Majoritatea statelor din regiunea caspică se află în căutarea unor trasee de export al țițeiului alternative celor care străbat Rusia care să le diminueze dependența de Moscova. Astăzi, instituțiile financiar europene, printre care Banca Europeană de Investiții (BEI) lși Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) s-au angajat să finanțeze cu aproximativ 10 miliarde euro, Coridorul de transport petrolier transcaspic, care va trece prin Kazahstan, Azerbaidjan, Georgia, Marea Caspică și Marea Neagră ar putea avea 3 destinații intermediare: Constanța, Istanbul și Cernomorets.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
De ce este important Principala sursă de import de țiței kazah a României, dar și a altor state europene, terminalul Caspian Pipeline Consortium (CPC) din Novorosisk (Rusia) a fost în repetate rânduri indisponibilă parțial în ultimul timp indisponibilă parțial, în special de la declanșarea conflictului din Ucraina.
Mai este interesant Compania de stat kazahă KazMunayGaz este principalul acționar al celei mai mari rafinării din România, Petromidia, care se alimentează preponderent cu petrol exportat prin CPC. Recent, actualele provocări geostrategice și dependența de Rusia în ceea ce privește exportul de țiței au determinat KMG să trimită petrol kazah pe alte rute (în special prin conducta Baku – Tbilisi – Ceyhan) inclusiv către România, în condițiile în care, până acum, majoritatea livrărilor se făceau din portul rusesc Novorosiisk, capătul estic al conductei caspice CPC.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În încercarea de a-și diminua dependența de Rusia, prin ale cărei porturi își exportă majoritatea țițeiului, Kazahstanul și-a majorat în 2023 de 5,5 ori livrările prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan, prima încărcătură, de 80.000 de tone, ajungând în România la finalul lunii aprilie.
Proiectul Coridorul de transport petrolier transcaspic este o rută comercială mai economică și mai rapidă decât actualul coridor folosit de Kazahstan, cel nordic (prin Rusia), reducând distanța cu 2.000 de kilometri. În plus, beneficiază de condiții climatice și politice favorabile.
Luni, la Bruxelles a debutat Forumul Investitorilor pentru conectivitatea transportului dintre UE și Asia Centrală, iar vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, a anunțat că instituțiile financiare europene și internaționale prezente la Forum se vor angaja cu 10 miliarde euro în susținerea acestui proiect, menit să conecteze Europa și Asia Centrală în termen de 15 zile.
Angajamentul de 10 miliarde euro este o combinație de investiții în curs și planificate, estimate de Comisia Europeană a fi mobilizate pentru dezvoltarea durabilă a transporturilor în Asia Centrală pe termen scurt.
CITEȘTE ȘI IKEA vrea să impulsioneze vânzările prin reducerea prețurilorAstfel, Banca Europeană de Investiții (BEI), reprezentată de vicepreședintele acesteia Teresa Czerwińska, a semnat luni memorandumuri de înțelegere în valoare totală de 1,47 miliarde euro cu guvernele Kazahstanului, Kârgâzstanului și Uzbekistanului, precum și cu Banca de Dezvoltare a Kazahstanului. Aceste împrumuturi vor fi posibile prin garanții oferite de Comisia Europeană.
Tot luni, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), reprezentată de vicepreședintele său Mark Bowman, a semnat un memorandum de înțelegere cu Kazahstanul, vizând investiții în valoare de 1,5 miliarde de euro.
Noul coridor este unul multimodal și implică 2 modalități de transport combinate: maritim și feroviar.
CITEȘTE ȘI De la intrarea în UE, România a accesat 89,4 miliarde de euro. Ce sumă rămâne după scăderea contribuțiilor statului la Uniune„Un transport modern transcaspic care conectează țările din Asia Centrală este piatra de temelie a eforturilor noastre de a promova o integrare economică regională sporită și o creștere în continuare în regiune, precum și conexiuni mai bune cu Europa. Am identificat 33 de nevoi de investiții în infrastructura fizică, de la modernizarea căilor ferate până la creșterea capacității portuare și reînnoirea flotei. Forumul Investitorilor de astăzi a demonstrat interesul mare din partea investitorilor instituționali și privați în sprijinirea acestor proiecte”, a declarat, Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi.