România a fost în luna martie cel mai mare furnizor de motorină al Ucrainei, depășind Polonia în topul statelor de unde Kiev-ul importă combustibilul diesel necesar acoperirii consumului curent, celui al armatei și compensării deselor întreruperi cu electricitate cauzate de bombardamentele rusești, relevă datele analizate de Profit.ro.
În ceea ce privește benzina, Profit.ro a anunțat că, încă din ianuarie, pentru a evita o eventuală penurie de carburanți după intrarea în vigoare a embargoului impus de UE livrărilor de produse petroliere din Rusia, Ucraina a importat o cantitate record, o treime din aceasta provenind din România, care a fost de departe principalul furnizor al Kievului.
În luna martie, România a furnizat o pătrime din motorina care a intrat în Ucraina, în pofida reducerii importurilor statului vecin cu 7% față de luna precedentă, la 446,7 mii de tone.
Astfel, din cele 446,7 mii tone, 114 mii tone au provenit din România, care a depășit Polonia (79 mii tone) ca volum, potrivit datelor publicației ucrainene Enkorr.
Volumul de motorină exportat în Ucraina reprezintă aproape o pătrime din consumul mediu lunar de motorină al României, de circa 491 mii tone.
Foarte probabil, cel puțin o parte din combustibilul diesel exportat în Ucraina este, la rândul său, importat, cele 3 rafinării din România acoperind doar două treimi din consumul intern, restul, până la nivelul anual de 5,9 milioane fiind asigurat din importuri.
Nu numai România, ci și Turcia a depășit Polonia în topul exportatorilor de motorină în Ucraina, cu un volum de 81 mii tone.
De la intrarea în vigoare a embargoului impus de UE importului de produse petroliere rusești, pe 5 februarie, s-a înregistrat o creștere a ponderii livrărilor de carburanți din statele din sudul Ucrainei.
Comparativ cu luna ianuarie, importurile ucrainene de motorină din Polonia și Lituania au scăzut cu 43%, până la 122 mii tone în martie, în timp ce achizițiile din surse sudice (România, Bulgaria, Turcia, Moldova) au scăzut cu doar 17%, până la 272 mii tone.
Explicația: importul maritim de motorină s-a ieftinit în ultimul timp.
CITEȘTE ȘI Gândul - KazMunayGas, paravan pentru manevrele prin care Rusia încearcă ”fentarea” embargoului? ”Frăția Rusia-Kazahstan” și preluarea LukoilDupă introducerea embargoului din 5 februarie, cumpărătorii europeni de produse petroliere rusești, cu excepția Bulgariei și Ungariei, practic au dispărut. Drept urmare, companiile rusești și-au reorientat exporturile.
Livrările din porturile rusești către Turcia și țările nord-africane s-au majorat considerabil, ceea ce a contribuit la creșterea aprovizionării cu motorină în regiunea mediteraneană.
Rezultatul: o scădere a tarifelor de transport și a primelor de tranzacționare în porturile din sudul Europei.
Astfel, primele de tranzacționare de la terminalele din porturile de pe Dunăre raportate la cotațiile mediteraneene au scăzut în martie cu 40-60 de dolari pe tonă, până la 100-140 dolari, în timp ce cele de la terminalele din est-ul Poloniei au rămas neschimbate, la aceeași valoare, ceea ce avantajează importurile din sud.
Volumul de motorină importat în martie de Ucraina este cel mai redus din ultimele luni. O cantitate mai mică (267,6 mii tone), a fost importată în luna mai a anului trecut (267,6 mii tone), când companiile ucrainene și-au modificat lanțul logistic, în vederea aprovizionării cu produse petroliere din surse occidentale.
CITEȘTE ȘI Senatul a abrogat ″taxa pe soare″, care a provocat un imens scandal fără să existe propriu-zisReducerea achizițiilor de motorină din martie este explicată de publicația ucraineană prin stocurile mari care au fost realizate în decembrie și ianuarie. În aceste două luni de iarnă, companiile ucrainene au importat aproape 1,3 milioane de tone de motorină, ceea ce reprezintă o cantitate destul de ridicată chiar și pentru vremuri normale, de dinaintea izbucnirii războiului.
La scăderea volumului importurilor de motorină a contribuit și stabilizarea sistemului energetic ucrainean. De la sfârșitul lunii ianuarie, furnizarea de energie electrică a fost restabilită în aproape toate regiunile Ucrainei, ceea ce a condus la o scădere semnificativă a cererii de combustibil în rândul proprietarilor de generatoare industriale.
Potrivit datelor analizate de Profit.ro, exporturile României de combustibili către Ucraina au crescut anul trecut de 30 de ori și au ajuns la aproape 1 milion de tone (983.404 tone), în timp ce alte 251.303 tone de combustibili au tranzitat România spre Ucraina, de 96 de ori mai mult față de anul 2021.