Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon (ANRMPSG), fosta Agenție Națională pentru Resurse Minerale (ANRM), pregătește majorarea, de anul viitor, a tarifelor de transport al țițeiului prin conducte către rafinării cu circa 15%, relevă date analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Este vorba de tarifele practicate de compania de stat Conpet SA Ploiești, operatorul concesionar de monopol al sistemului național de conducte de transport al țițeiului, gazolinei, condensatului și etanului.
Astfel, tariful mediu de transport al țițeiului extras pe plan local ar urma să crească de la 1 ianuarie 2025 cu 14,7%, de la 128 la 146,8 lei/tonă.
Cele de transport al țițeiului din import, diferențiate pe destinație și tranșe cantitative, sunt propuse să crească în medie cu 15,04%.
Majorările, solicitate de Conpet și acceptate de principiu de ANRMPSG, sunt justificate prin reducerea cantităților transportate (cu 3,9% pentru țițeiul intern și 11,4% pentru cel din import) și creșterea costurilor de operare (cu 8,1% pentru subsistemul țară și cu 2,9% pentru subsistemul import).
Cea mai mare creștere, față de situația din momentul aprobării vechilor tarife, în prezent în vigoare, a fost consemnată la categoria ″alte impozite și taxe″: +107,6% pentru subsistemul țară, respectiv +129,4% pentru subsistemul import, ca urmare a recunoașterii impozitului specific de 0,5% pe cifra de afaceri din petrol și gaze în cheltuielile de exploatare.
CITEȘTE ȘI Direcție neașteptată: 86% dintre pub-urile din Marea Britanie vând acum bere fără alcoolÎn plus, costul transportului pe calea ferată va crește cu peste 20% din februarie anul viitor, iar cheltuielile de personal s-au majorat cu peste 11%. Cresc și cheltuielile cu ecologizarea, despăgubirile și monitorizarea de mediu, precum și cele cu alte prestații externe.
Profitul net al Conpet a scăzut cu 20% în primele 9 luni din 2024, la 40,1 milioane lei. Motivul a fost creșterea cheltuielilor de exploatare cu 17,9% (circa 62,5 milioane lei), la 414 milioane lei, ca urmare a majorării costurilor cu serviciile pe calea ferată, a cheltuielilor cu redevența petrolieră, a cheltuielilor cu personalul, a ajustărilor de valoare privind activele circulante și a ajustărilor de valoare privind imobilizările.