Războiul din Ucraina și sancțiunile UE împotriva Rusiei ce au urmat, scăderea producției interne de hidrocarburi și criza energetică au obligat OMV Petrom să-și intensifice semnificativ operațiunile de import de gaze naturale, țiței și carburanți, au declarat oficialii companiei la conferința de presă de prezentare a rezultatelor financiare pe 2022, răspunzând unor întrebări Profit.ro.
OMV Petrom, al doilea producător de gaze naturale al României, după compania de stat Romgaz, a devenit în mod detașat întâiul importator de gaze al țării în octombrie 2022, lună când a fost desemnat furnizor de ultimă instanță (FUI) de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), fiind astfel obligat să preia alimentarea tuturor clienților rămași, din diverse motive, fără furnizori concurențiali.
″La finalul anului trecut, preluasem un număr de 12.000 de clienți în regim FUI și sunt foarte mândru de eforturile echipei noastre pentru a-i integra pe acești clienți și a ne asigura că există o tranziție bună de la furnizorul anterior, precum și securitatea aprovizionării. Noi am fost unul dintre furnizorii foarte activi în ceea ce privește importurile de gaze în România. Suntem singura companie din România prezentă ca trader în Grecia. Impactul financiar a fost pe partea de flux de numerar, pentru că este nevoie de investiții pentru a finanța această aprovizionare, plus că există și plafonarea prețului la clienții finali mici. Statutul nostru de FUI continua și anul acesta″, a declarat Franck Neel, membru al Directoratului OMV Petrom responsabil cu activitatea de gaze și energie.
Calitatea de trader licențiat în Grecia dă acces OMV Petrom la terminalele de import și regazeificare de gaze naturale lichefiate (LNG) ale țării, cu surse dintre cele mai diverse, inclusiv Statele Unite sau Qatar.
Pe partea de țiței și produse petroliere, în condițiile embargoului impus de UE asupra livrărilor din Federația Rusă, OMV Petrom a început încă din martie 2022 diversificarea surselor de aprovizionare.
″Avem în momentul de față cel puțin 5 surse de aprovizionare cu țiței diferite de cele rusești. Două sunt din Marea Neagră, respectiv Kazahstanul și Azerbaidjanul, iar celelalte sunt fie din nordul Africii, fie din Marea Nordului. În ceea ce privește motorina, într-adevăr, am avut cantități semnificative de diesel importate în 2022, 500.000 de tone importate prin Constanța, toate din surse non-rusești: India, Orientul Mijlociu sau Marea Mediterană. Acestea vor rămâne surse de aprovizionare și în 2023″, a spus Radu Căprău, responsabil cu divizia de Rafinare și Marketing în cadrul Directoratului companiei.