Motorina s-a scumpit marți pentru prima dată în această lună, cu 4 bani/l, în stațiile OMV Petrom, perioadă în care benzina s-a ieftinit accelerat. Companiile concurente, Lukoil, Rompetrol și Mol, în schimb, au redus prețul benzinei standard cu 10 bani/l, preluând exemplul de luni al liderului pieței. În urma modificărilor de preț de marți, prețul benzinei este cu peste 1,1 lei/l mai scăzut decât cel al motorinei în toate stațiile, în cazul Petrom diferența apropiindu-se de 1,2 lei/l, relevă date analizate de Profit.ro.
Explicația evoluției divergente a celor două prețuri: dacă România își acoperă consumul de benzină din producția internă, în ceea ce privește combustibilul diesel este importatoare netă, ca și majoritatea celorlalte stete din UE.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În ultimele 10 zile, prețul motorinei a crescut cu aproximativ 24 de bani/l, în timp ce, de la începutul acestei luni, în numai 5 zile, cel al benzinei a scăzut cu 20 bani/l în stațiile operate de liderul pieței.
De ce este important: Companiile autohtone și-au majorat de 2,5 ori cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin OIl Terminal, și cu 35% pe cea de țiței în prima jumătate a acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în condițiile în care sancțiunile impuse de UE intră în vigoare în totalitate de-abia începând cu luna decembrie a acestui an. Recent, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a recunoscut că România importă încă motorină din Rusia: ”Jumătate din cantitatea de motorină se importă. Luăm și din Rusia, atâta timp cât ne este permis. Atât Rompetrol, cât și Petrom, cât și SOCAR iau de pe toate piețele cât este permis, că nu va mai fi permis, se vor orienta”.
Mai este important: Companiile românești mai pot importa țiței rusesc doar până pe 5 decembrie 2022, iar motorină din Rusia, până pe 5 februarie 2023. Caspian Pipeline Consortium (CPC) a anunțat recent că 2 dintre 3 trei linii de încărcare ale terminalului său de la Novorosisk, prin care, potrivit Asociației Energia Inteligentă, în România a intrat în 2021 85% din țițeiul kazah (alternativ la cel rusesc) importat, au devenit indisponibile, în urma unei inspecții.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Guvernul nu va mai deconta de la buget prețuri angro la energie electrică mai mari de 1.300 lei/MWh. Amenzi de 5% din cifra de afaceri pentru tradingul ″suveică″În urma modificărilor de prețuri efectuate marți, dar și aplicării reducerii de 50 de bani convenită de Guvern cu companii, benzina standard se poate cumpăra în stațiile Petrom din capitală cu un preț de 7,17-7,24 lei/l, cu un leu și 18 bani sub cel al motorinei, de 8,35-8,38 lei/l. Comparativ, pe 27 aprilie, benzina costa în aceleași stații 7,59-7,64 lei/l, iar motorina 8,50-8,51 lei/l.
Evoluția prețului motorinei din ultimele 4 luni
Pe 22 august, diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei era de aproximativ 70 bani/l.
În stațiile OMV, prețul benzinei este marți de 7,29-7,33 lei/l, cu un leu și 14 bani sub cel al motorinei, de 8,43-8,46 lei/l.
În urma ieftinirilor de marți cu 10 bani/l la benzină, prețul acesteia este mai redus cu un leu și 10 bani decât cel al motorinei în stațiile MOL și Rompetrol, unde prima poate fi achiziționată luni cu 7,28-7,34 lei/l, respectiv 7,28-7,22, în timp ce dieselul, cu 8,38-8,44 lei/l, respectiv 8,38-42.
CITEȘTE ȘI MET Group intră pe piața energiei regenerabile din Polonia. Director: Urmează RomâniaÎn stațiile operate de Lukoil, după reducerea de 9 bani/l efectuat marți, prețul benzinei este mai mic decât cel al motorinei cu un leu și 14 bani, benzina costând luni 7,18-7,23 lei/l, în timp ce motorina poate fi cumpărată cu 8,32-8,35 lei/l.
Evoluția prețului benzinei din ultimele 4 luni
În prima jumătate a acestui an, cantitățile de motorină “derulate” prin operatorul de stat Oil Terminal s-au majorat de 2,5 ori, de la 532 mii tone la 1,33 milioane tone (aproape jumătate din consumul anual de diesel pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale), iar cele de țiței au crescut cu peste o treime, de la 1,66 milioane tone la 2,25 milioane tone.
Potrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de 5,53 miliarde litri, din care 1,17 miliarde litri benzină (877 mii tone sau 21.12 % din totalul de combustibil consumat anual) și 4,36 miliarde litri (3,6 milioane tone sau 78,87% din totalul de combustibil consumat anual).
CITEȘTE ȘI Ministrul Energiei, sceptic cu privire la posibilitatea scăderii prețului la energie prin scăderea TVADouă treimi din țițeiul rafinat în România este importat pe căi maritime, până în acest an, în principal prin cele două terminale din portul rusesc Novorosisk. Prin terminalul onshore este exportat petrol rusesc, care ajungea inclusiv la Petrotel, Petromidia și, până recent, la Petrobrazi (rafinăria deținută de OMV Petrom, care procesează 70% țiței românesc și 30% țiței de import), iar prin celălalt, offshore, petrol kazah, transportat prin Rusia prin oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC), care alimentează în prezent Petromidia și Petrobrazi. Potrivit Asociației Energia Inteligentă, în 2021, 85% din țițeiul importat de România a avut ca sursă terminalul CPC, suspendat inițial pentru o lună de tribunalul rus, decizie anulată ulterior de o instanță superioară.
Recent însă, CPC a anunțat că 2 dintre 3 trei linii de încărcare ale terminalului său de la Novorosisk au devenit indisponibile, în urma unei inspecții. Potrivit presei ruse, cele 2 linii ar urmă să fie nefuncționale până în primăvara anului viitor. În plus, o presiune suplimentară ar putea veni și de pe partea de cerere, cea mai mare rafinărie din regiune, cea a OMV de lângă Viena, care în prezent funcționează la 20% din capacitate, urmând a redeveni funcțională la capacitate normală în luna septembrie. Aproape 40% din țițeiul procesat în rafinăria austriacă înainte de declanșarea conflictului din Ucraina era țiței kazah, iar 8% rusesc, pe care OMV a anunțat că-l va înlocui cu alte tipuri de petrol, probabil tot kazah.