Benzina a coborât la 6 lei/l în 4 stații din capitală, în urma deciziei de astăzi a OMV Petrom și Lukoil de a reduce semnificativ prețurile carburanților cu aproximativ 10 bani/l pentru prima dată în ultimele 10 zile, relevă date analizate de Profit.ro. Ieftinirea vine cu numai câteva zile înaintea expirării reducerii de 50 de bani convenită de companii și autorități, dar care ar putea fi prelungită și în primele luni ale anului viitor.
Benzina poate fi cumpărată la un preț de 6 lei/l, cel mai redus al ultimului an, în trei stații Lukoil din capitală (Coralilor, Poligrafiei și Chitila) și într-una Petrom (Doctor Herescu).
Liderul pieței, OMV Petrom a redus astăzi prețul carburanților, cu 10 bani/l, benzina ajungând la 6,00-6,06 lei/l, iar motorina, la 7,16-7,19 lei/l în stațiile Petrom, respectiv la 6,11-6,15 lei/l și 7,24-7,27 lei/l în cele OMV.
CITEȘTE ȘI Guvernul s-a răzgândit pentru Acordul cu SNN prin care statul va garanta 100% creditele străine la construirea Cernavodă 3-4Lukoil a ieftinit la rândul său, marți noapte, benzina cu 11 bani/l, iar motorina cu 9 bani/l, prețurile coborând la 6,00-6,05 lei/l, în cazul benzinei, respectiv 7,18-7,21 lei/l în cel al motorinei.
Celelalte 2 importante companii distribuitoare de carburanți, MOL și Rompetrol, vor efectua, așa cum au obișnuit piața, mișcări similare în următoarele ore.
Măsura de subvenționare cu 50 de bani a prețului carburanților, suportată în egală măsură de companii și stat, ar putea fi prelungită și în primele 3 luni ale anului viitor.
Evoluția prețului benzinei și motorinei în stațiile din capitală
„La fiecare sfârșit de trei luni, după perioada trimestrială, evaluăm și în funcție de ce se întâmplă în piață prelungim sau nu prelungim. Până acum, s-a prelungit. Haideți să ajungem în a doua parte a lunii decembrie, să vedem tendințele din piața țițeiului și produselor petroliere, cotațiile lor și în funcție de acest lucru vom lua o decizie”, a declarat în această săptămână și ministrul energiei, Virgil Popescu.
CITEȘTE ȘI PPC a intrat în negocieri cu 6 bănci pentru a finanța preluarea afacerii Enel din RomâniaÎn urma ieftinirilor de sâmbătă și după aplicarea reducerii de 50 de bani convenită de guvern și companii, dieselul a coborât la 7,26-7,29 lei/l în stațiile Petrom și la 7,34-7,37 lei/l în cele OMV, în timp ce benzina a ajuns la 6,11-6,17 lei/l, respectiv 6,22-6,26 lei/l.
De la intrarea în vigoare a embargoului impus de UE importului de țiței rusesc pe 5 decembrie, motorina s-a ieftinit cu 76 de bani, iar benzina cu 71 de bani în stațiile OMV Petrom.
Dacă în cazul OMV Petrom ieftinirile ar putea fi explicate prin faptul că nu este atât de afectată de embargo, procesând 70% țiței produs în România și doar 30% importat, în cazul Lukoil, de exemplu, o explicație ar putea fi faptul că Rusia dorește să profite de cele 2 luni în care îi mai este permis exportul în UE de benzină și motorină. Interdicția importului de produse petroliere rusești intră în vigoare de-abia pe 5 februarie.
Marți dimineață dimineață, țițeiul Brent se tranzacționa la 80 de dolari pe baril în creștere față de minimul de 76,1 dolari pe baril, cel mai redus nivel al acestui an.
Evoluția cotațiilor petrolului Brent din ultimul an
În urma intrării în vigoare a embargoului impus importului de țiței rusesc au existat temeri că rafinăriile din România vor avea probeleme cu alimentarea cu materie primă.
″Lukoil ne-a asigurat la ultima întâlnire, alături de ceilalți doi (proprietari de rafinării, OMV Petrom și Rompetrol – n.r.) că au surse alternative (non-rusești – n.r.) atât de țiței, cât și de produse petroliere, și că nu vor fi probleme în aprovizionare, nici pentru rafinăria Petrotel, nici pentru stațiile Lukoil din România. Repet, din România. Restul subsidiarelor Lukoil nu sunt în jurisdicția noastră și nu pot să comentez. Noi trebuie să avem grijă ca Lukoil, ca rafinărie, să poată funcționa în continuare cu țiței din afara Federației Ruse și acest lucru a fost asigurat chiar lunea trecută, la întâlnirea pe care am avut-o încă o dată cu toți producătorii de benzină și motorină, cu cele 3 rafinării, să ne asigurăm că nu avem probleme. Ne-am asigurat că au țiței din afara Federației Ruse″, a spus ministrul Energiei, Virgil Popescu, întrebat dacă există sau nu riscul ca statul român să se vadă obligat să preia în administrare Petrotel Lukoil.
Liderul pieței, OMV Petrom, a anunțat încă din primăvară că nu mai importă țiței rusesc, iar Rompetrol importă în continuare țiței majoritar kazah, scutit de la sancțiuni, chiar dacă este exportat prin portul rusesc Novorosisk prin CPC.
Lukoil, la rândul său, a găsit o soluție de a ocoli sancțiunile, încetând să mai exporte petrol prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) începând din luna decembrie, ca urmare a sancțiunilor occidentale, și reorientându-le tot către oleoductul CPC, prin care susține că nu exportă majoritar țiței rusesc, ci tot țiței kazah din zăcămintele pe care le are în statul vecin Rusiei.
Potrivit calculelor Reuters, exporturile de petrol ale Lukoil via oleoducutul CPC ar urma să se dubleze practic, până la 660.000 de tone în decembrie, de la un nivel de 364.000 de tone în noiembrie.
Cel puțin la nivel declarativ, rafinăriile din România au reușit să identifice surse alternative țițeiului rusesc, chiar dacă în continuare importurile se fac majoritar prin același oleoduct CPC.
Cu tote acestea, o presiune pe partea de ofertă ar putea apărea. Rusia a anunțat că intenționează să introducă, înainte de finele anului, un mecanism prin care va interzice companiilor rusești să vândă petrol sub plafonul de 60 de dolari barilul, impus pentru petrolul rusesc de G7 și Australia, precum și de Uniunea Europeană.