Filiala din România a grupului maghiar MOL a preluat exemplul dat miercuri de liderul pieței autohtone de carburanți, OMV Petrom, și a scumpit joi atât benzina, cât și motorina, din cele 35 de stații pe care le operează în capitală, cu 9 bani/l. Majorări de prețuri, mai reduse, de 3 bani/l, a efectuat și Lukoil. În urma acestor creșteri, din cele peste 150 de stații din capitală, în numai 2, ambele deținute de Lukoil, se mai poate cumpăra motorină standard la un preț inferior celui de 9 lei/l, relevă date analizate de Profit.ro.
Cu numai o zi înainte, OMV Petrom scumpise la rândul său carburanții cu 9 bani/l atât în cele 20 de stații OMV, cât și în cele 42 de stații Petrom pe care le deține în București.
Cele două companii, care dețin 2 din primele 3 poziții pe piața de carburanți autohtonă, sunt lideri de piață și în Ungaria, unde raportul dintre cerere și ofertă este dezechilibrat de plafonarea prețurilor, pe partea de cerere, iar pe partea de ofertă de incidentul apărut vinerea trecută la rafinăria OMV de lângă Viena, cu o capacitate de procesare de aproape 10 milioane tone, de 2,5 ori peste cea rafinăria deținută de grupul austriac în România, Petrobrazi.
De ce este important: „Incidentul mecanic” de la rafinăria austriacă a OMV, care se suprapune embargoului impus de UE importului de țiței rusesc, a determinat Austria să elibereze o parte din rezervele sale strategice de benzină și motorină pentru a preveni o penurie de carburanți. Efectele incidentului s-au transmis și în Ungaria, unde OMV are o rețea de 200 de benzinării. Presa maghiară a avansat chiar ideea închiderii unor stații OMV, informație infirmată de grupul austriac. Pentru a compensa deficitul de carburanți de pe piața din Ungaria care proveneau de la rafinăria de lângă Viena nu este exclus ca OMV să fi achiziționat combustibili din România, așa cum sugerează o declarație a OMV pentru publicația maghiară Világgazdaság: „În prezent, punem la punct noi opțiuni de aprovizionare între rafinăriile OMV și în cadrul propriei noastre rețele de depozitare și, totodată, căutăm soluții suplimentare împreună cu partenerii noștri pentru a atenua această problemă. Toate aceste măsuri privesc produsele finite și semifabricate și servesc la menținerea securității aprovizionării”.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Majoritatea tour-operatorilor se așteaptă la un flux mai mare de turiști. Cresc prețurile, de la bilete de avion la hotel și mâncareMai este important: OMV Petrom a anunțat că a renunțat deja la procesarea de țiței rusesc, mai ieftin cu peste 35 de dolari decât celelalte tipuri de țiței, în timp ce MOL, dar și rafinăria Lukoil de la Burgas (din Bulgaria), sunt exceptate de la embargo-ul impus de UE importului de petrol din Rusia.
De vineri, de la apariția incidentului la rafinăria OMV de lângă Viena, în numai 6 zile, OMV Petrom a scumpit carburanții atât în stațiile OMV, cât și în cele Petrom, cu 17 bani/l, iar MOL cu 21 de bani/l. Majorări a efectuat și Lukoil, însă mai reduse, de doar 14 bani/l. Comparativ, în întreaga lună precedentă, Petrom majorase prețurile la motorină cu 25 de bani/l, iar MOL cu 20 de bani/l.
Cu toate acestea, în Ungaria prețul rămâne plafonat pentru șoferii maghiari, la un nivel cu aproape o treime mai redus decât cel din România.
Evoluția prețului motorinei standard din ultima lună
Stație | preț motorină 4 mai | preț motorină 3 iunie (data incidentului de la rafinăria OMV din Austria) | preț motorină 9 iunie |
---|---|---|---|
Petrom | 8,66-8,67 | 8,91-8,92 | 9,08-9,09 |
OMV | 8,72-8,82 | 8,97-9,00 | 9,14-9,18 |
Lukoil | 8,59-8,62 | 8,83-8,86 | 8,98-9,01 |
MOL | 8,72-8,83 | 8,92-8,97 | 9,13-9,18 |
În urma creșterilor de preț de joi, benzina standard costă în stațiile MOL 8,54-8,59 lei/l, cel mai mare preț de pe piață (peste cel din stațiile OMV, de 8,53-8,58 lei/l), iar motorina, 9,13-9,18 lei/l (apropiat de cel al OMV, de 9,14-9,17 lei/l), arată date analizate de Profit.ro.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Radu Puiu, analist XTB România: Apar tot mai multe prognoze care indică o extindere a crizei cipurilor. Abia în 2024 se va observa o situație mai bunăÎnaintea scumpirilor de joi, prețurile carburanților din stațiile MOL, de obicei cele mai scumpe, coborâse sub cel din stațiile Petrom, de obicei printre cele mai ieftine.
Lukoil a majorat la rândul său, joi, prețul benzinei standard și cel al motorinei standard cu 3 bani/l, acestea ajungând la 8,37-8,42 lei/l, respectiv 8,98-9,01 lei/l.
Evoluția prețului benzinei standard din ultima lună
Stație | preț benzină 4 mai | preț benzină 3 iunie (data incidentului de la rafinăria OMV din Austria) | preț benzină 8 iunie |
---|---|---|---|
Petrom | 7,75-7,8 | 8,28-8,33 | 8,45-8,50 |
OMV | 7,83-7,98 | 8,36-8,41 | 8,53-8,58 |
Lukoil | 7,7-7,75 | 8,23-8,28 | 8,37-8,42 |
MOL | 7,88-7,99 | 8,33-8,38 | 8,54-8,59 |
Și SOCAR, după ce miercuri a scumpit benzina standard cu 5 bani/l, a crescut joi prețul benzinei cu alți 4 bani/l, iar pe cel al combustibilului diesel, cu 10 bani/l, acestea ajungând la 8,49 lei, respectiv 9,09 lei/l în cele 3 stații pe care le deține în capitală.
Joi dimineață, țițeiul Brent, de referință pe piața europeană, se tranzacționa cu 124 dolari/baril, în creștere cu 0,3% față de prețul de închidere al zilei precedente. De la începutul anului, țițeiul Brent s-a apreciat cu 59%, în timp ce motorina s-a scumpit cu aproximativ 49%, iar benzina cu circa 38,5% în stațiile din România.
Din momentul anunțului anunțului președintelui CE, Ursula von der Leyen privind intenția UE de a interzice importul de țiței și produse petroliere din Rusia din 4 mai și până în prezent, ritmul de creștere a prețului benzinei la pompă a fost de aproximativ 2 ori mai ridicat decât cel de majorare a prețului motorinei.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: S-a redus încrederea în toate segmentele pieței imobiliare, cu excepția celui de retail. Piața de case din SUA arată o încetinire puternică a vânzărilorAstfel, în perioada 4 mai - 9 iunie, OMV Petrom a scumpit motorina cu aproximativ 42 bani/l, iar benzina cu 70 bani/l. Lukoil a efectuat majorări de preț de 39 de bani la motorină și de 68 de bani la benzină, iar MOL a crescut prețul litrului de combustibil diesel cu 41 bani și pe cel de benzină 66 de bani.
În prezent, țițeiul rusesc (pentru procesarea căruia Mol a obținut o excepție de la embargo-ul impus de UE) se tranzacționează la un preț considerabil mai redus decât cel extras din alte state, chiar și cu peste 30 de dolari/baril mai mic în cazul unor sortimente de petrol, iar ecartul de preț putea să crească.
Până la invadarea Ucrainei de către Rusia, diferențialul Ural-Brent înregistra o evoluție normală, în jurul mediei de 2 dolari/baril. După 24 februarie însă, țițeiul rusesc s-a tranzacționat la minime istorice față de Brent (31 dolari/baril) din cauza temerii că nimeni nu va mai vrea să cumpere petrol rusesc, susține Rompetrol.
Potrivit Ministerului de Finanțe din Rusia, diferențialul Ural-Brent, s-a accentuat în ultima lună. Prețul mediu al țițeiului Uralul din ultimele 30 de zile a fost de aproximativ 73,2 dolari/baril, în timp ce cel al petrolului Brent a fost de peste 108,5 dolari/baril, ceea ce a ridicat diferențialul Ural-Brent la peste 35,3 dolari/baril.
Interzicerea importului de țiței din Rusia în UE va scădea cererea pentru acesta, însă o va majora considerabil pe cea pentru sortimente alternative, cu caracteristici similare țițeiului Ural. De altfel, CEO-ul OMV Petrom, Cristina Verchere, a anunțat că renunțarea la procesarea țițeiului rusesc în favoarea celui de altă proveniență, majorează costurile de achiziție ale OMV Petrom cu 16 dolari pe baril.