Cum văd americanii extinderea geostrategică a companiei grecești de electricitate PPC. De unde se va aproviziona cu GNL filiala din România

Cum văd americanii extinderea geostrategică a companiei grecești de electricitate PPC. De unde se va aproviziona cu GNL filiala din România
Profit.ro
Profit.ro
scris 14 feb 2024

Deschiderile strategice ale companiei elene publice de electricitate PPC către Europa de Est și intrarea acesteia în coridorul energetic din Balcani nu trec neobservate de americani. Statele Unite observă că Grecia ocupă treptat o poziție în regiune prin intermediul PPC, că acțiunile companiei sunt în concordanță cu interesele lor geostrategice și că această companie poate juca în viitor un rol mai activ în exporturile de energie electrică prin intermediul marilor coridoare energetice ale Europei de Est și prin așa-numita „Inițiativă a celor Trei Mări”. 

Este vorba despre dezvoltarea infrastructurii, a sectorului energetic, a transporturilor și tehnologiei, precum și despre consolidarea axei nord-sud în estul Europei, printr-o inițiativă a 13 state europene care, cu sprijinul SUA, își propune fortificarea în fața amenințării Rusiei și reducerea dependenței de energia rusă, potrivit Rador Radio România.

Urmărește-ne și pe Google News
Transelectrica estimează înjumătățirea profitului anul trecut și scădere și în 2024 CITEȘTE ȘI Transelectrica estimează înjumătățirea profitului anul trecut și scădere și în 2024

Pe această linie, dar și pe tema rolului mai larg pe care grupul grecesc PPC îl poate juca în Balcanii de Vest, precum și în sud-estul Mediteranei în ansamblu, se pare că a evoluat întâlnirea pe care directorul executiv al PPC Georgios Stassis a avut-o la Washington cu subsecretarul SUA pentru energie și fost ambasador la Atena, Geoffrey Pyatt, în contextul participării sale la cea de-a 5-a conferință Southeast Europe & East Med.

Într-o perioadă în care războiul din Ucraina a mutat interesul american spre consolidarea Europei de Est în fața influenței rusești, prezența PPC pe coridorul care pleacă din Grecia, traversează Bulgaria și se termină în România, crește importanța companiei în ochii americanilor. Se află pe un traseu care traversează trei din totalul de 13 țări ale „Inițiativei celor Trei Mări”, țări situate în jurul Mării Baltice, Mării Negre și Mării Adriatice și anume Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Austria, Croația, România, Bulgaria și Grecia. La ultima conferință din septembrie 2023, a fost acordat Ucrainei și Moldovei statutul de state participante asociate.

Este vorba despre un proiect geopolitic care a început în 2015, la inițiativa Croației și Poloniei, a cuprins treptat toate statele care s-au aflat cândva în spatele Cortinei de Fier și a câștigat sprijinul americanilor începând cu 2017. Inițiativa a fost întărită la maximum după invazia Rusiei în Ucraina.

Inițiativa își propune să atragă investiții masive din partea UE și SUA pentru proiecte de infrastructură, cum ar fi porturi și conducte care vor transporta gaze către țările partenere de dincolo de granița de nord a Greciei, autostrăzi, rețele feroviare, interconexiuni energetice pentru transportul de energie electrică curată, precum și pentru cabluri din fibră optică, de mare viteză, și toate lucrările necesare pentru lansarea rețelelor de telecomunicații 5G.

Desigur, PPC nu va începe să construiască rețele în Europa de Est, nu acesta este rolul său. Dar PPC are o oportunitate uriașă întrucât a intrat deja în coridorul strategic al Balcanilor, având ca punct de bază România prin achiziționarea Enel, dar având și planuri de a realiza achiziții în Bulgaria, ceea ce ar însemna acces la o piață unificată de aproape 40 de milioane de consumatori, fără restricții și tranzacții transfrontaliere, ceea ce îi permite vânzarea în mod liber a energiei electrice între țări. Compania va putea comercializa cantități mari de energie electrică curată și va putea vinde nu doar către România și Bulgaria, ci și către alte țări din sud-estul Europei, prin interconexiunile internaționale ale țărilor de mai sus, profitând de sinergii și oportunități pentru prețuri mai bune și noi investiții.

Dumitru Chiriță, numit președinte al CA al Electrica CITEȘTE ȘI Dumitru Chiriță, numit președinte al CA al Electrica

În jocul energetic al Europei de Est, prin prezența companiei în diferite zone geografice, disiparea riscului cândva sistemic al economiei grecești poate fi astăzi obținută printr-un portofoliu extins și reciproc complementar de surse regenerabile, cum ar fi parcuri fotovoltaice și eoliene. Atunci când într-o țară nu este soare sau vânt, va fi într-o alta, astfel încât prezența surselor regenerabile în mixul energetic al PPC va fi permanentă, scăzând costurile companiei. 

În același timp se creează sinergii și în domeniul gazelor naturale, sector de mare interes pentru americani. În România, PPC va avea acces la bogatele zăcăminte din Marea Neagră, iar filiala din România se va aproviziona, la prețuri bune, cu GNL-ul care ajunge în porturile grecești prin stațiile de la Revythoussa și Alexandroupolis, cu perspective de export ulterior către țările din „Inițiativa celor Trei Mări”. O posibilitate care este, de asemenea, foarte apreciată de partea americană.

O primă încercare de a uni toate țările din sudul Europei sub o umbrelă geostrategică a fost încercată cu 80 de ani în urmă, în anii 1930. Purta denumirea de „Intermarium” și era o uniune de țări între Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Adriatică, la inițiativa Poloniei, care urmărea protejarea față de Uniunea Sovietică și Germania nazistă. Inițiativa nu a dat însă roade.

În 2015, din nou la inițiativa Poloniei și a Croației, a fost înființată „Inițiativa celor Trei Mări”, cu scopul inițial de a consolida cooperarea dintre țările din Europa Centrală și de Est. SUA au intrat în joc în 2017, când și-au anunțat intenția de a colabora mai strâns cu acest format, iar în 2018, în cadrul întâlnirii de la București, Germania și-a exprimat interesul de a participa, fără însă ca până acum să existe vreun progres în acest sens.

viewscnt
Afla mai multe despre
gnl
ppc