Petrolul traversează o perioadă mai bună în ultimele zile, West Texas Intermediate (WTI - de referință pe piața americană) tranzacționându-se lapeste 51 dolari pe baril, în timp ce Brent-ul (de referință pe piața europeană și globală) se apropie de pragul de 55 de dolari pe baril.
În ultima lună, cu excepția ultimelor zile, petrolul s-a depreciat constant, WTI coborând sub 49 de dolari pe baril, investitorii grăbindu-se să afirme eșecul politicii de reducere a producției statelor membre ale cartelului OPEC și altor state exportatoare, printre care și Rusia.
Intenția cartelului de a prelungi cu 6 luni perioada de plafonare a producției și reducerea stocurilor din SUA au impulsionat în ultimele zile cotațiile internaționale ale petrolului.
În plus, potrivit Bloomberg, un alt element, ignorat până acum de investitori, pare a confirma faptul că, în pofida aparențelor, demersul OPEC funcționează: evoluția volumelor de petrol depozitate într-unul dintre cele mai mari depozite petroliere din lume, cel din Insulele Cariabe.
De la mijlocul lunii februarie, aproximativ 10-20 de milioane de petrol aun părăsit Insulele Caraibe, potrivit unor brokeri citați de Bloomberg. Potrivit acestora, retragerile, nebăgate în seamă de piață, reflectă impactul reducerii de producție din cadrul OPEC și este un semn pozitiv privind echilibrarea raportului dintre producție și cerere pe piața petrlului.
Nivelul redus al impozitării și proximitatea față de Statele Unite și America Latină au transformat Insulele Caraibe într-unul dintre cele mai mari depozite de petrol din lume, cu o capacitate de stocare de 140 de milioane de barili.
“Depozitul din Caraibe și celelalte depozite la nivel global au început să se golească rapid în ultimele săptămâni. Acesta este primul indiciu că reechilibrarea pieței petrolului a început deja”, susține, într-o notă trimisă clienților, Amrita Sen, analistul șef al Energy Aspects Ltd.
Puțină lume știe că insulele Grand Bahama, Aruba, Bonaire, Curaçao, St. Eustatius și St. Lucia, cunoscute mai ales pentru plajele lor care atrag turițti din întreaga lume, atrag și cantități impresionante de petrol și produse rafinate, în vederea depozitării.
Companiile petroliere chineze sunt unii dintre cei mai importanți clienți ai acestora. PetroChina Co., de exemplu, a folosit luna trecută super-tanker-ul Nectar și takerul de înalt tonaj Maxim pentru a transporta țiței din Aruba și Curaçao către China.
Alți clienți importanți ai depozitelor din Insulele Caribe sunt rafinăriile indiene, care au apelat la super-tankerul DHT Condor pentru a transporta țiței ecuadorian din insula Grand Bahama, și la tanker-ul de înalt tonaj Amphitrite pe care l-au încărcat cu petrol venezuelean în terminalul din St. Eustatius.
“La nivel global, storurile de petrol se reduc”, recunoaște și Mike Loya, șeful diviziei din Houston al Vitol Group BV, cel mai mare trader independent de petrol din lume.
Petrolul Brent, cât și cel WTI, câștigaseră la ora 13:35 (ora României) aproximativ 1% față de nivelul de închidere al ședinței bursiere precedente, țițeiul de referință la nivel european cu livrare pe 17 iunie fiind cotat la 54,66 dolari pe baril, iar cel de referință pe piața americană cu livrare pe 17 mai, la 51,53 dolari pe baril.