Celebra ordonanță de urgență de ieftinire ″voluntară″ a carburanților auto cu 50 de bani pe litru, subvenționată pe jumătate de la bugetul de stat, adoptată de Guvern la mijlocul lui 2022 și care s-a aplicat în perioada iulie-decembrie inclusiv a anului trecut, a ajuns la finalul lunii iulie 2023 pe masa Curții Constituționale (CCR), la 7 luni după expirare.
Sesizarea de neconstituționalitate acuză că măsura i-ar fi favorizat pe giganții petrolieri cu capital străin OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil și MOL, în dauna micilor benzinari români.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
CCR a fost sesizată în cadrul unui proces intentat Guvernului de către firma Ecombustibil Stations SRL din județul Buzău, controlată și condusă de Cristina Tarara, conform termene.ro. Compania deține și operează 5 benzinării, în localitățile Zahanaua, Păulești (județul Prahova), Merei, Pogoanele (Buzău) și Daia (Giurgiu), terminând anul trecut cu profit net de 1,05 milioane lei, la un rulaj de aproape 54 milioane lei. Tarara este asociat și administrator unic și la distribuitorul angro de combustibili și bitum Almatar Trans SRL, cu profit net de 8,2 milioane lei și cifră de afaceri de peste 289 milioane lei în 2022.
Ecombustibil Stations SRL a cerut mai întâi în instanța civilă, în iulie 2022, anularea OUG nr. 106/2022.
″În motivarea în fapt a cererii, reclamanta a susținut că, începând cu intrarea în vigoare a OUG 106/2022, toți marii jucători din piața de retail, OMV Petrom, MOL, Lukoil sau Rompetrol, toate companii cu capital majoritar străin (între 51% și 100%) austriac, ungar, rusesc și kazah, au aplicat voluntar măsură reducerii și au coborât prețurile cu 0,50 lei/l. (…) Fiind companii producătoare, cu patrimonii de multe sute de miliarde de euro, o reducere aplicată (și suportată din profit) de 0,25 lei/l nu reprezintă cu siguranță o impactare negativă asupra activității și profitabilității. Impactul vătămător este unul masiv adus în sarcina societății reclamante și a celor aproximativ 600 de stații Peco 100% românești și independente - așa numiții benzinari privați, cu risc iminent de faliment sau intrare în insolvență. Motivul îl reprezintă faptul că nici un mic operator de stații Peco independente (ca și reclamanta) nu are o marjă de adaos care să îi permită acordarea acestui discount de 0,25 lei/l. (…)
A arătat în continuare faptul că dovedește cu acte contabile că societatea reclamantă nu poate acorda discount-ul nereturnabil de 0,25 lei/l (reducându-și profitul, așa cum există în imaginația Guvernului) decât daca ar urma să încalce legea (OUG 99/2000 privind interzicerea vânzării sub preț de achiziție) și să vândă în pierdere financiară; să înregistreze pierderi financiare masive și să riște iminența unei incapacități de plată; să realizeze împrumuturi bancare (puțin probabil, în acest context), ca să susțină practic economia națională. Practic, Guvernul a pus în aplicare o soluție nelegală, prin care o obligă să acopere dintr-un profit care nu există (practic, din cash flow sau împrumuturi bancare) o creștere imprevizibilă a prețurilor provocată de război″, se arată în motivarea deciziei judecătorești din septembrie anul trecut, de respingere a cererii Ecombustibil Stations SRL, analizată de Profit.ro.
CITEȘTE ȘI Mai multe companii farma, acuzate în SUA că au înșelat consumatorii în privința unor medicamente împotriva răceliiUlterior, în octombrie 2022, compania a deschis un nou proces contra Guvernului, cerând de această dată ca Executivul să îi plătească despăgubiri de aproape 400.000 lei (fără TVA), reprezentând prejudiciul creat firmei prin OUG-ul ieftinirii carburanților. În cursul procesului, firma a cerut sesizarea CCR.
″A considerat reclamanta că, prin OUG nr. 106/2022, se încalcă mai multe drepturi fundamentale, garantate prin Constituție, respectiv art .44, art .45 și art. 135. Prin OUG nr. 106/2022, statul încalcă flagrant dreptul la un comerț liber și concurențial, aduce în sarcina unor operatori privați obligații excesiv de oneroase, demne de un sistem centralizat de stat și nu unul bazat pe liberul comerț. A solicitat reclamanta ca pârâtul să răspundă concret și să explice modul în care această ordonanță apără proprietatea, asigură un cadru concurențial loial între operatori/grupuri de firme (străine) cu patrimonii de miliarde de euro și mici operatori români (cum este și cazul reclamantei) și cum este apărat comerțul liber. A mai arătat reclamanta că îi este afectat în mod grav dreptul de proprietate asupra patrimoniului pe care îl deține. Deși OUG nr. 106/2022 se aplică voluntar, din faptul că toți cei patru mari jucători au aplicat-o în primele ore ale zilei de 01.07.2022 concomitent rezultă că a existat o înțelegere de conformare anterioară, la cererea expresă (neoficială) a Guvernului, toate sub imperiul emoțiilor cauzate de protestele din stradă″, se menționează în decizia de admitere a cererii de sesizare a CCR.
CITEȘTE ȘI Europcar a „înghițit” Euromobil, compania de rent-a-car a VW GroupDecizia de admitere a fost emisă în martie anul acesta, iar dosarul a fost înregistrat la Curtea Constituțională pe 27 iulie 2023 și se află încă în analiză. Procesul de despăgubiri a fost suspendat până la pronunțarea CCR.
Interesant este că, în ipoteza (puțin probabilă, dar nu imposibilă) că CCR va declara drept neconstituțională OUG nr. 106/2022, iar firma reclamantă va avea ulterior câștig de cauză și în speța în care a cerut despăgubiri Guvernului, și ceilalți jucători din piața locală a distribuției retail de carburanți ar fi îndreptățiți să ceară despăgubiri, inclusiv marile multinaționale indicate de Ecombustibil Stations SRL în documentele de la instanță drept presupuse ″beneficiare″ ale măsurii de ieftinire subvenționată 50% de stat a benzinei și motorinei. De exemplu, OMV Petrom, cel mai mare operator de benzinării din România, menționează în raportul său anual pe 2022 că aplicarea OUG nr. 106/2022 i-a creat un impact financiar negativ de circa 470 milioane lei.
CITEȘTE ȘI Elon Musk vrea să transforme X într-un serviciu contracostCotațiile petrolului au atins noi maxime ale ultimelor 10 luni săptămâna aceasta, pe fondul așteptărilor privind reducerea ofertei globale, concomitent cu o creștere a cererii, ceea ce i-a determinat pe unii analiști să anticipeze că prețurile țițeiului ar putea atinge 100 de dolari pe baril înainte de sfârșitul lui 2023.
Potrivit unei analize Profit.ro, șoferii români, precum cei europeni, vor cumpăra, probabil, carburanți mai scumpi în perioada următoare, în pofida faptului că deja prețul benzinei este cel mai ridicat din ultimele 10 luni, iar cel al motorinei a atins maximul ultimelor 7 luni. În urma scumpirilor repetate din ultima lună, prețul benzinei a sărit de 7,2 lei/l, iar cel al motorinei, de 7,5 lei/l. Un nivel atât de ridicat la motorină n-a mai fost înregistrat de la începutul lunii februarie, iar prețuri atât de mari la benzină nu au mai fost consemnate de la mijlocul lunii noiembrie 2022.