Directoratul Complexului Energetic Oltenia, companie controlată de statul român prin Ministerul Energiei, cu 77,15% din acțiuni, a decis, la finalul lunii martie, să ceară Executivului Grindeanu să adopte o hotărâre de Guvern prin care să suspende procesul de privatizare prin listare la Bursă a Complexului, potrivit unui document al companiei. De asemenea, acționarii CE Oltenia ar putea hotărî la finalul lunii mai eliminarea din actul constitutiv al companiei a obligației Ministerului Energiei de a lista Complexul.
"Prin hotărârea nr. 29/28.03.2017, Directoratul (...) a adoptat decizia de a se efectua demersurile necesare în vederea elaborării și adoptării unui act normativ pentru suspendarea procesului de privatizare al CE Oltenia prin ofertă publică de majorare a capitalului social prin aport de capital și înaintând spre informare Consiliului de Supraveghere", se arată în documentul citat, în care se mai precizează că Consiliul a luat act de această decizie a directoratului, fără a se pronunța în vreun fel asupra ei.
Suspendarea procesului de privatizare prin listare la Bursă a CE Oltenia se poate face doar prin abrogarea hotărârii Guvernului Ponta nr. 87/2013, prin care s-a aprobat strategia de privatizare a companiei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Complexul Energetic Oltenia a fost înființat în 2011, prin fuziunea Complexurilor Energetice Rovinari, Turceni și Craiova cu Societatea Națională a Lignitului Oltenia. Forma inițială a actului constitutiv al noii companii astfel create prevedea că, în termen de 24 de luni de la înregistrarea societății la Registrul Comerțului, care a avut loc pe 31 mai 2012 (adică până pe 31 mai 2014), trebuie finalizată o ofertă publică de acțiuni de minim 15% din capitalul social al CE Oltenia.
Numai că, din mai multe motive, printre care deteriorarea de-a lungul anilor a situației financiare a companiei, necesitatea restructurării și reorganizării acesteia, blocarea procesului de auditare a resurselor de cărbune ale Complexului, dar și lipsa voinței politice, CE Oltenia nu a fost niciodată pregătit de privatizare, astfel că deadline-ul de listare prevăzut în actul constitutiv a fost prelungit de mai multe ori.
Ultima astfel de prelungire a fost decisă de acționari în iulie anul trecut, noul termen-limită de listare la Bursă fiind fixat atunci pentru 31 mai anul acesta.
CITEȘTE ȘI Naomi Campbell a lansat o linie de produse cosmetice în colaborare cu Starlite ShopInițial, în martie 2017, responsabilii Complexului Energetic Oltenia au propus acționarilor o nouă prelungire, cu doi ani, până în mai 2019, a termenului de listare, însă în cele din urmă s-a renunțat la această idee.
În schimb, directoratul a convocat o nouă AGA extraordinară a companiei, pe 29 mai, unde se va supune la vot modificarea actului constitutiv al CE Oltenia în sensul eliminării complete a obligației acționarului principal, Ministerul Energiei, de a iniția și finaliza o ofertă publică de listare bursieră a Complexului, fie prin vânzarea integrală sau parțială a acțiunilor proprii, fie printr-o majorare de capital, fie printr-o combinație dintre cele două metode, care să aibă ca rezultat listarea a cel puțin 15% din capitalul CE Oltenia.
Mai mult, se va supune la vot și eliminarea obligației Ministerului Energiei "de a depune toate diligențele" pentru organizarea unei oferte publice prin care doar Fondul Proprietatea, principalul acționar minoritar, să-și vândă participația de 21,55% din acțiunile Complexului, în cazul în care nu se realizează în termen listarea prin vânzarea de acțiuni ale Ministerului, majorare de capital sau combinație între cele două.
Fiind vorba despre o hotărâre care vizează modificarea actului constitutiv al companiei, pentru adoptarea ei este nevoie de votul acționarilor care dețin împreună cel puțin 90% din drepturile de vot, ceea ce înseamnă că este necesar și acordul Fondului Proprietatea.
CITEȘTE ȘI Frații Gavazzi, cumpărătorii combinatului Oțelu Roșu în 1999, despăgubiți de România cu 1,9 mil. dolari și 657.000 euroPotrivit unui document al sindicatului de intermediere a ofertei publice de acțiuni a CE Oltenia din martie anul acesta, listarea la Bursă a companiei nu se poate face legal până nu se finalizează programul de restructurare a acesteia, până nu sunt selectați noii manageri ai CE Oltenia potrivit legislației guvernanței corporative a întreprinderilor de stat, până nu se majorează capitalul social al Complexului cu valoarea terenurilor pentru care Ministerul Energiei a obținut certificate de proprietate și până nu se întocmește un raport de audit privind resursele de cărbune ale companiei, nici una dintre aceste condiții nefiind îndeplinită.
Întocmirea raportului de audit "implică angajarea de către societate a unui nou consultant specializat, ca urmare a expirării contractului de servicii de evaluare independentă a resurselor și rezervelor de lignit și elaborare a raportului de resurse minerale încheiat cu consorțiul format din Wardell-Armstrong International și SC Geoconsulting SRL", menționează sursa citată. Procesul de auditare este oricum extrem de îndelungat și anevoios, fiind vorba despre informații clasificate aflate în custodia Agenției Naționale pentru Resurse Minerale (ANRM), care trebuie desecretizate.
Renunțarea la privatizarea prin listare la Bursă a CE Oltenia ar fi în linie cu intențiile politice anunțate ale actualului Guvern și ale majorității parlamentare. Potrivit unui proiect de lege inițiat recent de parlamentarii PSD și prezentat în premieră de Profit.ro, procesul de privatizare al companiilor de stat ar urma să fi oprit pentru o perioadă de 5 ani, iar toate privatizările dovedite în instanță ca fiind realizate fraudulos ar urma să fie anulate.
CITEȘTE ȘI AGA la SIF Transilvania, prima fără urlete din ultimii aniÎn cadrul procesului de restructurare a companiei, Complexul ar putea disponibiliza 1.000 de angajați în 2017 și alți 740 de salariați anul viitor. La finalul lui 2016, CE Oltenia avea un număr de 14.322 de salariați, cu aproape o mie mai puțini decât la 31 decembrie 2015 (15.268).
CE Oltenia și-a redus pierderile raportate cu peste 85% anul trecut, de la 960,85 milioane lei la 139,81 milioane lei, în principal ca urmare a unor aspecte contabile, cum ar fi rezultatul pozitiv din 2016 al reevaluării activelor circulante, de aproape 29 milioane lei, față de cel negativ din 2015, de 460,7 milioane lei.
Potrivit administratorilor Complexului, compania ar fi înregistrat în 2016 un profit de exploatare de 2,78 milioane lei dacă nu s-ar fi luat în calcul deprecierile și provizioanele aferente anilor precedenți, în sumă de 13,29 milioane lei, aferente litigiilor în care este implicat CE Oltenia și devalorizării investițiilor aflate în curs de execuție (în special studii de fezabilitate și proiecte elaborate înainte de 2012, care au devenit între timp inutilizabile). De asemenea, o contribuție masivă la rezultatul net negativ din 2016 a avut-o pierderea financiară de 129,3 milioane lei înregistrată de companie din cauza deprecierii leului față de yen și euro, valute în care CE Oltenia are contractate credite la care plătește rate lunare.
Mai mult, Complexul și-a vândut în 2016 energia produsă cu un preț mediu de 170,05 lei/MWh, în condițiile în care prețul mediu ponderat al tranzacțiilor de anul trecut de pe bursa de energie OPCOM a fost de 149,74 lei/MWh pe Piața pentru Ziua Următoare și între 156 și 161 lei/MWh pe piețele centralizate de contracte bilaterale.
Profit.ro organizează, în 15 mai, la Hotel Intercontinental, cu începere de la ora 9.00, Profit Energy.forum, un eveniment în care sunt invitați reprezentanții autorităților și asociațiilor de reglementare din domeniul energiei, șefi de companii care activează în sectorul energetic, avocați și consultanți, pentru a dezbate provocările actuale și viitorul sectoarelor energetice. Pentru detalii și înregistrări, AICI.