Prețul benzinei din România este în prezent al doilea cel mai mic în rândul celor 28 de state din Uniunea Europeană, dar va ajunge simular cu nivelul din Austria, iar cel al motorinei semnificativ mai mare decât în Austria sau sau Luxemburg, după majorarea accizelor de la 1 septembrie, arată calculele News.ro, pe baza prețurilor medii din UE publicate de portlul energy.eu.
În prezent, prețul mediu la pompă al unui litru de benzină dintr-un sortiment ieftin (fără plumb, cifră octanică 95) este în România de 4,60 lei, echivalent cu 1,0070 euro, potrivit energy.eu.
Un preț mai mic decât în România nu există, la nivelul UE, decât în Polonia, unde nivelul mediu la pompă este de 0,99 euro/litru.
După majorarea accizelor, de la 1 septembrie, prețul mediu al unui litru de benzină din cel mai ieftin sortiment ar ajunge - ignorând alte influențe asupra prețului - la 5,05 lei, echivalent cu 1,1066 euro la cursul BNR din 8 august, de 4,5635 lei/euro.
CITEȘTE ȘI Sinteza modificărilor fiscale pregătite de Guvern: facilități promise, dar compensate prin creșteri de taxe. Intervenție în sectorul bancarCu acest preț, România ar ajunge pe locul al șaptelea în topul țărilor din UE cu cea mai ieftină benzină, după Polonia, Bulgaria (1,0170 euro), Lituania (1,0740 euro), Cehia (1,0800 euro), Ungaria (1,0860 euro) și Letonia (1,0880 euro).
În plus, prețul benzinei din România s-ar situa foarte aproape de nivelul actual din Austria (1,1080 euro) sau Luxemburg (1,1180 euro).
La nivelul UE, media actuală a prețurilor celor mai ieftine sortimente de benzină este de 1,2430 euro, cele mai mari prețuri fiind în Olanda (1,6180 euro), Danemarca (1,5440 euro) și Italia (1,5280 euro).
La motorină, prețul mediu actual din România al celui mai ieftin sortiment este de 4,35 lei, echivalent cu 0,9520 euro, și este al cincilea cel mai mic din UE, după Lituania (0,88 euro), Polonia (0,9360 euro), Letonia (0,94 euro) și Luxemburg (0,95 euro).
După creșterea accizelor, de la 1 septembrie, prețul mediu din România va ajunge la 4,80 lei/litru, echivalent cu 1,0520 euro, la cursul actual al BNR.
Cu acest preț, România va ajunge pe locul al optulea al celor mai mici prețuri din Uniunea Europeană, cu un preț la pompă mai mare decât în Bulgaria, Austria și Slovacia, pe lângă statele deja menționate.
Ministerul Finanțelor a redactat un proiect de ordonanță de Guvern prin care urmează să fie modificat Codul Fiscal, principala noutate fiind majorarea semnificativă a accizelor la carburanți de la 1 septembrie, ceea ce înseamnă că șoferii vor plăti mai mult pentru benzină și motorină.
Creșterea accizelor pe carburanți nu figura în niciuna dintre variantele programului de guvernare al coaliției PSD-ALDE.
Astfel, proiectul de ordonanță prevede că, de la 1 septembrie, acciza pentru benzina fără plumb va fi de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri, iar acciza pentru motorină va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri.
În prezent, accizele sunt de 1.656,36 lei/1.000 litri pentru benzina fără plumb și de 1.518,04 lei/1.000 litri pentru motorină, ceea ce înseamnă o creștere a accizei la benzina fără plumb cu 23% și a accizei la motorină cu 25%.
La benzina cu plumb, mai puțin utilizată, acciza crește cu 19,5%, de la 1.948,23 lei/1.000 litri în prezent până la 2.327,27 lei/1.000 de litri.
Practic, Ministerul Finanțelor propune revenirea accizelor la carburanți exact la nivelul din 2016, când era în vigoare supraacciza de 7 eurocenți pe litrul de carburanți introdusă de guvernul PSD condus de Victor Ponta în 2014.
În urma majorării accizei, un litru de benzină fără plumb sau de motorină se va scumpi, de la 1 septembrie, cu circa 45 de bani.
Majorarea accizelor este motivată de Ministerul Finanțelor prin scăderea încasărilor din accize în prima jumătate a acestui an.
"Din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, față de semestrul I al anului 2016, a rezultat faptul că în primul semestru al anului 2017, încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767.633.796,55 lei", arată nota de fundamentare a proiectului de act normativ.