În perspectiva liberalizării pieței de energie electrică de la 1 ianuarie, cei 6 milioane de consumatori casnici care nu și-au ales încă un furnizor concurențial vor primi în următoarea lună și jumătate nu o ofertă, ci două, de la actualii furnizori de electricitate. Prima ofertă este de serviciu universal, care o înlocuiește pe cea actuală, la preț reglementat, cea de-a doua fiind o ofertă concurențială, a decis Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
Totodată, ANRE a prelungit și termenul până la care consumatorii vor putea opta pentru una dintre cele două oferte. “Clienții pot alege până la data de 31 ianuarie 2021, dintre ofertele transmise, oferta cea mai convenabilă”, precizează ANRE într-o prezentare menită a ajuta consumatorii casnici în tranziția către liberalizarea pieței.
Consumatorii casnici nu sunt obligați să accepte niciuna dintre cele două oferte trimise de actualul furnizor, ci pot opta pentru oricare dintre furnizorii de electricitate licențiați în România.
Pentru a putea compara ofertele acestora, consumatorii pot accesa comparatorul de oferte de pe portalul ANRE.
Dacă nu semnează un contract cu un furnizor concurențial, consumatorii casnici care beneficiază în prezent de un preț reglementat nu vor rămâne nealimentați, ci vor fi în continuare alimentați de actualul lor furnizor în regim de serviciu universal, însă la un preț care nu va mai fi stabilit de ANRE.
Potrivit Ordinului ANRE 171/2020, “prețul aplicat clienților beneficiari de serviciu universal se stabilește de către fiecare furnizor de ultimă instanță, pe criterii concurențiale, având în vedere ca acesta să fie rezonabil, competitiv, ușor comparabil, transparent și nediscriminatoriu. Prețul aplicat clienților beneficiari de serviciu universal include tarifele reglementate pentru serviciul de transport-componenta de extragere a energiei electrice din rețea, serviciul de sistem și serviciul de distribuție”.
ANRE susține că furnizorii de energie electrică au obligația conform legii să achiziționeze energie electrică astfel încât să asigure acoperirea consumului clienților săi, cu prioritate pentru clienții beneficiari ai serviciului universal din portofoliul propriu și nu au dreptul să utilizeze practici comerciale incorecte sau înșelătoare în relația cu clientul final, nerespectarea acestor obligații fiind sancționată conform legii cu amendă între 5-10% din cifra de afaceri anuală.