Acordarea primei tranșe a ajutorului în valoare totală de 1.400 de lei pe care românii considerați a fi ″vulnerabili″ îl vor primi anul acesta de la stat pentru plata facturilor la energie din fonduri UE, pe lângă plafonarea prețurilor de care beneficiază toți consumatorii casnici, ar putea întârzia, din cauza blocajelor birocratice.
Ordonanța de urgență nr. 166/2022, adoptată luna trecută, stipulează că prima tranșă din ajutor, de 700 de lei, ″se acordă în luna februarie 2023 pentru perioada 1 ianuarie 2023-30 iunie 2023″.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Însă inițiatorul măsurii, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), a elaborat un proiect de modificare a OUG ce prevede că prima tranșă ″se acordă începând cu luna februarie 2023 pentru perioada 1 ianuarie 2023 – 30 iunie 2023″.
O altă modificare propusă este prelungirea termenului de comunicare de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a listelor de potențiali beneficiari pentru tranșa a II-a din ajutor (tot de 700 lei), de la 20 iunie 2023 la 27 iulie 2023, deadline-ul inițial ″nefiind suficient pentru prelucrarea datelor″.
După cum a relatat Profit.ro, sprijinul va fi acordat sub forma unui voucher tipărit și distribuit de către Compania Națională „Poșta Română” S.A, fără valoare nominală, cu valabilitate pe teritoriul României, prin care se conferă titularului dreptul de a beneficia de sprijin pentru compensarea prețului la energie, indiferent de natura acesteia, respectiv energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Instituția arată, în nota de fundamentare a draftului de modificare a OUG, că mecanismul se bazează pe identificarea beneficiarilor eligibili pe loc de consum, respectiv pe identificarea corectă a adresei de domiciliu a potențialilor beneficiari de sprijin/a beneficiarilor de sprijin, inclusiv a persoanelor care locuiesc la aceeași adresă cu beneficiarul de sprijin, în vederea calculării veniturilor medii pe loc de consum/gospodărie, iar pentru identificarea beneficiarilor eligibili este necesară cooperarea dintre diverse instituții, în principal prin interogarea bazelor de date existente la nivelul instituțiilor implicate, operaționalizarea unui sistem informatic de gestionare a acestor date și extragerea informațiilor necesare pentru identificarea corectă a beneficiarilor eligibili.
CITEȘTE ȘI LEGE Obligația montării în apartamente a repartitoarelor pentru căldură până la sfârșitul anului a fost din nou amânată″Având în vedere că sprijinul acordat categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie este suportat parțial din fonduri externe nerambursabile, se impune prelucrarea cu acuratețe a informațiilor existente în bazele de date ale instituțiilor implicate, pentru asigurarea unor piste de audit adecvate și corelarea/confruntarea acestora cu situația reală din teritoriu/loc de consum/gospodărie. Urmare a simulărilor efectuate prin cooperarea instituțiilor implicate, s-a constatat că în foarte multe situații nu se pot identifica coabitanții pentru un loc de consum și este astfel necesar să se identifice persoanele în cauză în baza unor declarații pe propria răspundere date de către beneficiarul de sprijin. Problemele de identificare exactă a adresei beneficiarilor se datorează în principal inexistenței cartografierii exacte a rețelei de străzi, îndeosebi în mediul rural, unde sunt sate întregi în care străzile nu au nume. Și în mediul urban se pot găsi străzi fără nume, străzi cu același nume în același oraș″, se menționează în documentul citat.
Astfel, printre altele, proiectul de OUG elimină trimiterile la domiciliul declarat din cuprinsul actului normativ și îl completează cu sintagma „sau reședința”, aduce precizări privind modul de calcul al veniturilor medii lunare si al veniturilor coabitanților și detaliază mecanismul de identificare a beneficiarilor și coabitanților de la un loc de consum.
CITEȘTE ȘI Rata șomajului în zona euro s-a menținut la un nivel minim istoricÎn plus, prin excepție de la unul dintre principiile de bază ale ordonanței (fără plăți în numerar), beneficiarii de ajutor care se încălzesc cu lemne vor putea incasa în numerar, la oficiile poștale, sumele plătite pentru procurarea lemnelor de foc pentru sezonul rece 2022-2023.
″În vederea încasării sumei in numerar, beneficiarii de sprijin prezinta următoarele documente justificative: a) cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poștal; b) actul de identitate al beneficiarului de sprijin; c) documentul/documentele justificativ/justificative prin care face dovada că a achiziționat material lemnos pentru încălzire care este utilizat la locul de consum unde acesta locuiește, prin înscrierea acestuia pe documentele justificative și dovada achitării acestora către furnizorul de lemne de foc (ex: aviz de însoțire a mărfii, factura, bonuri fiscale); d) în situația în care beneficiarul cardului de energie are alt domiciliu decât cel care este inscripționat pe cardul de energie, contractul privind furnizarea materialului lemnos la domiciliu sau reședință împreună cu declarația pe propria răspundere că utilizează sprijinul pentru compensarea prețului la energie la domiciliul unde locuiește.
CITEȘTE ȘI Banca Națională a Elveției a încheiat anul 2022 cu pierderi recordÎn baza documentelor de mai sus, la oficiul poștal, se emite un mandat poștal cu achitare în numerar către beneficiarul de sprijin, în limita soldului existent pe cardul de energie. (…) Furnizorii de lemne pentru foc care pentru decontare prin orice modalitate: numerar, transfer bancar, cec și alte instrumente de plată, utilizează sprijinul pentru compensarea prețurilor la energie pentru sezonul rece 2022/2023 finanțat din fonduri externe nerambursabile, răspund pentru realitatea cheltuielilor efectuate și a prețurilor practicate, fiind obligați să evidențieze distinct sumele care au fost achitate în numerar (…)″, stipulează proiectul de OUG.