Planul Transgaz - România va avea terminal de import de gaze naturale lichefiate la țărmul Mării Negre

Planul Transgaz - România va avea terminal de import de gaze naturale lichefiate la țărmul Mării Negre
scris 5 mai 2020

România va avea peste 6 ani un terminal funcțional de import de gaze naturale lichefiate (GNL) la țărmul Mării Negre, reiese din noul Plan de dezvoltare a sistemului național de transport al gazelor naturale (SNT), pentru perioada 2020-2029, elaborat de operatorul sistemului, compania de stat Transgaz.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Potrivit documentului citat, printre proiectele investiționale noi avute în vedere de Transgaz pentru perioada menționată se numără "Interconectarea SNT la Terminal GNL amplasat la malul Mării Negre". Mai precis, este vorba de interconectarea la terminal a conductelor de tranzit T1 și T2 Isaccea-Negru Vodă. Cum în prezent nu există nici un astfel de terminal GNL la țărmul românesc al mării, rezultă că o astfel de facilitate ar urma de asemenea să fie construită.

Urmărește-ne și pe Google News

De asemenea, dat fiind că este vorba despre preluarea de gaze dintr-un terminal GNL în sistemul național de conducte, din document rezultă intenția de construire la malul mării a unei instalații de regazeificare, care să preia gazele lichefiate aduse din import cu nave specializate și să le pregătească pentru intrarea în conductele Transgaz

Obligațiunile Artprint, prima tipografie privată înființată după 1990, intră la BVB CITEȘTE ȘI Obligațiunile Artprint, prima tipografie privată înființată după 1990, intră la BVB

"Preluarea gazelor naturale de la țărmul Mării Negre printr-un terminal GNL presupune realizarea interconectării sistemului național de transport gaze naturale la terminalul GNL prin construirea unei conducte de transport gaze naturale, în lungime de circa 25 kilometri, de la țărmul Mării Negre până la conductele T1 și T2", se arată în Planul de dezvoltare SNT al Transgaz.

Capacitatea și presiunea de proiectare pentru această conductă se vor stabili în funcție de cantitățile de gaze naturale disponibile la țărmul Mării Negre, se menționează în document.

Transgaz estimează că proiectul conductei de interconectare la viitorul terminal GNL ar urma să demareze anul viitor, printr-un studiu de fezabilitate. Eventuala decizie finală de investiție este prognozată pentru 2024, iar startul lucrărilor de construcție – în 2025. 2026 ar urma să fie anul finalizării și punerii în funcțiune a interconectorului, ceea ce înseamnă că, la acel moment, ar urma să fie gata și terminalul GNL.

FOTO Ford Craiova a început activitatea de producție de automobile, dar și pe cea de viziere de protecție CITEȘTE ȘI FOTO Ford Craiova a început activitatea de producție de automobile, dar și pe cea de viziere de protecție

Valoarea investiției în conducta de interconectare este estimată la 19,6 milioane euro.

Transgaz nu a răspuns deocamdată la solicitarea de clarificări și detalii a Profit.ro.

Calendarul estimativ al proiectului de interconector al Transgaz se suprapune cu cel avut în vedere pentru vechiul proiect AGRI, prin care gaze extrase din zăcăminte offshore din Marea Caspică ar urma să fie lichefiate în Georgia, transportate cu nave până la Constanța, iar acolo regazeificate într-un terminal de profil. Unul dintre acționarii proiectului AGRI, SOCAR, declara în urmă cu circa un an că se discută ca proiectul să fie implementat în orizontul 2024-2026, odată cu intrarea în producție a fazei a doua de dezvoltare a zăcământului azer offshore Shah Deniz și a altora similare.   

Bolt, fosta Taxify, a lansat un nou serviciu pe lângă Bolt Food, Bolt Business Delivery, și își pregătește intrarea în România cu noi instrumente, favorizată de plecarea Uber Eats CITEȘTE ȘI Bolt, fosta Taxify, a lansat un nou serviciu pe lângă Bolt Food, Bolt Business Delivery, și își pregătește intrarea în România cu noi instrumente, favorizată de plecarea Uber Eats

După cum a relatat Profit.ro, Transgaz a aderat în ianuarie anul acesta la un proiect de cooperare inițiat de autoritățile de la Washington, al cărui obiectiv pe termen lung este dezvoltarea în Europa de Est a unei piețe regionale care să importe gaze naturale lichefiate provenite din Statele Unite.

Ulterior, în martie, statul român a decis ca producătorul de gaze Romgaz să nu mai participe la proiectul de terminal LNG Alexandropoulis din Marea Egee, atât ca urmare a crizei globale generate de pandemia COVID-19, cât și a incertitudinilor legate de proiect în sine.

România, Georgia și Azerbaijan au semnat în 2010, la București, un acord privind un proiect de transport al gazelor naturale către UE prin intermediul AGRI, care prevede construcția a două terminale de gaze naturale lichefiate, unul la Constanța și unul în Georgia, costurile fiind estimate la 4-6 miliarde de euro. Compania de proiect SC AGRI LNG Project Company SRL a fost înființată în februarie 2011 și este controlată de companiile SOCAR (Azerbaidjan), The Georgian Oil and Gas Corporation (GOGC, Georgia), MVM (Ungaria) și Romgaz.

Pensionarii vor putea cere prin telefon încasarea pensiei pe card la BCR CITEȘTE ȘI Pensionarii vor putea cere prin telefon încasarea pensiei pe card la BCR

Proiectul AGRI, blocat de mai mulți ani, a fost conceput cu scopul de a transporta gaze naturale din regiunea Mării Caspice către Georgia, România, Ungaria și alte țări din estul Europei. În Georgia, gazul ar urma să fie lichefiat și transportat pe Marea Neagră, pe nave specializate. Procesul de regazeificare este gândit să aibă loc pe țărmul românesc, la Constanța.

În luna iulie a anului 2016, transportatorul național de gaze Transgaz a semnat cu compania petrolieră azeră SOCAR un memorandum privind construcția de terminale necesare importului de gaze naturale lichefiate (GNL) în cadrul proiectului AGRI.

Tot în 2016, după cum a relatat în exclusivitate atunci Profit.ro, un administrator al Oil Terminal a propus Guvernului construirea sau închirirea unui terminal de import de gaze naturale lichefiate (GNL) la Constanța, care să fie operat de Oil Terminal și care să asigure accesul în sistemul național de transport (SNT) al gazelor atât al eventualei viitoare producții din zăcămintele din Marea Neagră, cât și al gazelor lichefiate din import care ar putea veni din Azerbaijan, Georgia, SUA, Australia sau Qatar, România putând deveni astfel un hub regional pe piața gazelor naturale.

viewscnt
Afla mai multe despre
gaze naturale lichefiate constanta
terminal gnl marea neagra
terminal lng marea neagra
transgaz terminal gnl
romania import gaze naturale lichefiate