UPDATE Legea offshore merge miercuri la vot în plenul Camerei cu supraimpozitare majorată și fără clauză de stabilitate fiscală. Primele estimări oficiale: cum s-ar împărți banii între petroliști și stat. Anunț la Profit Energy.forum

UPDATE Legea offshore merge miercuri la vot în plenul Camerei cu supraimpozitare majorată și fără clauză de stabilitate fiscală. Primele estimări oficiale: cum s-ar împărți banii între petroliști și stat. Anunț la Profit Energy.forum
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
Adi Mosoianu
Adi Mosoianu
scris 23 oct 2018

UPDATE 3 Comisiile reunite de Industrii, Buget și Administrație ale Camerei Deputaților au aprobat astăzi prin vot raportul de specialitate asupra proiectului Legii offshore menținând amendamentele votate la precedenta ședință a acestora, din 2 octombrie, în ceea ce privește regimul fiscal al exploatării zăcămintelor de gaze naturale din Marea Neagră, care prevăd, spre nemulțumirea companiilor petroliere, majorarea semnificativă a supraimpozitării, eliminarea înghețării fiscalității pe durata acordurilor petroliere și reducerea deductibilității investițiilor.  

Spre deosebire însă de situația de la dezbaterea în plen a legii din 3 octombrie, când ALDE, colegii de guvernare ai PSD, și UDMR, au votat împotrivă, forțând întoarcerea la comisii a draftului de act normativ, acum, cele două partide au votat în favoarea raportului, cu toate că prevederile esențiale, de natură fiscală, ale proiectului de lege au rămas neschimbate.

Urmărește-ne și pe Google News

Deputatul ALDE Varujan Vosganian a susținut în ședință reintroducerea în lege a clauzei de stabilitate fiscală pe toată durata de derulare a acordurilor petroliere de concesiune, solicitată cu insistență de companiile petroliere, însă propunerea sa nu a fost nici măcar supusă la vot.

Premieră în istoria UE: Comisia respinge proiectul de buget al Italiei pe 2019 CITEȘTE ȘI Premieră în istoria UE: Comisia respinge proiectul de buget al Italiei pe 2019

În cadrul ședinței au fost aprobate puține amendamente noi față de cele de la precedenta reunire a Comisiilor. Astfel, unul dintre acestea este că banii colectați la bugetul de stat din impozitul pe veniturile suplimentare ale producătorilor de gaze offshore vor fi utilizați pentru finanțarea și extinderea rețelelor de distribuție a gazelor naturale și a racordurilor la sistemul național de transport al gazelor, precum și pentru alte investiții aprobate prin hotărâri de Guvern. Inițial, acești bani erau programați să meargă într-un Fond special de finanțare a contractelor de parteneriat public privat. 

Potrivit unui alt amendament aprobat, s-a renunțat la prevederea potrivit căreia acordurile petroliere de concesiune se vor putea prelungi doar cu condiția îndeplinirii în totalitate de către companii a programelor de lucrări stabilite de ANRM prin acordurile respective.

Proiectul Legii offshore, laolaltă cu amendamentele aprobate din raportul final al comisiilor, va merge miercuri pentru aprobare prin vot în plenul Camerei Deputaților, cameră decizională.

Inculpații din dosarul Lukoil au fost achitați în primă instanță CITEȘTE ȘI Inculpații din dosarul Lukoil au fost achitați în primă instanță

UPDATE 2 Potrivit calculelor prezentate de PSD (foto) în ședința comisiilor, în ultima variantă a proiectului legii offshore, statul român ar încasa, pe toată perioada de exploatare a zăcămintelor de gaze din Marea Neagră, circa 35% din totalul veniturilor rezultate din vânzarea acestor gaze, respectiv 13,52 miliarde dolari, iar companiile petroliere - 18,18 miliarde dolari, adică 65%. În această ultimă variantă, limita maximă a deductibilității investițiilor companiilor este de 30% din impozitul pe veniturile suplimentare datorat.

În schimb, din aceleași calcule ale social democraților rezultă că, în varianta anterioară a draftului de act normativ, în care limita maximă a deductibilității investițiilor era de 60% din veniturile suplimentare care se supun supraimpozitării, statul român ar încasa doar 24% din totalul veniturilor rezultate din vânzarea gazelor din Marea Neagră, adică 9,32 miliarde dolari, cu peste 4 miliarde dolari mai puțin față de ultima variantă, iar petroliștii 76%, respectiv 22,38 miliarde dolari.

UPDATE Legea offshore merge miercuri la vot în plenul Camerei cu supraimpozitare majorată și fără clauză de stabilitate fiscală. Primele estimări oficiale: cum s-ar împărți banii între petroliști și stat. Anunț la Profit Energy.forum

UPDATE 1 Primele estimări oficiale MFP: cum s-ar împărți banii între petroliști și stat

Producția totală de gaze pe toată perioada de exploatare: 115 miliarde metri cubi
Preț mediu de vânzare estimat: 130 lei/MWh
Venituri totale din vânzarea gazelor extrase: 39 miliarde dolari
Costuri totale, investiții plus cheltuieli de exploatare: 7 miliarde dolari
Sume totale datorate bugetului de stat: 13,57 miliarde dolari 
Profit net pentru investitori: 18,43 miliarde dolari

Legea offshore reintră în dezbaterea Comisiilor reunite de Industrii, Buget și Administrație ale Camerei Deputaților cu aceleași amendamente votate la precedenta ședință a acestora, din 2 octombrie, în ceea ce privește regimul fiscal al exploatării zăcămintelor de gaze naturale din Marea Neagră, care prevăd, spre nemulțumirea companiilor petroliere, majorarea semnificativă a supraimpozitării, eliminarea înghețării fiscalității și reducerea deductibilității investițiilor. Singurele modificări sunt întărirea, pentru producătorii de gaze offshore, a obligației de vânzare pe bursă și a interdicției de a impune cumpărătorilor praguri minime cantitative de achiziție. Perspectivele pe piața de energie vor fi anunțate la Profit Energy.forum, conferință organizată cu sprijinul Exxon Mobil, care va fi deschisă de ministrul Energiei, Anton Anton, și va reuni principalii jucători în domeniu.

Detalii pot fi aflate AICI

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider

Astfel, grupurile parlamentare PSD și ALDE propun ca, în legătură cu obligația impusă producătorilor offshore de gaze de a vinde pe piețele centralizate din România minimum 50% din cantitatea de gaze naturale contractate cu livrare în anul calendaristic respectiv, să existe precizarea că este vorba de 50% din cantitatea de gaze naturale din producția proprie. Autorii amendamentului au considerat, cel mai probabil, că, în absența acestei precizări, producătorii offshore și-ar fi putut îndeplini obligația și vânzând gaze cumpărate de la alți producători sau furnizori.

În plus, tot PSD și ALDE propun ca și în ceea ce privește gazele din producția proprie vândute de producătorii offshore pe piețele centralizate, adică pe burse, vânzarea să fie în baza unei proceduri avizate de ANRE astfel încât cumpărătorii de gaze naturale să nu poată să fie condiționați de cumpărarea unei cantități minime impuse de către vânzători.

O judecătoare din SUA a confirmat că erbicide ale Monsanto au provocat cancer, dar a cerut reducerea despăgubirii CITEȘTE ȘI O judecătoare din SUA a confirmat că erbicide ale Monsanto au provocat cancer, dar a cerut reducerea despăgubirii

La ședința din 2 octombrie a Comisiilor, această interdicție de a impune praguri minime cantitative de achiziție cumpărătorilor de gaze fusese prevăzută doar pentru vânzările de gaze de producție proprie ale producătorilor offshore din afara piețelor centralizate. Acum, la propunerea UDMR, se aduce în plus precizarea că și vânzările de gaze din afara bursei ale producătorilor offshore trebuie să fie în condiții concurențiale și nediscriminatorii.

"Cerința de asigurare a unui climat concurențial, transparent si nediscriminatoriu este în concordanță cu premisele (31), (36) si (54) din Directiva 2009/73/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piața internă în sectorul gazelor naturale și de abrogare a Directivei 2003/55/CE", este justificarea amendamentelor.

În rest, legea reintră în dezbaterea Comisiilor Camerei cu aceleași amendamente votate la precedenta ședință a acestora, din 2 octombrie, în ceea ce privește regimul fiscal al exploatării zăcămintelor de gaze naturale din Marea Neagră, care prevăd majorarea semnificativă a supraimpozitării, eliminarea înghețării fiscalității și reducerea deductibilității investițiilor, amendamente care au provocat nemulțumirea petroliștilor cu concesiuni offshore.

Indicele Robor la trei luni a crescut la cel mai mare nivel din ultimele două luni și jumătate CITEȘTE ȘI Indicele Robor la trei luni a crescut la cel mai mare nivel din ultimele două luni și jumătate

Atunci, Comisiile au decis majorarea semnificativă a cotelor procentuale ale impozitului pe veniturile suplimentare ale producătorilor de gaze din Marea Neagră pentru prețuri de vânzare a gazelor care depășesc 100 lei/MWh, "pentru stoparea escaladării prețurilor și crearea unor venituri suplimentare la bugetul de stat".

Comisiile au mai hotărât și ca Legea offshore să garanteze petroliștilor doar actualele niveluri de redevență pe toată perioada de derulare a acordurilor petroliere, nu și regimul fiscal specific aplicabil activităților de explorare, dezvoltare, exploatare și abandonare desfășurate în baza acordurilor existente la data la care Legea offshore ar urma să intre în vigoare, cum prevedea varianta aprobată anterior de Senat, formularea aleasă lăsând deschisă posibilitatea de modificare și a redevențelor, și a regimului fiscal, la eventuale prelungiri ale acordurilor petroliere.

Un alt amendament PSD păstrat prevedea că limita maximă a deductibilității investițiilor petroliștilor în segmentul upstream nu va mai fi de 60% din veniturile suplimentare care se supun supraimpozitării, ci de 30% din impozitul pe veniturile suplimentare datorat.

VIDEO&FOTO Cabină de la stația de taxare de la Fetești, distrusă de un transport agabaritic CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Cabină de la stația de taxare de la Fetești, distrusă de un transport agabaritic

Ulterior, însă, plenul Camerei Deputaților a votat pentru retrimiterea proiectului de lege la comisii, la propunerea UDMR.

Liderul PSD, Liviu Dragnea, a declarat recent că nu vede niciun motiv pentru ca Legea offshore să fie modificată în privința cotelor procentuale ale impozitului suplimentar și a sistemului de deduceri.

"La noi încă nu a ajuns niciun argument serios pentru care acele procente să fie schimbate. Va fi o decizie a Parlamentului, așa trebuie să abordăm acest subiect de o asemenea importanță. Discuția în comisiile reunite de industrie și buget trebuie să se desfășoare cu prezența presei și să fie discuții serioase, transparente, dar discuții aplicate. Nu sunt de acord să fie negocieri cu investitorii, pentru că este o lege care nu se referă doar la aceste investiții. Se referă și la următoarele investiții, din următoarele perimetre care vor fi alocate în viitor, dar trebuie o discuție aplicată pe cifre", a spus Dragnea.

UPDATE Legea offshore merge miercuri la vot în plenul Camerei cu supraimpozitare majorată și fără clauză de stabilitate fiscală. Primele estimări oficiale: cum s-ar împărți banii între petroliști și stat. Anunț la Profit Energy.forum

UPDATE Legea offshore merge miercuri la vot în plenul Camerei cu supraimpozitare majorată și fără clauză de stabilitate fiscală. Primele estimări oficiale: cum s-ar împărți banii între petroliști și stat. Anunț la Profit Energy.forum

UPDATE Legea offshore merge miercuri la vot în plenul Camerei cu supraimpozitare majorată și fără clauză de stabilitate fiscală. Primele estimări oficiale: cum s-ar împărți banii între petroliști și stat. Anunț la Profit Energy.forum

UPDATE Legea offshore merge miercuri la vot în plenul Camerei cu supraimpozitare majorată și fără clauză de stabilitate fiscală. Primele estimări oficiale: cum s-ar împărți banii între petroliști și stat. Anunț la Profit Energy.forum

UPDATE Legea offshore merge miercuri la vot în plenul Camerei cu supraimpozitare majorată și fără clauză de stabilitate fiscală. Primele estimări oficiale: cum s-ar împărți banii între petroliști și stat. Anunț la Profit Energy.forum

 

viewscnt
Afla mai multe despre
legea offshore
redevente
impozit venituri suplimentare offshore
gaze naturale marea neagra
psd
serban nicolae
liviu dragnea
exxonmobil
omv petrom
neptun deep
redevente petroliere