Vânzările scăzute pe piața internă și cererea diminuată din partea cumpărătorilor ucraineni au obligat companiile românești să reducă prețurile la gazul petrolier lichefiat (GPL).
Astfel, pe piața de retail, cel mai ieftin GPL poate fi achiziționat la stația Petrom de pe Bulevardul Iuliu Maniu din București, unde un litru a coborât la 3,91 lei.
În stațiile Lukoil și la majoritatea celorlalte stații Petrom, prețul GPL era miercuri de 3,93 lei/l.
CITEȘTE ȘI Industria auto din Europa ia din nou poziție înaintea summitului CE: Nu mai conducem cursa tehnologică, în fața Chinei și SUA. Mașinile se vor scumpi cu 2.000 de euro!La începutul anului, un litru de GPL se vindea la stațiile autohtone cu 4,05 lei/l, de unde rezultă o scădere a prețului de 3,5% în ultimele 3 luni.
În ceea ce privește piața angro, reducerea de prețuri este și mai accentuată. Astfel, în numai 2 săptămâni, prețul unei tone de GPL în terminalul de la Galați a coborât cu 100 de dolari sau 13%, la 670-690 dolari.
Evoluția prețului mediu al GPL din ultimele luni (Sursa: GlobalPetrolPrices)
Scăderea prețului de pe piața angro este pusă de publicația ucraineană Enkorr pe seama dorinței comercianților din România de a reintra pe piața ucraineană.
„Toți comercianții (de GPL- n.r.) sunt acum din Polonia și Lituania. Vindem o resursă non-rusă, dar trebuie să concurăm cu ei”, a declarat un oficial al terminalului de la Galați pentru publicația ucraineană.
CITEȘTE ȘI Date oficiale: România are 55.000 de medici cu aviz de liberă practică. Peste jumătate sunt în București și cinci județe. Trei județe au sub 300 de mediciO presiune pe preț vine și de pe partea de ofertă. Scăderea prețurilor la GPL în România reflectă așteptările pieței cu privire la modificările prețurilor efectuate de unul dintre principalii furnizori, compania de stat algeriană Sonatrach.
Unii comercianți estimează că prețul companiei algeriene ar putea fi ajustat în jos cu aproximativ 60-100 de dolari din cauza scăderii prețului petrolului și a ieftinirii GPL-ului în nord-vestul Europei.
Ucraina este unul dintre cei mai importanți clienți de pe piața regională a GPL.
Potrivit Enkorr, săptămâna trecută importatorii ucraineni au eliberat spre consum 12 mii de tone de produs, cu 19% mai puțin decât săptămâna anterioară.
Peste 90% din GPL-ul eliberat spre consum în Ucraina a provenit din Polonia și din țările baltice. Cu toate acestea, se constată o scădere a vânzărilor de GPL provenit din Lituania, care se datorează stopării livrărilor feroviare din Rusia.
Acest lucru nu a afectat încă nivelul prețurilor GPL la terminalele baltice, dar a contribuit la creșterea prețului GPL-ului în Ucraina.
În ultimele săptămâni, pe fondul unei reduceri a livrărilor de import, ponderea consumului ucrainean de GPL a crescut.
CITEȘTE ȘI Florin Cîțu: Coaliția PSD-PNL a făcut la fel de mult rău românilor cât guvernarea Liviu Dragnea. Vreau să discutăm ieșirea de la guvernareImporturile efectuate de ucraineni din Polonia și țările baltice au avut ca motivație prețul, mai redus decât cel din România. Astfel, prețul mediu achitat a fost de 630-705 dolari/tonă, inferior celui din terminalul de la Galați.
Situația s-ar putea schimba, vama ucraineană urmând a implementa în zilele următoare o nouă procedură de trecere a vehiculelor de marfă prin punctul de control de pe granița cu Polonia, Iagodin-Dorohusk. De la 1 aprilie, autocisternele vor traversa granița fără a mai beneficia de drept de trecere prioritară. Punctul vamal Iagodin-Dorohusk este principalul punct pentru importul de combustibili, iar noua procedură de trecere a frontierei în această locație va conduce la îngreunarea, cel puțin din punct de vedere al duratei, a transportului produselor petroliere către Ucraina.
Prețurile GPL-ului importat de ucraineni din Polonia sunt diverse, în funcție de proveniența acestuia. Astfel, dacă prețul pentru GPL-ul din producție americană și vest europeană a fost de 690-715 dolari/tonă, cel al produselor din Suedia și Olanda s-a situat la 950-970 dolari/tonă.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Legislația asigurărilor va fi modificată pentru a diminua riscul de intrare în faliment al companiilor cu dificultăți financiareAcesta este semnificativ mai scump decât prețul achitat pentru GPL-ul transportat pe calea ferată la granița Belarus-Polonia, unde s-au încheiat săptămâna trecută tranzacții la 435-445 dolari/tonă.