Complexele energetice de producere a energiei electrice pe bază de cărbune (Oltenia și Hunedoara) și cele de producere a energiei electrice si termice in cogenerare vor fi exceptate de la plata contribuției de 2% pe cifra de afaceri datorată Autorității Naționale de Administrare în Domeniul Energiei (ANRE), se precizează în proiectul de modificare a OUG 114, postat pe site-ul ministerului de finanțe.
“Contribuția anuală percepută de la titularii licențelor de exploatare comercială a capacităților de producere a energiei electrice pe baza de cărbune precum și a celor de producere a energiei electrice și termice în cogenerare, se stabilește anual prin Ordinul președintelui ANRE”, este una din modificările pe care guvernul vrea să le aducă la controversata OUG 114.
Executivul își motivează decizia de excludere a complexelor energetice pe cărbune prin importanța acestora în Sistemul Național și prin situația socială din județele în care sunt localizate: “Referitor la asigurarea viabilității economice a producătorilor de energie electrică pe bază de cărbune, având în vedere importanța acestora în sectorul producerii de energie electrică și, totodată, și ponderea acestora (inclusiv a ramurilor industriale care depind de ei) în economia anumitor județe inclusiv situația socială deosebită din zonele în care își desfășoară activitatea, este necesară implementarea cu celeritate a unor prevederi care să le asigure viabilitatea economică. Totodată, trebuie avută în vedere că un eventual colaps financiar/economic al acestor producători poate conduce la periclitarea funcționării Sistemului Energetic Național.”
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În plus, s-a decis ca rata de rentabilitate a capitalului investit pentru companiile de distribuție și transport al electricității și gazelor naturale să fie majorată la 6.9% de la 5,66%, cât este în prezent stabilită de ANRE.
“Pentru calculul tarifelor de transport și distributie a energiei electrice, în perioada de reglementare 2019-2024, rata de rentabilitate a capitalului investit, reprezentând costul mediu al capitalului investit, exprimat în termeni reali, înainte de impozitare, este de 6,9%.”, se scrie în proiect.
Cum ANRE a decis deja tarifele pentru serviciul universal pentru Furnizorii de Ultimă Instanță (care includ prețul de furnizare, dar și tarifele de transport și distribuție) rezultă că majorarea ratei de rentabilitate a companiilor de transport și distribuție va fi suportată de companiile de furnizare afiliate companiilor de distribuție sau de furnizorii opționali.
“Caracterul de urgență rezidă în necesitatea accelerării procesului de dezvoltare a rețelelor de distribuție a gazelor naturale cu impact direct în sensul îmbunătățirii nivelului de trai al populației și în asigurarea premiselor de dezvoltare economică la nivel local. Aceste prevederi au fost cerute în mod expres de către autoritățile locale pentru a se crea baza legală a utilizării fondurilor publice în acest scop”, susține nota de fundamentare a proiectului.
În termen de 60 zile de la intrarea în vigoare a actului normativ, ANRE are obligația de a realiza modificarea reglementarilor incidente pentru punerea în aplicare a prevederilor privind majorarea ratei de rentabilitate a distribuitorilor și transportatorilor de electricitate și gaze.