Benzina s-ar putea scumpi cu 36 de bani, iar motorina cu 38 de bani pe litru de la 1 ianuarie numai din motive fiscale, Ministerul de Finanțe (MFP) susținând că accizele la benzină și motorină sunt cele minime cuprinse într-o Directivă UE și nu cele mai reduse, din Legea 370 publicată pe 20 decembrie în Monitorul Oficial. Această decizie, coroborată cu cea a Guvernului de a nu mai prelungi perioada de aplicare a reducerii de 50 de bani pe litru convenită cu companii, poate conduce la majorarea semnificativă a prețurilor în prima zi a anului viitor, mai ales că cei mai importanți distribuitori de carburanți vor fi obligați să achite și „contribuția de solidaritate” de 60% impusă de guvern, relevă datele analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Deși tabelul publicat pe 20 decembrie în Monitorul Oficial prevede pentru 2023 o acciză de 1,518 lei pe litrul de motorină și una de 1,656 lei pe litrul de benzină, pe site-ul MFP, pentru anul viitor, apar valori superioare: de 1,633 lei/l, respectiv 1,776 lei/l.
Explicația ministerului: „Având în vedere că nivelul accizelor pentru benzină cu plumb, benzină fără plumb și motorină din anexa nr. 1 (publicată pe 20 decembrie în MO - n.r.) este mai mic decât nivelul minim prevăzut în tabelul A din anexa I la Directiva 2003/96/CE a Consiliului privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice și a electricității, al cărui echivalent în lei se stabilește utilizând cursul de schimb leu/euro publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în prima zi lucrătoare din luna octombrie a anului 2022, se aplică nivelul minim prevăzut de Directivă”.
Legea 370 publicată pe 20 decembrie în MO nu prevede nicio posibilitate de înlocuire a valorilor din tabel, stipulând doar că „prin derogare de la art. 342 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, în perioada 1 august 2022—31 decembrie 2023 inclusiv, pentru produsele prevăzute la nr. crt. 1—5 din anexa nr. 1 la titlul VIII «Accize și alte taxe speciale» din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, nivelul prevăzut în coloanele nr. 3 și 4 din această anexă nu se actualizează cu creșterea prețurilor de consum.” În absența acestui paragraf, carburanții s-ar fi scumpit suplimentar cu alți 25 de bani/l.
Valorile accizelor la carburanți din tabelul publicat pe 20 decembrie în Monitorul Oficial
N-ar fi fost prima dată însă când nivelul accizelor din România s-ar fi situat sub cele minime din Directiva UE, acest lucru întâmplându-se și în 2019, când a fost eliminată supra-aciza la carburanți. Iar în actualele condiții, de criză energetică, probabil că obținerea unei derogări de la Comisia Europeană nu ar fi fost extrem de dificilă.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DOCUMENT OFICIAL Se elimină declarațiile pe proprie răspundere pentru casnicii cu mai multe locuri de consum de energie, după haos și revoltăSpre deosebire de un regulament UE, care este un act legislativ cu caracter obligatoriu, o directivă UE este un act legislativ care stabilește un obiectiv pe care trebuie să îl atingă toate statele membre. Fiecare dintre ele are însă libertatea de a decide asupra modalităților de îndeplinire a obiectivului stabilit.
Valorile accizelor la carburanți din tabelul publicat pe site-ul MFP
Uniunea Europeană impune un nivel minim al accizelor de 330 euro/mia de litri la motorină, respectiv 359 euro/1000 litri la benzină, nivel calculat la cursul publicat în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a anului precedent. Articolul 13 alin. 1 din Directiva 2003/96/CE prevede că „pentru statele membre care nu au adoptat moneda euro, valoarea euro în monedele naționale care trebuie aplicată valorii ratelor de impozitare se fixează o dată pe an. Ratele de schimb care trebuie aplicate sunt cele obținute în prima zi lucrătoare din luna octombrie și publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și se aplică de la data de 1 ianuarie a anului următor calendaristic".
Cursul la începutul lunii octombrie era de 4,948 lei pentru un euro, ceea ce ar face ca acciza minimă la motorină impusă de UE să fie de 1,633 lei/l și de 1,776 lei/l la benzină, așa cum apare pe site-ul MFP.
Dacă Guvernul (sau Ministerul de Finanțe) decidea să nu aplice nivelul din Directiva UE, eliminarea reducerii de 50 de bani ar fi fost atenuată de o micșorare a presiunii fiscale cu 28 de bani/l la benzină și 24 de bani/l la motorină (reducerea de accize de la nivelurile actuale, de 1,892 lei pe litrul de benzină și de 1,735 lei pe litrul de motorină, la cele din MO, de 1,656 lei/l, respectiv 1,518 lei/l, plus TVA aferentă).
Cum ministerul a decis să introducă în tabel valorile din directivă, presiunea fiscală va fi redusă doar cu 14 bani pe litrul de benzină și cu 12 bani la motorină.
Astfel, dacă de la 1 ianuarie companiile transferă integral în preț efectul modificărilor de acciză și al eliminării reducerii de 50 de bani, prețul benzinei ar urma să crească cu 36 de bani/l, iar cel al motorinei, cu 38 de bani/l.