Șeful CATL, compania chineză care asigură mai mult de o treime din bateriile pentru mașini electrice din întreaga lume, spune că tehnologia bateriilor în stare solidă este încă la ani distanță. Susține că sunt mai mari șanse ca bateriile cu ioni de sodiu să le înlocuiască pe cele cu litiu din prezent.
Într-un interviu pentru Financial Times, Robin Zeng, supranumit “Regele bateriilor”, se îndoiește de optimismul Toyota, care a anunțat că mașinile sale electrice ar urma să fie dotate cu baterii în stare solidă din 2027. Acestea ar avea o autonomie cel puțin dublă față de actualele baterii Li-ion și s-ar încărca mult mai repede, dar șeful CATL susține că această tehnologie este în prezent impracticabilă și nesigură, arată Biziday.
Zeng a precizat că firma sa investește de 10 ani în cercetarea bateriilor în stare solidă dar “avantajele acestora pot fi obținute doar dacă se folosește un nou tip de chimie, cu metal de litiu pur folosit pentru electrodul anodului”, adăugând că este foarte dificil de conceput un astfel de model cu performanțe care să permită comercializarea.
Deși cercetătorii companiei au reușit să obțină un transfer de ioni foarte bun din bateriile în stare solidă, Zeng a explicat că “expansiunea litiului în timpul încărcării și descărcării deteriorează bateria și îi reduce durata de viață la doar 10 cicluri. Deci cum poți face o astfel de baterie viabilă din punct de vedere comercial?”, s-a întrebat el.
În plus, mai spune Zeng, în cazul deschiderii bateriei, de exemplu în timpul unui accident, litiul ar reacționa cu umiditatea din aer creând mari probleme de siguranță. “Mai degrabă decât bateriile în stare solidă, CATL vizează bateriile cu ioni de sodiu și materie condensată, care folosesc un material semisolid, care poate stoca aproximativ dublul energiei bateriilor convenționale cu litiu-ion”, a mai spus Zeng, precizând că grupul său are deja în producție un prototip al acestei baterii cu sodiu.
Compania chineză CATL asigură în acest moment 37% din bateriile mașinilor electrice produse anul trecut, la nivel mondial, precum și 40% din bateriile de mare capacitate, industriale și rezidențiale. În prezent, grupul lucrează cu Tesla pentru dezvoltarea unei capacități de producție de baterii în SUA.