Compania de stat Conpet Ploiești, operatorul sistemului național de conducte de transport al petrolului și produselor petroliere, a semnat prelungirea pe anul viitor a contractelor de transport cu principalii săi clienți, OMV Petrom și Petrotel Lukoil, după ce Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM) i-a aprobat o nouă majorare a tarifelor reglementate de transport.
Contractul cu OMV Petrom pe 2016 pentru transport țiței, gazolină și condensat va fi în valoare de 286,7 milioane lei, în scădere cu 7,8% față de cel derulat în cursul anului 2015 (311,1 milioane lei). OMV Petrom va trebui să depună o garanție de plată a contravalorii serviciilor aferente contractului în sumă de 20,7 milioane lei.
Pentru transportul țițeiului de import la rafinăria Petrotel controlată de rușii de la Lukoil, Conpet va încasa, în 2016, suma de 67,4 milioane lei, cu peste 58% mai mult decât în 2015. Contractul pe anul trecut cu Petrotel Lukoil a avut valoarea de 42,6 milioane lei. Garanția solicitată de Conpet este în sumă de 4,7 milioane lei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
ANRM a aprobat, recent, majorarea cu 1,41% de la 1 ianuarie 2016 a tarifului practicat de Conpet pentru transportul țițeiului din producția internă și cu 1,47% a celui aferent transportului țițeiului din import.
Cheltuieli mai mari cu impozitul pe terenuri
Conpet a solicitat majorarea tarifelor, printre altele, din cauza creșterii anul acesta a cheltuielilor companiei cu taxele și impozitele locale, mai precis cu impozitul pe terenuri, ca urmare a modificării Codului Fiscal.
În privința tarifului de transport al țițeiului din producția internă, alte motive de majorare invocate de Conpet au fost reducerea cantităților transportate, creșterea cheltuielilor cu gazele naturale ca urmare a majorării tarifelor de distribuție a acestora și a celor cu lucrările executate de terți, în principal datorită cheltuielilor cu încălzirea țițeiului și condensatului pompat de OMV Petrom în depozitul Bărbătești.
Profitul net al Conpet a avansat cu 8,5% în primele 9 luni din acest an, la 52,01 milioane lei, ca urmare a majorării cu peste 22% a cantităților de țiței din import transportate la rafinăriile românești, precum și a creșterii, anul acesta, cu până la 21% a tarifelor reglementate aprobate de ANRM pentru transportul de către companie a țițeiului din import.
Astfel, cantitățile de țiței din import transportate de Conpet au crescut cu 22,3% în primele 9 luni ale anului, la 2,36 milioane tone, în timp ce cele de țiței din producția internă au scăzut cu 1,6%, la 2,93 milioane tone. Potrivit datelor INS, importurile de țiței ale României au crescut cu 5,7% în primele 9 luni ale anului, la 5,26 milioane tone.
Majorări de tarife de până la 21% în 2015
Cifra de afaceri a companiei a crescut ușor, cu 1,3%, la 285,66 milioane lei, în condițiile în care veniturile din transportul țițeiului din producția internă au scăzut cu 1,9%, la 232,6 milioane lei, iar cele din transportul țițeiului din import s-au majorat cu 18,2%, la 51,2 milioane lei.
Majorarea tarifelor a îmbunătățit marja de profit a Conpet din activitatea de transport al țițeiului din import cu aproape 31%, de la 14,46% la 18,92%. Per total (transport țiței din producția internă plus import), marja de profit a companiei din transport petrol a crescut în primele 9 luni din 2015 cu aproape 11%, de la 16,95% la 18,79%.
Principalii clienți ai Conpet sunt OMV Petrom, Petrotel Lukoil și Rompetrol Rafinare, operațiunile derulate cu aceștia reprezentând 99% din cifra de afaceri a companiei.
De la 1 februarie anul acesta, printr-un ordin, ANRM a majorat cu 10,3% tarifele practicate de Conpet pentru transportul țițeiului din import la rafinăriile din bazinul Ploiești, respectiv Petrobrazi (OMV Petrom) și Petrotel (Lukoil), și cu 21% pe cele pentru transportul țițeiului din import la rafinăria Petromidia a Rompetrol. Majorarea a fost efectuată tot la cererea Conpet, care a solicitat indexarea respectivelor tarife cu 20,83%, procent mai redus decât inflația cumulată înregistrată din decembrie 2009, de la ultima modificare a tarifelor.
Compania a dobândit calitatea de concesionară a sistemului național de transport al țițeiului în 2002, prin încheierea unui acord petrolier de concesiune cu ANRM. Conpet administrează o rețea de conducte cu o lungime de circa 3.800 de kilometri, care străbate 23 de județe. Conpet este listată la Bursa de Valori București (BVB) și este controlată de statul român, prin Ministerul Energiei, cu 58,71% din acțiuni.