, motivul fiind că o eventuală victorie a acestuia ar crește șansele de reducere a dependenței Europei de importurile de gaze de la gigantul rus de stat Gazprom.
"Board-ul BERD a luat decizia de a lua parte la competiție cu doar câteva ore înainte de deadline-ul de depunere a ofertelor angajante, schimbând radical datele problemei și transmițând mesajul clar că oferta Transgaz-Reganosa este sprijinită de SUA. Transgaz este operatorul sistemului de gaze al României, care joacă un rol-cheie în dezvoltarea interconectării infrastructurilor de gaze ale țărilor din centrul și sud-estul Europei. De fapt, sprijină implementarea așa-numitului coridor vertical care ar uni sistemele de transport de gaze din România, Ungaria, Austria, Bulgaria și Grecia și ar asigura transportul către Europa Centrală al gazelor naturale extrase din regiunea Mării Caspice, dar și din alte surse, cum ar fi gazele naturale lichefiate provenite din SUA și pentru care americanii caută modalități de a le vinde pe piețele europene", scrie publicația greacă Ekathimerini, citând surse la curent cu derularea procesului de privatizare a DESFA.
Potrivit ultimelor date publice disponibile, DESFA a realizat în 2016 venituri de 170 milioane euro și un profit net de 34 milioane euro. Valoarea activelor sale fixe era, la finalul anului respectiv, de circa 1,3 miliarde euro. DESFA asigură fluxul gazelor naturale dinspre Bulgaria și Turcia prin Grecia.
Statul elen a lansat inițial procesul de privatizare a operatorului de transport de gaze naturale DESFA în 2013. Licitația din acel an a fost câștigată de grupul SOCAR, controlat de statul Azer, care a oferit un preț de 400 milioane euro, însă tranzacția a eșuat, pe fondul unor neînțelegeri legate de tariful la gaze naturale.
Transgaz s-a înscris inițial în cursa pentru achiziția DESFA împreună cu firma franceză GRTGaz, însă asocierea a fost descalificată pe motiv că cele două companii nu îndeplineau o serie de cerințe legale.
Transgaz și-a planificat investiții de 6,1 miliarde lei în perioada 2018-2020, atât în dezvoltarea sistemului național de transport, cât și în achiziția de acțiuni la alți operatori de profil din Europa.