Prețul motorinei a coborât sub 7 lei/l, cel mai redus de la declanșarera războiului din Ucraina pe 24 februarie 2022, în toate stațiile Petrom din capitală, în urma deciziei de astăzi a liderului pieței distribuitoare de carburanți, OMV Petrom, de a ieftini combustibilul diesel cu 5 bani/l, iar benzina, cu 3 bani/l, arată datele analizate de Profit.ro.
Ieftiniri considerabile, mai ales la motorină, au efectuat și companiile concurente, după ce, cu numai o zi în urmă, OMV Petrom redusese prețul dieselului cu alți 9 bani/l. Probabil că în următoarele ore, și acestea vor ieftini suplimentar carburanții, după modelul OMV Petrom.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În prezent, se poate cumpăra motorină la un preț mai mic de 7 lei/l în toate stațiile Petrom din capitală și într-o stație Lukoil.
În urma invadării Ucrainei de către Rusia, pe 24 februarie, carburanții, în special diesel-ul, s-au scumpit considerabil. Pe 26 februarie 2022, motorina și benzina se vindeau deja la un preț mediu de peste 7,10 lei/l.
În luna iunie 2022, prețul motorinei standard a depășit chiar și nivelul de 9,2 lei/l, cu peste 2,2 lei sau o treime mai ridicat decât cel actual.
Evoluția prețurilor carburanților în stațiile din capitală
În prezent, în urma ieftinirii dieselului de joi, aceasta costă 6,93-6,98 lei/l în stațiile Petrom și 7,06-7,09 lei/l în cele OMV.
Prețul benzinei a rămas neschimbat, după ieftinirea de 2 bani/l din Vinerea Mare, la 6,80-6,86 lei/l în stațiile Petrom și 6,88-6,92 lei/l, în cele OMV.
Comparativ cu prețurile de acum o lună, de pe 17 martie, benzina s-a scumpit cu 21 de bani/l, în timp ce motorina s-a iefinit cu 25 bani/l.
Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a coborât la 13 de bani pe litru, după ce în urma cu 6 luni aceasta ajunsese și la 1,5 lei/l.
Ca și în cazul gazului natural, și în cel al motorinei, Uniunea Europeană, inclusiv România, era dependentă de Rusia, fiind importator net.
În ultima parte a anului trecut, anticipând embargoul impus de UE importului de țiței rusesc, pe 5 decembrie, și apoi celui de produse rafinate rusești, pe 5 februarie, toate companiile distribuitoare de carburanți europene au importat masiv motorină, date fiind atât structura consumului, majoritar de diesel, cât și cea deficitară a producției.
CITEȘTE ȘI FOTO Un senator PNL fost șef la Distrigaz și E.ON, numit în conducerea ANREPresiunea venită pe partea de cerere a dezechilibrat raportul de prețuri dintre motorină și benzină din partea a doua a anului trecut, care s-a reflectat în cotațiile internaționale ale celor două tipuri de produse, raport care, în prezent, ca urmare a stocurilor de motorină realizate, trece printr-un fenomen contrar.
Potrivit calculelor Profit.ro, rafinăriile din România trebuie să identifice în 2023 surse alternative pentru cel puțin 80% din importurile de motorină efectuate anul trecut, iar cele europene, pentru aproximativ 50%, care în 2022 au provenit din Rusia, pe 5 februarie intrând în vigoare embargoul impus de UE importului de carburanți rusești.